جدی شدن موضوع پیوستن فلسطین به دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه با هدف شکایت از جنایات جنگی صهیونیست‌ها، این رژیم را به تکاپو و هراس انداخته‌است.

اسرائیل

دولت بنيامين نتانياهو  از مصادره منابع مالي دولت خودگردان فلسطين خبر داد و خود نتانياهو در سخناني گفت، اجازه نمي‌دهد سربازان اين رژيم به دادگاه كشيده شوند.رسانه‌هاي اسرائيلي شنبه‌شب به نقل از مقامات اين رژيم گزارش دادند، حدود ۱۲۵ميليون دلاري كه در‌ماه ميلادي گذشته به‌عنوان ماليات به نيابت از مقامات فلسطيني از شهروندان عرب بيت‌المقدس شرقي دريافت شده است، به دولت فلسطين تحويل داده نخواهد شد. صائب عريقات، از مقامات فلسطيني اين اقدام تل‌آويو را يك جنايت جنگي جديد توصيف كرده است.

اين اولين‌باري نيست كه رژيم صهيونيستي مانع انتقال ماهانه بودجه دولت فلسطيني مي‌شود. در آوريل سال۲۰۱۴ ميلادي (كمتر از يك سال پيش) نيز اين رژيم اقدام مشابهي انجام داد. در آن زمان، محمود عباس، رئيس تشكيلات خودگردان فلسطيني براي عضويت در يك رشته معاهدات و كنوانسيون‌هاي بين‌المللي درخواست داده بود. اسرائيلي‌ها هم درواكنش به اين اقدام، بخشي از منابع مالي دولت خودگردان را مصادره كردند.

بعد از آنكه قطعنامه تشكيل كشور فلسطين با مخالفت آمريكا در شوراي امنيت رأي نياورد، دولت خودگردان فلسطين بلافاصله مدارك عضويت در دادگاه كيفري بين‌المللي در لاهه را امضا كرد و آن را به همراه مدارك درخواست عضويت در 16نهاد بين‌المللي ديگر، به سازمان ملل ارائه داد. دادگاه لاهه‌ماه گذشته به اتفاق آرا عضويت فلسطين را تأييد كرده‌بود و اكنون به‌نظر مي‌رسد عضويت فلسطين در اين دادگاه وارد مراحل نهايي خود شده‌است. مقامات آمريكايي هم مانند اسرائيلي‌ها اين اقدام فسطيني‌ها را محكوم كردند. اما چون آمريكا مانند رژيم صهيونيستي عضو دادگاه كيفري بين‌المللي لاهه نيست، تواني در جلوگيري از عضويت فلسطين در اين دادگاه ندارد.

درصورتي كه درخواست فلسطيني‌ها براي پيوستن به ديوان بين‌المللي كيفري پذيرفته شود، آنها مي‌توانند اسرائيل را به اتهام ارتكاب جرايم جنگي در مناطق اشغالي تحت پيگرد قرار دهند همين موضوع باعث هراس صهيونيست‌ها و همچنين واشنگتن شده‌است. ديروز نتانياهو در آغاز نشست هفتگي كابينه در سخناني در اين‌باره گفت، اجازه نمي‌دهد سربازان اسرائيلي براي محاكمه به دادگاه كيفري بين‌المللي كشانده شوند. اين سخنان نشان از بيم و هراسي دارد كه درون اين رژيم و در ميان نظاميان ارتش ايجاد شده است.

مقامات اين رژيم همچنين گفته‌اند در دادگاه‌هاي آمريكا شكايتي از مقامات فلسطيني به اتهام جنايت جنگي به ثبت مي‌رسانند. اين مقامات گفته‌اند كه براي ثبت شكايت از فلسطيني‌ها به اتهام جنايت جنگي، از وكلا و شركت‌هاي خصوصي آمريكايي استفاده مي‌كنند.
با توجه به موجي كه در حمايت از فلسطيني‌ها و در محكوميت اسرائيل در اروپا ايجاد شده و در رأي پارلمان‌هاي اروپايي در حمايت از تشكيل كشور فلسطين بروز يافته است، اكنون اسرائيلي‌ها تنها به آمريكا به‌عنوان آخرين سنگر و حامي خود چشم دوخته‌اند.

در راي‌گيري هفته گذشته شوراي امنيت درباره قطعنامه تشكيل كشور فلسطين، تنها 2كشور آمريكا و استراليا به اين قطعنامه رأي منفي دادند. كشورهاي روسيه، چين و فرانسه به‌عنوان 3عضو دائم شوراي امنيت به اين قطعنامه رأي مثبت دادند. انگليس، ديگر عضو دائم شوراي امنيت به اين قطعنامه رأي ممتنع داد. به اين ترتيب هراس صهيونيست‌ها از شرايط خطرناك جديد، بي‌دليل نيست.

کد خبر 283111

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha