رضا کربلایی: سازندگان و سرمایه‌گذاران بخش مسکن همچنان گرفتار رکود در بازار معاملات هستند. تقاضای سوداگرایانه برای خرید مسکن و آپارتمان به حداقل ممکن رسیده است و مراجعه به شهرداری‌های ایران برای گرفتن مجوز ساخت‌وساز هم افتی ۵۰درصدی در بهار امسال داشته است.

مسکن

 تقاضاي سوداگرايانه براي خريد مسكن و آپارتمان به حداقل ممكن رسيده است و مراجعه به شهرداري‌هاي ايران براي گرفتن مجوز ساخت‌وساز هم افتي 50درصدي در بهار امسال داشته است. پاييز ساخت‌وساز در بهار 93و تداوم كاهش قيمت مسكن هم باعث شده تا انگيزه احتكار خانه‌هاي ساخته‌شده به حداقل برسد و اين خريداران واقعي و البته داراي سرمايه كافي هستند كه مي‌توانند تعيين‌كننده قيمت باشند.

مشاوران املاك از تلنبار فايل‌هاي فروش و انتظار كاهش قيمت بيشتر توسط خريداران خبر مي‌دهند و البته از كسادي كسب و كارشان.
به گزارش همشهري، هرچند اين روزها را مي‌توان روزهاي خوشحال‌كننده براي مصرف‌كنندگان واقعي قلمداد كرد، اما آمارهاي رسمي نگران‌كننده و هشداردهنده است؛ چرا كه تقاضا براي مسكن همچنان رو به افزايش است و سرمايه‌گذاري براي ساخت مسكن رو به كاهش و شكاف بين عرضه و تقاضا همچنان در حال عميق‌تر شدن است؛

شكافي كه مي‌تواند يك دام قيمتي هم براي دولت، هم سرمايه‌گذاران بخش مسكن و هم مصرف‌كنندگان باشد. آمارهاي رسمي مركز آمار نشان مي‌دهد كه تنها 34هزار و 237پروانه ساختماني در بهار امسال صادر شده كه نسبت به بهار پارسال 4/38درصد و نسبت به زمستان سال گذشته هم45.5درصد افت كرده است.

مهم‌تر اينكه در بهار 93تعداد واحدهاي مسكوني پيش‌بيني شده براي ساخت در پروانه‌هاي صادرشده ساختماني اندكي بيش از 100هزار واحد بوده كه نسبت به زمستان پارسال45.9درصد و نسبت به بهار پارسال 48.2 درصد ريزش را نشان مي‌دهد. اوضاع ساخت‌وساز و سرمايه‌گذاري در بخش مسكن هم هشداردهنده است و تنها 3522پروانه ساختماني در بهار گذشته صادر شده كه نسبت به زمستان پارسال 2.9درصد و نسبت به بهار 92حدود 50.5درصد افت به ثبت رسيده است. اطلاعات مندرج در پروانه‌هاي ساختماني صادرشده در بهار امسال نشان مي‌دهد كه حداكثر 26هزار و 493واحد مسكوني مجوز ساخت گرفته و نسبت به زمستان پارسال اين تعداد 3.2درصد و نسبت به بهار پارسال53.3درصد كمتر شده است.

کد خبر 283717

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha