یکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: امروز ما در تهران با زیبایی‌ها و درعین‌حال زشتی‌هایی روبرو هستیم. اما اغلب افراد در مواجهه با این شهر بیشتر زشتی‌هایی مثل آلودگی هوا، ترافیک و سروصدا را می‌بینند.

 

معاون سابق فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران برگزاری جایزه‌های ادبی مثل «جایزه داستان تهران» را در شکل‌گیری فرهنگ این شهر مؤثر دانست و گفت: قصه‌های شهری می‌تواند علاوه بر آنکه ادبیات داستانی ما را غنی‌تر می‌کند، به مشارکت جدی و گسترده‌تر افراد صاحب‌نظر در تغییر فرهنگ ناصحیح تهران بینجامد.

محمدهادی ایازی در گفت‌وگو با ستاد خبری «جایزه داستان تهران» با اشاره به چهره‌های مختلف شهر افزود: امروز ما در تهران با زیبایی‌ها و درعین‌حال زشتی‌هایی روبرو هستیم. اما اغلب افراد در مواجهه با این شهر بیشتر زشتی‌هایی مثل آلودگی هوا، ترافیک و سروصدا را می‌بینند. درحالیکه مثلاً در فصل‌هایی مثل فروردین و اردیبهشت تهران زیبایی‌های خاص خود را دارد.

وی تصریح کرد: داستان شهری و برگزاری جایزه‌هایی از این قبیل می‌تواند نویسندگان ما و افرادی را که در حوزه ادبیات فعالیت می‌کنند، برآن دارد که هرکدام از نگاه و منظر خاص خود این شهر را ببینند و تصویر کنند.

ایازی نوشتن از شهر تهران را به عنوان پایتخت سیاسی و اقتصادی ایران از چند منظر دارای اهمیت خواند و گفت: یکی از دلایلی که داستان تهران را اهمیت می‌بخشد، قدمت و پیشینه این شهر بخصوص مناطقی مثل شهرری و شمیران است که جایگاه خاص و ویژه‌ای دارند.

از سوی دیگر بسیاری از بناهای میراث فرهنگی هم در شهر تهران قرار دارند. ضمن اینکه بسیاری از آثار مهم ادبی ما در این شهر رقم خورده و بسیاری از مراکز فرهنگی ما مثل دانشگاه‌ها هم در تهران واقع شده‌اند. ما ادیبان و نویسندگان فراوانی از جمله جلال‌آل‌احمد را هم دراین شهر داشته‌ایم که همه این‌ها نوشتن در چارچوب مکتب تهران را ارزش و اعتبار می‌بخشد.

ایازی با اشاره به برخی رفتارها از جمله نزاع‌های خیابانی و همچنین دعواهایی که براثر بروز برخی تصادفات و پایین بودن آستانه تحمل مردم در شهر شکل می‌گیرد، به عنوان برخی از جنبه‌های زشت این شهر افزود: در مقابل این زشتی‌ها البته شاهد زیبایی‌هایی هم هستیم، از جمله مواردی که مردم درمقابل رفتار ناپسند دیگران از خودشان گذشت نشان می‌دهند. همه این‌ها می‌تواند در قالب داستان تهران به اشکال مختلف نوشته شود و به تغییر فرهنگ این شهر کمک کند. ضمن اینکه می‌تواند تصویری از امروز تهران برای آیندگان ارایه دهد.

معاون سابق فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران برگزاری مراسم «جایزه داستان تهران» را بسیار موفق ارزیابی کرد و گفت: امیدوارم این جایزه سال‌های سال ادامه پیدا کند و هرسال باشکوه‌تر برگزار شود. ضمن اینکه مدیران و اهل قلم هم باید به استقرار این جایزه کمک کرده و مردم هم ادامه چنین برنامه‌هایی را از مدیران شهری مطالبه کنند.

کد خبر 283073

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha