همشهری آنلاین: در حالی که رکود بازار مسکن موجب کاهش خرید و فروش شده است اما باز هم مالکان واحدهای تجاری و زمین‌داران تمایل به معاوضه ملک خود با آپارتمانی در تهران را دارند.

مهر نوشت: باوجودی که آمار مشاوران املاک از افزایش خرید و فروش آپارتمان در هفته های گذشته خبر می‌دهد اما هنوز هم تعداد مبایعه‌نامه‌ها کمتر از نصف سال ۹۱ است، سالی که مسکن با جهش قیمتی و افزایش چندبرابری معاملات روبرو شد و همین موضوع سیل تقاضاها را به سمت این بازار روانه کرد.

اما رکود بازار مسکن و کاهش خرید و فروش‌ها هم موجب نشد مالکان واحدهای صنعتی و زمین‌های کشاورزی از معاوضه ملک خود با آپارتمان منصرف شوند و همچنان تقاضای زیادی برای فروش کارخانه و زمین و خرید آپارتمان وجود دارد. در واقع سرمایه‌ای بودن بازار مسکن موجب شده که تولیدکنندگان که وضعیت مناسبی از نظر شرایط تولید ندارند، تمایل یه خارج کردن سرمایه‌های خود از بازارهای تولیدی و ورود به بازارهای سرمایه‌ای باشند.

بنابراین در آستانه دوساله شدن رکود بازار مسکن و احتمال افزایش قیمت‌ها در سال آینده، تعداد معاوضه های زمین و واحدهای تولیدی با آپارتمان زیاد شده و تعداد بیشتری از تولیدکنندگان به جمع معاوضه کنندگان پیوستند. از سوی دیگر، کساد شدن خرید وفروش ویلا در شمال کشور هم از دیگر عواملی است که بازار معاوضه را داغ تر کرده است.

همچنین برخی از بازاریان هم در زمره معاوضه گران قرار گرفتند و مغازه های خود را با آپارتمان معاوضه می‌کنند که این نشانگر سود بالایی است که در سال‌های گذشته در بازار مسکن نصیب سرمایه گذاران شده است.

این موضوع منجر به این شده است که برخی از مراکز تخصصی برای معاوضه املاک یا خودرو با آپارتمان ایجاد شود تا این دسته از مالکان با مراجعه به این مراکز بصورت مستقیم پیگیر کارهای خود باشند. درواقع افزایش تقاضا در بخش معاوضه موجب شده است که مراکزی مانند بنگاه های املاک برای این دسته از خرید وفروش ها هم ایجاد شود.

تعویض مغازه و زمین با آپارتمان در تهران

براین اساس مالک زمینی به مساحت ۶ هکتار در جاده اصلی پیشوا شریف آباد که برای مصارف مختلف تجاری، کارگاهی و کشاورزی کاربرد دارد، به فروش یا معاوضه با آپارتمانی در تهران گذاشته شده است.

همچنین در بازار کوچه مروی مغازه ای با متراژ حدود ۱۰ متر با آپارتمان و در نور رستم رود زمینی با مساحت ۱۳۰۰ مترمربع با آب، برق، گاز و تلفن با خودرو و آپارتمان معاوضه می‌شود.

یک سازنده ویلاهای لوکس در شهرستان دماوند هم ویلاها را با مسکن کلنگی در مناطق ۱ تا ۶ معاوضه می‌کند و در متل قو آپارتمان‌های ۷۰ و ۸۰ متری هم با آپارتمانی در تهران معاوضه می‌شوند.

در مرکز خرید الهیه هم مغازه ای ۳۰.۵ متری تمایل به معاوضه با ملکی مسکونی در شمال تهران را دارد و و در پردیس خانلرآباد زمنی به مساحت ۶۱۳ مترمربع با آپارتمانی در شرق تهران معاوضه می‌شود.

براساس این گزارش، در بازار میدان امام خمینی (ره) دو باب مغازه به معاوضه با آپارتمان در شمال تهران گذاشته شده است و در جردن ولیعصر هم مالک یک مجتمع اداری با ۱۸ واحد، آن را با ملکی در تهران معاوضه می‌کند.

بررسی میدانی نشان می‌دهد برخی از مالکان آپارتمان‌ها در شهرستان‌ها هم تمایل به خرید آپارتمان در تهران دارند که براین اساس، مالک آپارتمان‌های نوساز ۱۲۰ تا ۴۰۰ متری در ارومیه تمایل به معاوضه با آپارتمانی در تهران را دارد.

همچنین سرمایه گذاران ایرانی در خارج از کشور هم تمایل به ورود به بازار مسکن ایران را دارند به طوری که مالک ۱۰۰ متر مغازه در کشور مالزی تمایل به معاوضه با آپارتمانی در تهران را دارد و تعدادی از مالکان آپارتمان در دوبی هم آگهی معاوضه با آپارتمان در تهران را داده‌اند.

کد خبر 282979

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha