همشهری آنلاین: روزنامه پاکستانی 'دنیا' نوشت: تحرکات قاچاقچیان در مرز مشترک این کشور با پاکستان در زمینه انتقال غیرقانونی سوخت تشدید شده و در روزهای اخیر هزاران لیتر سوخت ایران به پاکستان قاچاق شده است.

قاچاق سوخت

مسئولان پاکستانی از قاچاق روزی یک میلیون لیتر خبر می‌دهند

به گزارش ايرنا، این روزنامه اردو زبان نوشت: ماموران گمرگ پاکستان هشت تانکر، حاوی 132 هزار لیتر گازوئیل قاچاق از مبدا ایران را در منطقه مرزی 'وشوک' در حوالی بخش 'پنجگور' 'ایالت بلوچستان' پاکستان متوقف کردند .

ماموران گمرگ و نیروهای مرزبانی پاکستان با توقیف این تانکرها، از انتقال محموله سوخت قاچاق به شهرهای ایالت بلوچستان و همچنین شهر کراچی مرکز ایالت سند در جنوب پاکستان جلوگیری کردند.

در این گزارش به نقل از مقامات مرزی پاکستان آمده است: ارزش این سوخت‌ها چند میلیون روپیه برآورد می‌شود.

ماههای اخیر نیز مسئولان اطلاعاتی وابسته به گمرک پاکستان مستقر در ایالت بلوچستان این کشور اعلام کردند که چند تانکر حامل نفت قاچاق ایرانی را شناسایی و توقیف کردند.

رسانه های پاکستان وجود فعالیت‌های غیر رسمی تجاری در منطقه مشترک مرزی ایران و پاکستان را از عمده دلایل افزایش قاچاق سوخت وکالا از ایران به پاکستان دانسته و گزارش می‌دهند که این روند سالانه میلیاردها روپیه (دهها هزار دلار) به اقتصاد پاکستان ضربه می‌زند.

منابع خبری پاکستان همچنین گزارش داده اند که روند قاچاق سوخت از بندر چابهار ایران به پاکستان نیز انجام می‌شود و سوخت‌های قاچاق از این منطقه به شهرهای 'مکران و گوادر' ایالت بلوچستان منتقل می‌شود.

گزارش رسانه‌ها حاکی از افزایش قاچاق سوخت از ایران به پاکستان است و بسیاری از قاچاقچیان مواد مخدر در ایالت بلوچستان پاکستان، به دلیل سودآوری و ریسک پایین‌تر قاچاق سوخت، به سمت قاچاق این کالا روی آورده‌اند.

پیش‌تر مسئولان اتحادیه شرکت‌های سوخت‌رسانی پاکستان گفته‌اند که روزانه بیش از یک میلیون لیتر بنزین و گازوییل از ایران قاچاق و این محموله‌ها با عبور از مرزهای زمینی و دریایی 'ایالت بلوچستان' به شهرهای مختلف پاکستان منتقل می‌شود.

ادامه معضل قاچاق سوخت از ایران به پاکستان، در ماه‌های اخیر صدای اعتراض رسانه‌های پاکستانی را بیش از هر زمان دیگر بالا برده و کار به جایی رسیده که برخی روزنامه‌های پاکستانی اقدام به افشای نام شرکت‌ها و دستگاه‌های دخیل در این پدیده غیرقانونی می‌کنند.

روزنامه اردو زبان 'اکسپرس' چاپ اسلام آباد حدود دو ماه پیش در گزارشی اعلام کرد: شرکت نفتی و پالایش 'بایکو' پاکستان (Byco) در قاچاق سوخت از ایران به پاکستان، بطور گسترده دست دارد.

در زمان حاضر، قیمت هر لیتر بنزین در پاکستان نزدیک به 80 روپیه و هر لیتر گازوئیل حدود 85 روپیه است. هر روپیه پاکستان تقریبا معادل 300 ریال ایران است.

با توجه به اینکه قیمت گازوییل در پاکستان حدود شش برابر قمیت آزاد آن در ایران و قیمت بنزین در پاکستان بیش از سه برابر قیمت بنزین آزاد در ایران است، قاچاق سوخت از ایران به پاکستان به تجارت غیرقانونی پرسود برای افراد سودجو تبدیل شده و بدلیل نبود کنترل کافی در مناطق مرزی به ویژه از سوی طرف پاکستانی، این پدیده به یک معضل تبدیل شده است.

براساس گزارش رسانه‌های پاکستان، دست داشتن مسئولان گمرک، اداره مالیات، شرکت‌های نفتی و حتی نیروهای پلیس و مرزبانان پاکستان در روند قاچاق سوخت از ایران باعث افزایش این فعالیت غیرقانونی و وارد شدن میلیاردها روپیه خسارت به بخش‌های مختلف اقتصاد پاکستان شده است.

در گزارش رسانه‌های پاکستانی معمولا اشاره ای به خسارت وارده بر اقتصاد ایران از محل قاچاق سوخت نمی‌شود در حالی که خسارت‌های وارده بر ایران به خاطر قاچاق سوخت در مرزهای شرق، بیشتر از پاکستان است.

رسانه‌های پاکستانی از دولت این کشور خواسته‌اند با قانونمند کردن ساز و کار انتقال سوخت و خریداری فرآورده‌های نفتی از ایران، از وارد شدن خسارت ناشی از قاچاق به اقتصاد پاکستان جلوگیری کند.

کد خبر 283576

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha