همشهری آنلاین: ژاپن نیز به دنبال فرانسه، دارای قانون کپی‌رایت برای کتاب‌های الکترونیک می‌شود. لایحه‌ای به مجلس ژاپن خواهد رفت تا با تصویب آن کپی‌رایت برای کتاب‌های الکترونیکی در این کشور رنگ و روی جدید قانونی به خود گیرد.

ebook

به گزارش ايبنا بر اساس لایحه پیشنهادی، همانند قوانین مصوب برای کتاب‌های چاپی، ناشران می‌توانند سارقان ادبی و کپی کاران غیرقانونی در محیط آنلاین و فضای مجازی را تحت تعقیب قانونی قرار دهند.

تاکنون قانون فقط در مورد کتاب‌های چاپی سنتی در این کشور وجود داشته و اولین بار است که برای محتوای دیجیتال پیشنهاد تصویب لایحه ارائه می‌شود.

اگر این قانون مورد تصویب قرار گیرد، تولید و توزیع محتوای دیجیتال و کتاب الکترونیک (eBook) رونق بیشتر خواهد گرفت و از حالت بی‌قانونی درخواهد آمد.

قانون کپی‌رایت فعلی فقط مخصوص کتاب‌های چاپی است که با هر نوع تولید و توزیع غیرقانونی به صورت چاپی مبارزه می‌کند و همین امر مشکلات زیادی برای ناشرانی که وارد صنعت نشر الکترونیکی شده‌اند، ایجاد کرده است.

در حال حاضر اگر محتوای دیجیتال درسایت غیرقانونی برای دانلود قرار داده شود، قانونی وجود ندارد که ناشر یا نویسنده بتواند از حق خود دفاع کند و همین امر دست ناشران غیرقانونی را برای تولید و توزیع محتوای دیجیتال باز گذاشته است.

به دنبال تصویب و اجرای قانون کپی‌رایت برای محتوای دیجیتال در فرانسه ، کشور ژاپن نیز تصمیم گرفته است مشابه آن را در کشور خود تصویب و به اجرا برساند.

همچنین جداسازی نوع قرارداد نویسندگان با ناشران در دو حوزه چاپی سنتی و دیجیتال ضروری به نظر می‌رسد، چراکه حق تألیف نویسندگان در دو حالت چاپی سنتی و دیجیتال فرقی باهم ندارد و همین موضوع انگیزه برای چاپ دیجیتال را کم کرده است.

کد خبر 283486

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha