همشهری آنلاین: تهیه‌کننده فیلم - سریال «معراجی‌ها» از ابلاغ حکم دادگاه درباره پرونده انفجار در پشت صحنه که به درگذشت و زخمی‌شدن عده ای منجر شد، خبر داد.

معراجی‌ها

به گزارش مهر؛ نشست خبری عوامل سریال «معراجی‌ها» در توضیح حادثه انفجاری که در ۱۸ دی سال ۹۲ در پشت صحنه این سریال منجر به کشته شدن پنج هنرمند شد، برگزار شد. در این نشست سیدمحمود رضوی تهیه‌کننده «معراجی‌ها» و مسعود ده‌نمکی کارگردان حضور داشتند.

رضوی در سخنانی گفت: در آستانه سالگرد حادثه غم انگیز و تلخ و غیرقابل باور انفجار در پشت صحنه «معراجی‌ها» هستیم و در این مدت برای اینکه خللی در روند رسیدگی به پرونده پیش نیاید ما مطلبی منتشر نکردیم ولی اکنون سه روز مانده به سالگرد این واقعه، حکم دادگاه صادر شده اما ابلاغ نشده است.

وی ادامه داد: اما من امروز رسما حکم را اعلام می‌کنم تا به خانواده های عزیز از دست داده کمک شود تا زودتر سر و سامان بگیرند و مرهمی برای دردهایشان باشد. امیدوارم با حضور شما همکاران رسانه‌ای به احقاق حق خانواده‌های عزیز از دست داده کمک شود تا آنها زودتر به سروسامان برسند و دردهای یکساله‌شان مرحمی داشته باشد.

نشست کارگردان و تهیه کننده فیلم سینمایی معراجی ها

در ادامه ده‌نمکی با بیان اینکه ۱۰ سال پیش در پروژه «اخراجی‌ها» با زنده‌یاد جواد شریفی‌راد همکاری داشته اظهار کرد: او با دل و جان در کارها حضور پیدا می‌کرد و طی سال‌های گذشته نگاه متفاوت به دفاع مقدس برایش اهمیت زیادی داشت. او در دوران جنگ نیز در نیروی هوایی، خنثی‌سازی بمب‌ها و موشک‌ها را برعهده داشت و جان‌فشانی‌های بسیاری کرده بود. مردم ایران به او مدیون هستند.

وی ادامه داد: شریفی‌راد پس از اینکه وارد سینما شد دانشمندی در عرصه جلوه‌های ویژه میدانی و جنگی بود و تجربیات او بسیاری از افراد را آموزش داد اما همواره استانداردها در این حوزه متناسب با کار در سینما نبوده است.

  • برای فیلمسازی درباره شهدا باید هزینه داد

کارگردان معراجی‌ها یادآور شد: زمانی با یکی از مسئولان نظام صحبت کردم و از او خواستم کاری کند تا این اتفاقات کمتر پیش بیاید و برای آثار سینمای تلویزیونی ادوات نمایشی تولید شود نه اینکه از توپ و تانک‌های قدیمی برای کار استفاده کنیم چراکه فعالان این حوزه همواره با خطرهای بسیاری روبه‌رو هستند و خود من نیز ۳ بار در آثاری چون اخراجی‌ها و همین معراجی‌ها با خطر روبه‌رو شدم اما برای پرداخت به شهدا باید هزینه داد.

ده‌نمکی تصریح کرد: مظلومیت فعالان حوزه‌های فرهنگی آنقدر است که اگر کسی برای مبارزه با قاچاقچیان کشته شود به او شهید می‌گویند اما کسی که جان خود را در عرصه فرهنگ و هنر از دست بدهد بازماندگان او زمان بسیاری را باید در پیچ و خم مراحل اداری صرف کنند و آخر هم معلوم نیست چه می‌شود. در همین راستا تعدادی از سینماگران به مقام معظم رهبری نامه‌ای فرستادیم و تقاضا کردیم به این موضوع توجه شود این نامه به بنیاد شهید ارجاع داده شده و امیدوارم به زودی به آن ترتیب اثر داده شود.

  • کاری برای خانواده‌های آسیب‌دیدگان و درگذشتگان انجام نشده است

در ادامه رضوی تاکید کرد: گرچه مراسم درگذشت این عزیزان به خوبی برگزار شد و افراد زیادی نیز در بزرگداشتشان شرکت کردند اما نکته‌ای که وجود داشت پررنگ بودن کم‌لطفی به خانواده‌های این افراد بود. یکسال می‌گذرد و هیچ اتفاقی برای خانواده‌ها نیفتاده است شاید اگر این سخنان من رسانه‌ای شود مسئولان هوشیار شوند.

وی تصریح کرد: هیچ اتفاقی از سوی هیچ ارگانی درباره این خانواده‌ها رخ نداده است. این سریال و نسخه سینمایی آن در تلویزیون تولید شد و بخشی از آن در شهرک سینمایی دفاع مقدس ضبط شد اما از سوی ارگان‌های مختلف رسیدگی‌ای نسبت به وضعیت خانواده‌های درگذشتگان صورت نگرفته است.

  • دستور ضرغامی اجرایی نشد

رضوی ادامه داد: ما چندین‌بار در زمان ریاست مهندس ضرغامی با او نامه‌نگاری کردیم و حتی او دوبار دستور داد تا خانواده‌های عزیز از دست داده تحت پوشش بیمه‌ای و شبه بازنشستگی قرار بگیرند اما تا زمان رفتن وی و بعد از آن معاون اداری مالی و دیگران به این دستور ترتیب عمل ندادند. گرچه خود من یا آقای ده‌نمکی و تمام سینماگران نیز مشکل بیمه داریم. این پنج خانواده نیز هیچ‌کدام تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی نیستند و هیچ مستمری به خانواده‌هایشان پرداخت نمی‌شود در حالی که کار متعلق به صداوسیما بوده است و حالا که تغییرات مدیریتی در سازمان ایجاد شده باید منتظر واکنش نسبت به این موضوع بود.

نشست کارگردان و تهیه کننده فیلم سینمایی معراجی ها

تهیه‌کننده «پرده‌نشین» تاکید کرد: از بین این ۵ خانواده ۲ خانواده از لحاظ مالی متوسط به بالا هستند اما دیگر خانواده‌ها مشکلاتی دارند که روزمره برای آنها اتفاق می‌افتد اما تابه‌حال هیچ مسئولی به آنها سر نزده است و انگار این خانواده‌ها محلی از اعراب ندارند.

  • ۶۰ درصد مبلغ دیه را باید تهیه‌کننده بدهد!

وی همچنین درباره حکم دادگاه توضیح داد: براساس این حکم کل ماجرا یک حادثه بوده و مقصری نداشته است اما براساس رابطه حکمفرمایی مبلغ دیه به این ترتیب تقسیم می‌شود که ۶۰ درصد از آن باید توسط تهیه‌کننده، ۲۵ درصد از سوی شهرک دفاع مقدس و ۱۵ درصد از سوی زنده‌یاد شریفی‌راد پرداخت شود. این حکم براساس مساله کارفرمایی و پیش‌بینی‌هایی که می‌بایست درباره امنیت کار صورت بگیرد داده شده است.

وی ادامه داد: با این حال از آنجایی که جلیقه ضدانفجار در سینمای ایران نداریم باز هم ممکن است شاهد چنین اتفاقاتی باشیم. این جلیقه‌ها صرفا برای فعالان خنثی‌سازی بمب‌ها اختصاص پیدا می‌کند.

  • سهم شریفی‌راد را هم پروژه می‌دهد

رضوی اعلام کرد: پروژه تقبل کرده که سهم دیه شریفی‌راد را به خانواده‌ها پرداخت کند البته اعضای کبار خانواده‌ها ۵۰ درصد از سهم خود را بخشیده‌اند اما صغاری که کفیل خانواده‌ها هستند ۱۰۰ درصد دیه به آنها پرداخت خواهد شد. قاضی پرونده زارع‌پور تلاش زیادی کرد تا درگیری بین خانواده‌ها پیش نیاید و مدیریت خوبی در پرونده داشت. این پرونده ۳ بار کارشناسی شد، کارشناسی ۵ نفره به خاطر ارگانی بودن شهرک دفاع مقدس مورد اعتراض قرار گرفت و بار دیگر در تیم ۷ نفره‌ای کارشناسی صورت گرفت و این نتیجه گرفته شد که عامل انسانی در حادثه دخیل نبوده و سهم دیه نیز براساس کارفرمایی تقسیم شده است. جا دارد از ریاست دادگستری فشاپویه تشکر کنم.

در ادامه ده‌نمکی گفت: توقع ما این است که مسئولان حقوق افراد را محترم بشمارند و زحمات آنها را ببینند. از محمود رضوی تشکر می‌کنم که در طول یکسال گذشته تمام هزینه‌های درمان مجروحان حادثه را در حد توان خود پرداخت کرده است اما در آستانه سالگرد این عزیزان باید از صداوسیما، نیروی مقاومت و وزارت ارشاد خواست کاری کنند تا این دست اتفاقات که مسبوق به سابقه هستند دیگر رخ ندهد و به این حادثه دیدگان نیز دوستانه‌تر نگاه کنند. بچه‌های یکی دو نفر از حادثه‌دیدگان بعد از آن ماجرا به دنیا آمدند اما هیچ‌یک از مسئولان به آنها سر نزده‌اند قطعا قیامتی وجود دارد و کسانی که متولی این امر هستند در سالگرد درگذشت این ۵ تن بازنگری‌ای به این ماجرا داشته باشند.

وی ادامه داد: زنده‌یاد شریفی‌راد با علم به اینکه هر لحظه ممکن بود این اتفاق برایش رخ بدهد در پروژه‌ها حاضر می‌شد و در سریال معراجی‌ها نیز خود من اگر ۱۰ متر با محل انفجار فاصله نداشتم جزو همان افراد درگذشته بودم.

وی تاکید کرد: ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای کارهای هنری وظیفه خود سینماگران نیست و مسئولان باید کاری کنند که هنرمندان دغدغه نداشته باشند.

در ادامه رضوی در پاسخ به اینکه آیا با وجود این دست اتفاقات باز هم به تولید آثار دفاع مقدسی دست می‌زند یا خیر تصریح کرد: کم‌لطفی دیگران بار را از روی دوش من برنمی‌دارد و من اگر جایی احساس کنم مسئول هستم باز هم فعالیت خواهم کرد.

  • وضعیت مجروحان حادثه

وی درباره وضعیت مجروحان حادثه توضیح داد: حمید شهیری ترکش‌های زیادی خورده بود اما عمق جراحاتش زیاد نبود و فروردین امسال رفع حادثه شد گرچه تا تیرماه طول درمان پزشکی او ادامه داشت اما اکنون در سلامتی به سر می‌برد با این وجود به خاطر فشار روحی‌ای که از آن اتفاق بر او وارد شده چند وقتی است که کار سینما را کنار گذاشته است.

وی ادامه داد: مرتضی مولایی دیگر مجروح حادثه اکنون یک ماه و نیم است که می‌تواند فعالیت انجام دهد اما طول درمان او تا پایان اسفند ادامه خواهد داشت. جراحی‌های ناحیه شکمی او تمام شده است اما چشم وی دو عمل دیگر دارد، با کمک دکتر هاشمی وزیر بهداشت و مجموعه این وزارتخانه جراحی‌های چشم او انجام شده و در حالی که شب حادثه گفته می‌شد چشم او باید تخلیه شود امیدواریم بعد از عمل پیوند قرنیه وی بتواند سلامتی‌اش را بازیابد.

در ادامه ده‌نمکی درباره هزینه‌های صورت گرفته برای درمان حادثه‌دیدگان توضیح داد: تمام هزینه‌های درمانی از سوی رضوی تقبل شده است و او تاکنون ۲۰۰ میلیون تومان هزینه کرده است در حالی که هم نسخه سینمایی و هم نسخه سریالی اثر متعلق به صداوسیما بوده است و درآمدهای ناشی از نسخه سینمایی نیز به تلویزیون تعلق پیدا کرده است. در سینمای ما کم‌نظیر است که فیلمی که سریال آن پخش شده با مخاطب بالای یکی دو میلیون روبه‌رو شود. امیدوارم در بحث حمایت از خانواده‌ها تلویزیون جدی‌تر ظاهر شود و مسئولان ارشاد، سپاه و سازمان صداوسیما در سالگرد این اتفاق بازنگری‌ای به موضوع داشته باشند. از نامه ما به مقام معظم رهبری درباره درخواست شهید قلمداد شدن درگذشتگان حادثه نیز ۴ ماه گذشته است و حدود ۴ ماه پیش این نامه به بنیاد شهید ارجاع داده شده است ما تا زمانی که رای دادگاه ابلاغ شود و پس از آن در کنار خانواده‌ها خواهیم بود و بی‌مهری نخواهیم کرد.

وی تاکید کرد: نماینده دولت نیز روز تشییع به ما قول کمک داد انشاءالله آنها به بنیاد شهید مشورت بدهند که نوع نگاه به پرونده شهدا جدی‌تر باشد.

  • کاش یک وکیل از صدا و سیما مراجعه می‌کرد

همچنین رضوی در پایان سخنانش گفت: تا زمانی که توان داشته باشم وظیفه‌ام را انجام می‌دهم و خانواده این ۵ نفر هر زمان مشکل داشته باشند نه فقط وظیفه کاری بلکه وظیفه انسانی‌ام حکم می‌کند همراه آنها باشم. باید این را در نظر گرفت که تهیه‌کننده عامل پیمانکار نیست بلکه نماینده صداوسیما در پروژه‌ها به حساب می‌آید و کاش حداقل یک وکیل از سوی صداوسیما به دادگاه مراجعه می‌کرد حالا هم اگر کمک قاضی پرونده و همراهی او نبود و نگاه فرهنگی نداشت ممکن بود ۶ ماه تا ۳ سال زندان برای من تعیین شود.

وی تاکید کرد: با این حال وکیلی از طرف ارگانی که کارفرمای من بود در دادگاه‌ها حضور نداشت این پرونده شاکی ندارد بلکه اولیای دم هستند که پرونده از جنبه رسیدگی به پرداخت دیه تشکیل شده است.

رضوی همچنین اعلام کرد جمعه ۱۹ دی ساعت ۱۰:۳۰ عوامل پوژه بر سر مزار جانباختگان در قطعه هنرمندان حاضر خواهند شد.

کد خبر 283189

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha