همشهری‌آنلاین: شماره جدید دوماهنامه توسعه مهندسی بازار (سال هشتم، شماره چهلم، آذر و دی ۱۳۹۳) منتشر شد.

توسعه مهندسی بازار

توسعه مهندسی بازار در این شماره نیز حاوی اخبار، گفت‌وگوها، و مطالب متنوعی است.

در این شماره می‌خوانید:

  • با خنده فروشتان را بالا ببرید

به بهانه‌ی سالروز جهانی شدن خنده (11 ژانویه 1998، 21 دی ماه 1376) مطلبی تحت عنوان با خنده فروشتان را بالا ببرید، در بخش ابتدایی مجله آمده است.

مردم جهان به این "کالای فروشی یعنی خنده نیازمندند. خنده کالایی است کم‌هزینه و پرسود. صفحات 6 تا 9 این شماره، کمپین‌هایی را معرفی می‌کند که با این ابزار و تکنیک معجزه‌آسا، قرار است میزان فروش کالا و محصولاتشان را چند برابر کنند.

دو گفت‌وگو در این شماره می‌خوانید:

1. گفت‌و‌گو با دکتر قاسم زعفرانیان، استاد بازاریابی دانشگاه لیدز انگلستان
2. گفت‌وگو با دکتر مهدی امیرجعفری، مترجم کتاب 1000 صفحه‌ای مدیریت بازاریابی

دکتر زغفرانیان، دانش‌آموخته‌ی دانشگاه شریف، با نگاهی مهندسی به بازاریابی گرایش می‌یابد. او در این گفت‌وگو از "اهمیت دنیای خدمات" می‌گوید، و دکتر امیرجعفری، از خاطراتش می‌گوید که به موازات تحصیل در دانشگاه تهران، ویزیتوری کرده، توزیع مویرگی کالاهایی را بر عهده داشته، و همچنان دکتری بازاریابی دارد، تدریس می‌کند، مشاوره می‌دهد، و برای ترجمه‌ی کتاب "مدیریت بازاریابی" اثر کاتلر و کلر، خاطرات جالبی دارد.

  • تبلیغات، برند، مذاکره

برخی آثار این شماره مبتنی بر این سه محور است

  1. تبلیغات
  2. برند
  3. مذاکره

تبلیغات سال 2015 به مناسبت آغاز سال نو میلادی، شرکتهایی نظیر ولوو، مرسدس بنز، مزدا، فولکس واگن، آمازون و... را برانگیخت تا نمادهای این سال میلادی نظیر درخت کریسمس را در کار تبلیغاتی‌شان پررنگ‌تر سازند.

برند و برندسازی هم از منظر تئوریک در این شماره آمده، و هم از منظر کاربردی. برندسازی بر پایه‌ی تئوری شرطی شدن پاولف اثر کوتاه و موجز است که نشان می‌دهد چگونه می‌توان بر پایه‌ی اصول زیست‌شناس معروف روسی‌تبار، برند را در جهان کنونی استوار ساخت. اما از منظر کاربردی، نگاه کنید به شرکت هواپیمایی مالزی که به فاصله‌ی 4 ماه در اثر سقوط دو هواپیما، بشدت برند این خط هوایی آسیب دید. چگونه می‌توان این برند را نوسازی کرد، پرسشی است که متفکران برندینگ پاسخ داده‌اند و در صفحه‌ی 38 و 39 توسعه مهندسی بازار آمده است.

مذاکره، مستلزم باید و نبایدهایی است. اگر دوست دارید بدانید چگونه می‌توانید مذاکره را به حریف واگذار کنید، صفحات 54 و 55 خواندنی است؛ چون 10 راه را نشان می‌دهد که می‌توانید مذاکره را از دست بدهید!

  • مدیریت، استراتژی، منابع انسانی

صفحات پایانی این شماره مبتنی بر موضوعات مدیریت، استراتژی، و منابع انسانی است. درباره‌ی چشم‌انداز مدیریت و رهبری در 20 سال آینده بهتر است اطلاعاتی داشته باشیم از این قبیل که درست برخلاف امروز که رهبران و مدیران شیفته‌ی پاسخگویی هستند، رهبران آینده، پرسشهای دقیق مطرح می‌کنند.

درباره‌ی استراتژی نیز همواره متفکران یادآوری کرده‌اند که برنامه‌ی استراتژیک را فراموش کنید؛ چراکه شتاب تغییر و تحولات بویژه ظهور و بروز تکنولوژیهای مدرن، به‌سرعت نقشه‌ها و برنامه‌های استراتژیک را در هم می‌پیچند و باید برنامه و نقشه‌ای اجرایی تازه‌ای وارد میدان کرد. "تفکر استراتژیک" جایگزین "برنامه‌ی استراتژیک" شده است. در مقاله‌ی صفحه‌ی 48 و 49 با پنج ویژگی شخصیتی استراتژیستهای موفق روبه‌روئید تا بتوانید "تفکر استراتژیک" را محور برنامه‌های خود قرار دهید.

هیولای حسادت سازمانی عنوان مقاله‌ای است که به همراه پرسشنامه‌ی آن در صفحات 50 تا 53 می‌خوانید. بخشی از اتلاف منابع و نیروها در همین نگرشها و منش‌هایی است که کارکنان، سازمان را درگیر می‌سازند. وظیفه‌ی مدیران است تا با ارزیابی صحیح عملکردها، ترفیع، پاداشها، مانع از بروز چنین هیولایی در سازمان خود شوند. توجه این اثر آنجا خواندنی است که درمی‌یابیم اگر بتوان این حسادت سازمانی را به بیرون از سازمان انتقال داد، کارکنان در یک مسابقه‌ی داوطلبانه، "رقابت سازمانی" را محور و مدار فعالیت خود قرار خواهند داد.

در توسعه مهندسی بازار همواره با مشاهیری آشنا می‌شوید که از اساس کارشان بازاریابی نبوده، اما می‌توان از مجموع فعالیتها و رفتارشان درسهایی برای بازاریابی آموخت. در این شماره، همکارانم به سراغ لئوناردو داوینچی رفته‌اند و از مجموع تلاش و کوشش او درسهایی را برای بازاریابی و برندینگ مهیا کرده‌اند. صفحات 32 و 33 در این باره است؛ درسهای بازاریابی و برندینگ از لئوناردو داوینچی

  • فیلم آموزش بازاریابی از دانشگاه هاروارد

هر شماره‌ی این نشریه حاوی یک فیلم بازاریابی است از دانشگاه هاروارد (به زبان انگلیسی با ترجمه و زیرنویس فارسی). در این شماره، سیلویا هیلت، مؤسس و مدیر مرکز نوآوری استعداد، روشهایی را برای حفظ کارکنان برتر معرفی می‌کند.

  • اخبار بازاریابی، تازه‌ترین کتابهای بازاریابی، تبلیغات، و فروش

اخبار بازاریابی از شرکتهای جهانی را در صفحات 11 تا 15 بخوانید و البته دو خبر داخلی مهم نیز داریم:

  1. شصتمین سالگرد تأسیس دانشکده‌ی مدیریت دانشگاه تهران
  2. 30 سال تلاش سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)

بقیه‌ی صفحات از 11 تا 15 پر است از تکنیکها و تاکتیکهای مک‌دونالد، اپل، سونی، آمازون و اقداماتی که برای افزایش فروش، برند، و بازاریابی خود مهیا کرده‌اند.

صفحات 62 و 63 حاوی 14 کتاب تازه‌ای است که ناشران بازاریابی آن را چاپ و روانه‌ی بازار کرده‌اند. برای آنها که فرصت ندارند در سمینارها و کارگاهها حضور یابند، و به دلایلی علاقه‌مندند همپای "مشاوران بازاریابی" شرکت خود را تعالی بخشند، مطالعه‌ی برخی از این کتاب‌ها سودمند است.

علاقهمندان برای خرید این نشریه میتوانند به نشانی اینترنتی www.MarketingShop.ir مراجعه کنند و یا با شماره تلفن‌های 71 و 66408251 تماس بگیرند.

کد خبر 283017

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha