همشهری آنلاین: گزارش‌های جدید نشان می‌دهند تعداد بدافزارهایی که طی دو سال گذشته ایجاد شده‌اند، بسیار بیشتر از تعداد کل بدافزارهایی است که در مجموع ۱۰ سال شناسایی شده‌اند.

malware

براساس گزارش تلگراف، به لطف افزايش غيرمنتظره انواع بدافزارها، آلودگي ناشي از اين كدهاي مخرب كه حاوي ويروس‌ها و كرم‌هاي رايانه‌اي هستند، متخصصان تعمير رايانه‌ها را به شدت مشغول نگه داشته‌اند.

ميزان رديابي بد‌افزارها توسط شركت AV-Test، شركتي كه ميزان اثرگذاري آنتي‌ويروس‌ها را مورد بررسي قرار مي‌دهد، در سال 2014 به بيش از 143 ميليون مورد افزايش يافته‌است، يعني افزايشي 72 درصدي نسبت به سال 2013. به بياني ديگر، تعداد بدافزارهاي كشف شده طي دو سال گذشته بسيار بيشتر از تعداد بدافزارهايي است كه در مجموع 10 سال شناسايي شده‌اند.

ديگر ديده‌بانان بدافزارهاي جهان از قبيل Malwarebytes و كسپرسكي نيز به آماري مشابه رسيده‌اند. كسپرسكي تعداد حملات بدافزاري به موبايل‌ها را در سال 2014 نسبت به سال پيش از آن چهار برابر اعلام كرده‌است.

نمودار

نرم‌افزارهاي ضدويروس براي سال‌ها بدافزارها را براساس كد‌هاي نرم‌افزاري مخرب مسدود مي‌كردند. اما هكرها راه‌حلي براي برداشتن اين سد يافته‌اند: آنها مي‌توانند كد‌هاي بدافزاري را خريداري كرده و يا به صورت رايگان دانلود كنند و با ايجاد چند تغيير كوچك در آن، بدافزار را در چشم برنامه‌هاي آنتي‌ويروس نامرئي سازند و آشوب به پا كنند. به گفته متخصصان امنيت شبكه، اين كار به سادگي تغيير دادن چند حرف از يك واژه در نرم افزار Word است.

صنعت امنيت شبكه در تلاش است براي اين مشكل راه‌حلي بيابد. يكي از جديد‌ترين اين راه‌حل‌ها، رديابي نوع عملكرد بدافزارها و هدف نهايي آنها است. با اين‌همه چنين راهكارهايي نيز چندان نجات‌بخش نخواهند‌بود. به گفته نيلسون، يكي از مهندسان شركت كسپرسكي، در شرايطي كه بدافزارها از طريق تبليغات وب‌سايت‌هاي معتبري مانند ياهو نيز انتقال داده مي‌شوند، پرهيز از ورود به وب‌سايت‌هاي مشكوك نيز چندان كمكي به كنترل اين شرايط نخواهد‌كرد.

کد خبر 283772

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha