همشهری آنلاین: رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ریاست جمهوری گفت: براساس آمار درسال ۱۳۹۲ میزان قاچاق کالا و ارز در ایران بیست میلیارد دلار بوده که دو برابر کل بوجه عمرانی کشور است.

حبیب الله حقیقی

به گزارش ایرنا، 'حبیب الله حقیقی' در همایش تخصصی پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: متاسفانه قاچاق کالا در ایران معادل شصت هزار میلیارد تومان است که با توجه به بودجه عمرانی کشور که سی هزارمیلیارد تومان است حجم قاچاق در ایران دو برابر کل بودجه عمرانی کشور است.

وی ادامه داد: قاچاق کالا یک گره عمده بر هر حرکت مثبتی است به طوری که درمسایل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی تاثیر دارد.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ریاست جمهوری در بخشی دیگر از سخنانش گفت: در برخی ازمناطق کشور بنا بر یک سود بادآورده‌ای که از طریق قاچاق قابل وصول است گزارش‌هایی وجود دارد که دانش آموزان دبیرستانی درس و تحصیل را رها می‌کنند و به موضوع سوخت و یا همان قاچاق روی می‌آورند.

حقیقی افزود: در یکی از استان‌های جنوبی معلم موضوع انشا را "درآینده می‌خواهی چه کاره شوید" انتخاب می‌کند که 80 درصد دانش آموزان فعالیت درعرصه سوخت و یا قاچاق را موضوع انشا خود نوشته بودند. وی تصریح کرد: همچنین بیست درصد دیگر دانش آموزان فعالیت شغلی مرتبط به مقابله با مساله سوخت و قاچاق را انتخاب کردند.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ریاست جمهوری گفت: باید در حوزه اقدامات پیشگیرانه علت‌های قاچاق را شناسایی کرده و در حوزه مقابله ضمن برنامه‌ریزی به مقابله با عناصر دانه درشت و شبکه‌ها پرداخته و با اقدامات همزمان پیشگیرانه و مقابله در مسیر قاچاق گام برداریم تا شاهد کاهش آن باشیم.

حقیقی در مورد تصویب قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: این قانون در سال 92 تصویب و در اسفندماه همان سال از طریق ریاست جمهوری ابلاغ شد.

حقیقی اضافه کرد: از زمان ابلاغ این قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مسیر اجرایی خود را طی می‌کند هر چند انجام برخی از موارد قانونی آن نیاز به زیرساخت‌ها و آمادگی اولیه دارد که توسط دستگاه‌های متولی این موضوع طرح شده و اشکالات آن به معاونت حقوقی ریاست جمهوری ابلاغ تا در قالب یک لایحه به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

به گفته وی این قانون در حوزه‌های مختلف در حال اجرا است و توقفی در اجرای آن وجود نخواهد داشت.

حقیقی با بیان این که قاچاق علل متعددی دارد گفت: شاهد رشد حجیمی در قاچاق کالا و ارز در کشور بوده‌ایم اما این که آیا این رشد به مساله کارآمدی یا غیرکارآمدی بازمی‌گردد باید یک برنامه‌ریزی در مورد آن تعریف شود تا بتوان با قاچاق برخورد کرد تا از این طریق مسیر قاچاق کند به تدریج متوقف شود.

به گفته وی 37 هزار نفر "کوله‌ور" در استان‌های سیستان و بلوچستان، کردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه ثبت شده است.

  • 20 میلیارد دلار می تواند مشکل حوزه اشتغال و بیکاری را حل کند

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ریاست جمهوری گفت: 20 میلیارد دلار حاصل از کالاهای قاجاق در ایران می‌تواند مشکل اشتغال و بیکاری جوانان کشورمان را حل کند.

وی اظهار داشت: به طور میانگین برای ایجاد هر شغل دو میلیون و 500 هزار تومان نیاز است که اگر میزان عدد قاچاق کالا را بررسی کنیم می‌توانیم بخش عمده ای از مشکل اشتغال در جامعه را رفع کنیم.

  • خسارات قاچاق در حوزه سلامت محور قابل جبران نیست

حقیقی افزود: در حوزه مسائل اقتصادی خسارات مربوط به قاچاق ممکن است قابل جبران باشد اما در حوزه مسائل سلامت محور صدمات و اثرات آن قابل جبران نیست.

وی گفت: با توجه به اینکه قاچاق دارای تاثیرات زیادی در همه حوزه‌ها است مبارزه با قاچاق کالا و ارز یک ضرورت برای همه دستگاه‌های متولی و دست اندرکار است.

حقیقی در ادامه گفت: براساس آسیب شناسی که در عرصه قاچاق صورت گرفته مشخص شده که دلایل وقوع قاچاق به عوامل متعددی بستگی دارد که نمونه‌ای از آن را می‌توان مشکلات فرایندهای رسمی صادرات و واردات در کشور عنوان کرد.

وی تصریح کرد: در کشور ما فرایندهای رسمی تسهیلاتی نیست بلکه فرایندهای ممانعتی است به همین منظور دارای مشکلات عمده ای در این عرصه هستیم.

  • هزینه قاچاق از مسیرهای رسمی 4 برابر مسیرهای غیررسمی است

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ریاست جمهوری گفت: هزینه‌های کلی برای محموله‌هایی که از مسیرهای غیررسمی و قاچاق استفاده می‌شود 4،6 درصد است اما اگر از مبادی رسمی وارد کشور شود معادل 17 درصد است.

وی تصریح کرد: در واقع هزینه استفاده از مسیرها و فرآیندهای رسمی برای ورود کالاهای قاچاق چهار برابر هزینه‌های مسیرهای غیررسمی قاچاق است.

وی ادامه داد: این امر طبیعی است که وقتی شرایط اینگونه باشد، قاچاق به صرفه‌تر می شود، به همین منظور هر اندازه بتوانیم این فاصله‌ها کمتر کنیم و هزینه‌های فرایندهای رسمی را کم کنیم، میزان قاچاق کالا نیز کاهش پیدا می‌کند.

حقیقی افزود: ما در حوزه قاچاق باید به سمت اقدامات پیشگیرانه برویم و باید مسیر تجارت را آسان کنیم تا قاچاق صورت نگیرد و مسیر قاچاق را سخت کنیم تا مسیر رسمی موضوعیت پیدا کند.

  • چهار حوزه بحث مبارزه با قاچاق کالا

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ریاست جمهوری گفت: در کشور ما چهار کالا در بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز وجود دارد که کالاهای مجاز، کالاهای مجاز مشروط، کالاهای یارانه‌ای و کالاهای ممنوع را داریم و در دنیا ممنوعیت قاچاق فقط در کالاهای ممنوعه است به همین جهت قاچاق در همه جا وجود دارد.

  • برخی کشورهای هم مرز با ایران منشا قاچاق ما محسوب می‌شوند

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ریاست جمهوری گفت: ایران با 15 کشور با سیستم‌های اقتصادی متفاوت و برخی بی‌ثبات همسایه است و برخی از این کشورها نیز منشا قاچاق کالای ما محسوب می‌شود.

  • رویکرد ستاد مهار و کنترل قاچاق

حقیقی افزود: رویکرد ستاد مبارزبه با قاچاق کالا و ارز این است که بتوانیم مبتنی بر ارائه برنامه جامع و راهبردی بحث مبارزه با قاچاق را در یک برنامه پنج ساله را برنامه‌ریزی کنیم تا رشد قاچاق در کشور متوقف شود. وی ادامه داد: باید به سمتی پیش برویم که قاچاق مهار و کنترل شود و به عنوان یک معضل اقتصادی ساقط شود.

  • با موضوع قاچاق سوخت مواجه هستیم

حقیقی افزود: از آنجا که ما با موضوع قاچاق سوخت مواجه هستیم باید منشا سوخت اصلاح شود وگرنه موضوع قاچاق سوخت همچنان ادامه خواهد داشد.

  • به دنبال افراد دانه درشت و سازمان یافته هستیم

وی تصریح کرد: ما در مساله مبارزه با قاچاق دنبال عناصر دانه درشت و سازمان یافته هستیم که در این زمینه ترکیب تومان پیشگیری و مقابله نتیجه مطلوبی را خواهد داشت.

  • ناجا طلایه دار مسیر مبارزه با قاچاق و ایجاد فضای امن اقتصادی است

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ریاست جمهوری گفت: در شرایط کنونی در زمینه مسائل اقتصادی ما نیازمند یک فضای امن برای انجام فعالیت‌های اقتصادی هستیم و می‌توان گفت ناجا در این زمینه طلایه دار این مسیر است.

وی قاچاق را یکی از مصادیق اقتصاد پنهان عنوان کرد و افزود: زحمات ناجا در امر مبارزه با قاچاق نیاز به یک بازنگری دارد و باید از این خدمات ارزشمند آنان تقدیر شود.

  • 17 وظیفه ناجا در امر مبارزه با قاچاق در قانون جدید

حقیقی افزود: در قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز وظایف و اختیارات وسیع‌تری برای ناجا تعریف شده به طوری که 17 وظیفه ماموریت در این قانون پیش‌بینی شده است.

وی در ادامه اظهار داشت: ما باید توجه مان به عناصر دانه درشت و شبکه‌های اصلی باشد و ناجا در این زمینه تلاش‌های خوبی دارد به طوری که اخیرا پنج میلیون لیتر سوخت در یک محموله قاچاق در میناب کشف کرده است.

وی تصریح کرد: همچنین در هفته اخیر یک محموله پوشاک در تهران کشف شد که 20 تن پوشاک با ارزش سه میلیارد تومان بوده که از معابر غیررسمی وارد کشور شده است.

کد خبر 283804

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha