دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۴
۰ نفر

امیر موسوی: آنچه این روزها در لبنان می‌گذرد، از سوی بسیاری از شخصیت‌های لبنانی نظیر سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله و نیز شخصیت‌های برجسته مستقل لبنانی طرفدار گفت‌وگوی ۲ قدرت بزرگ لبنان یعنی حزب‌الله و المستقبل پیش‌بینی شده بود.

اين شخصيت‌ها پيش‌بيني كرده بودند كه رويدادهاي جاري در لبنان حاصل خواهد شد تا اين گفت‌وگوها به نتيجه نرسد. اين تلاش‌ها هم از سوي برخي مسلمانان و هم از سوي برخي مسيحيان صورت مي‌گيرد. در گروه مسلمانان برخي طرف‌ها هستند كه اصلا تمايلي ندارند اين تفاهم ميان شيعه و سني در اين سطح بالا انجام گيرد. تكفيري‌هاي طرابلس و عكار و گروه تكفيري احمد الاسير در صيدا موافق اين حركت نيستند. در ميان مسيحيان نيز گروه سمير جعجع چندان موافق اين امر نيست و اين موضوع را به صلاح خود نمي‌بيند.

المستقبل هم طي اين مدت نشان داده كه چندان تسلط و نفوذ بر جامعه اهل تسنن در لبنان ندارد. هرچند كه لبنان مخالفان شيعي دارد اما اين مخالفان نمي‌توانند تحرك ملموسي از خود نشان دهند و مي‌دانند كه اكثريت احترام خاصي براي حزب‌الله قائلند. اما در گروه المستقبل اكثرا احترامي براي آن قائل نيستند و آن را محور مهم اهل تسنن در لبنان نمي‌دانند؛ سفر اخير نهاد المشنوق وزير كشور لبنان به طرابلس نشان داد كه چندان استقبالي از آن نشده و المستقبل شرايط خوبي ندارد. اما درهرحال به‌علت آنكه بسياري از قدرت‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي آن را به‌عنوان يك گروه سني قوي مورد حمايت قرار مي‌دهند، حزب‌الله با آن وارد گفت‌وگوي جدي شد.

در اين بين‌، بسياري متضرر اين تفاهم مي‌شوند. انفجارهاي طرابلس و جبل محسن نشان مي‌دهد كه تكفيري‌ها قائل به آرامش سياسي و تفاهم ميان اهل سنت و شيعه نيستند و درگيري‌هاي زندان روميه نيز در همين سياق قابل بررسي است. داعش چندين‌بار اين زندان را تهديد كرده و قبلا هم قصد انجام عملياتي را داشت اما به نتيجه نرسيد. درهرحال صدها تكفيري در اين زندان در بازداشت‌اند. البته شرايط عرسال نيز به دور از اين ماجرا نيست زيرا تكفيري‌هاي النصره در يخبندان‌هاي القلمون گرفتار شده‌اند و به‌دنبال روزنه‌اي براي ورود به لبنان هستند.
به‌نظر مي‌رسد كه تحركات موذيانه براي به شكست كشاندن گفت‌وگوهاي حزب‌الله و المستقبل ادامه خواهد يافت. در حقيقت اينها تلاش مي‌كنند كه اين گفت‌وگوها به نتيجه نرسد. در خارج نيز چنين نيروهايي وجود دارند ازجمله در عربستان. در اروپا هم برخي جريان‌ها به‌دنبال به شكست كشاندن اين گفت‌وگوها هستند. مي‌توان گفت كه گفت‌وگوهاي المستقبل و حزب‌الله در ميانه يك ميدان مين برگزار مي‌شود زيرا بسياري از طرف‌هاي داخلي و خارجي با آن مخالفند.

  • كارشناس مسائل خاورميانه

 

کد خبر 283976

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha