همشهری‌آنلاین: با فرا رسیدن فصل زمستان و خطرات مرگ خاموش یا قاتل نامرئی، آگاه کردن شهروندان از این پدیده ناگوار ضرورت پیدا می‌کند.

مدیرعامل سازمان آتش‎نشانی و خدمات ایمنی

سعید شریف‌زاده مدیرعامل سازمان آتش‎نشانی و خدمات ایمنی با بیان مطلب فوق در نشست خبری که در خصوص موضوع خطرات گاز منواکسید کربن برگزار شد، گفت: هرسال در فصل زمستان با صحنه‌های دلخراشی از مرگ شهروندان در اثر مسمومیت‌های گازی مواجه می‌شویم که این مسئله بسیار تأثیرگذار و نیازمند اقدامات پیش‎گیرانه است. او با بیان این‎که بار‌ها در رسانه‌های گروهی در خصوص اقدامات پیشگیرانه آموزش‌هایی به مردم داده شده است اما باز گاهی بی‌توجهی به نکات ایمنی فجایعی را می‌آفریند. شریف‌زاده ادامه داد: معمولا مأموریت آتش‎نشانی پس از وقوع حادثه شروع می‌شود اما به لحاظ اخلاقی و وجدانی وظیفه ما ایجاب می‌کند که با اطلاع رسانی و آگاهی درست، پیش از وقوع حادثه دلخراش مرگ خاموش وارد عرصه بشویم. او بیان داشت: جزوات آموزشی در این خصوص تدوین شده است و در اختیار تمامی شهرداران مناطق گذاشته می‌شود و به صورت مستمر آموزش‌ها در این خصوص آغاز شده است.

شریف‌زاده بیان داشت: تاکنون ۵۰۰ نفر از بانوان آتش‌نشان داوطلب نیز آموزش‌های لازم را دیده‌اند و نکات مربوط به مرگ خاموش به صورت بروشور آماده شده است و بین شهروندان توزیع خواهد شد و در این بروشور‌ها تمام نکات ضروری برای پیشگیری از حادثه‌های منواکسید کربن لحاظ شده است.

رییس سازمان آتش‎نشانی و خدمات ایمنی به آمار کشته شدگان در اثر گازهای منواکسید کربن اشاره کرد و گفت: ‌در سال ۹۲، ۸۲۸ نفر در کشور بر اثر گازهای مونوکسید کربن جان خود را از دست داده‌اند و در ماه آذر امسال نیز ۳ نفر با استنشاق گازهای مونوکسید کربن جان خود را از دست دادند. او افزود: در راستای پیشگیری از خسارات ناشی از گازهای منواکسید کربن و از بین رفتن جان شهروندان وسیله‌ای در کشورهای پیشرفته به عنوان زنگ خطر گازهای مونوکسید کربن ساخته شده است و هنگامی که غلظت این گاز از ۷۰ PPM بالا‌تر برود هشدار می‌دهد و صاحبخانه با بازنگری در خانه خود اقدام می‌کند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر تهران بیان داشت: ‌تاکنون ۵ هزار دستگاه هشداردهنده گازهای منواکسید کربن توسط آتش‌نشانی تهران خریداری و وارد کشور شده است که از اول دی‌ماه در منازل مشخص شده به صورت رایگان توزیع و نصب می‌شود.

او با بیان این‎که این وسیله متاسفانه در داخل کشور تولید نمی‌شود، گفت: با استفاده از این وسیله می‌توان میزان تلفات ناشی از گازهای منواکسید کربن را به صفر رساند و از سال جاری نیز باید در تمامی ساختمان‌های نوساز این وسیله نصب شود و در صورتی که از نصب این وسیله پیمانکار امتناع کند، پایان کار به آن ساختمان داده نمی‌شود. او به استفاده از شومینه در منازل اشاره کرد و گفت: استفاده از این وسیله گرمایشی باید با استانداردهای لازم انجام شود و در فاصله یک متری آن وسیله‌ای قرار داده نشود، چرا که موجب آتش‌سوزی می‌شود.

شریف‌زاده در پایان به آمار کشته شدگان در اثر مرگ خاموش اشاره کرد و گفت: در سال جاری ۱۲ خانم و ۱۱ نفر آقا بر اثر گازهای منواکسید کربن مسموم شده بودند که با حضور آتش‌نشانان نجات پیدا کردند و در سال ۹۲، دو نفر خانم و ۷ آقا از مرگی خاموش نجات پیدا کردند. یک جایزه دیگر برای بزرگراه طبقاتی صدر و تونل نیایش هیات داوران چهارمین دوره جایزه ملی مدیریت پروژه ایران، ضمن اهدای ۲ تندیس سیمین و بلورین به پروژه‌های احداث بزرگراه طبقاتی صدر و تونل نیایش، از معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران تقدیر کرد.

تن‌ها چند ماه پس از آن‎که پروژه‌های احداث بزرگراه طبقاتی صدر و تونل نیایش از سوی انجمن بین‎المللی مدیریت پروژه (IPMA) در زمره پروژه‌های بر‌تر جهان در سال ۲۰۱۴ قرار گرفتند، هیات داوران چهارمین دوره جایزه ملی مدیریت پروژه ایران نیز این ۲ پروژه عظیم عمرانی را به عنوان پروژه‌های بر‌تر کشور در سال ۱۳۹۳ برگزید. همزمان با برگزاری جشنواره روز ملی مدیریت پروژه ایران در هتل اوین تهران، نتایج ارزیابی کمیته جوایز ملی مدیریت پروژه اعلام شد و براساس آن پروژه احداث بزرگراه طبقاتی صدر به عنوان یکی از پروژه‌های برگزیده انجمن مدیریت پروژه ایران در سال ۹۳ موفق به دریافت تندیس سیمین این دوره از رقابت‌ها شد. همچنین پروژه احداث تونل نیایش به عنوان دیگر پروژه برگزیده چهارمین دوره جایزه ملی مدیریت پروژه به دریافت تندیس بلورین نائل آمد. در مراسم اهدای جوایز که با حضور مهندس «اکبر ترکان» مشاور عالی رئیس جمهور و رئیس نظام مهندسی ساختمان و همچنین دکتر «محمدباقر نوبخت» سخنگوی دولت و معاون برنامه‎ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور برگزار شد، علاوه بر پروژه‌های بزرگراه طبقاتی صدر و تونل نیایش، پروژه تولید همزمان برق و آب قشم، پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی اصفهان ۲، پروژه پالایشگاه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی به عنوان پروژه‌های بر‌تر کشور در سال ۹۳ شناخته شده و با اهدای تندیس سیمین مورد تقدیر قرار گرفتند.

ارزیابی‌های کمیته جوایز ملی انجمن مدیریت پروژه ایران که به عنوان نماینده انجمن بین‎المللی مدیریت پروژه در کشور شناخته می‌شود، همانند ارزیابی سال ۲۰۱۴ انجمن جهانی مدیریت پروژه براساس مدل تعالی پروژه صورت گرفته است؛ الگویی که با استفاده از معیارهای ۹ گانه اهداف پروژه، راهبری پروژه در ابعاد و لایه‌های مختلف ارکان اجرایی، دست اندرکاران و کارکنان، نحوه گزینش و حرفه‌ای بودن تیم پروژه، آموزش حین کار و نتایج حاصل از عملکرد کارکنان، بحث تامین به موقع و مناسب منابع، چگونگی تعریف فرآیند‌ها، نحوه تامین منافع ذینفعان و نتایج حاصل از اجرای این پروژه‌ها به ارزیابی و مقایسه پروژه‌های بر‌تر کشور پرداخته است.

منبع: تهران شهر

کد خبر 283856

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha