شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: آناکونداها، مارهایی سمی نیستند اما آرواره‌های بسیار قوی‌ای دارند که اگر شکار را در دهان بگیرند، باعث مرگ حتمی او می‌شوند.

آمازون يكي از معدود نقاط دنياست كه گونه‌هاي جانوري مختلفي را مي‌توان در آنجا يافت، جايي كه شبيه آن را در هيچ جاي ديگري نمي‌توان يافت.

در ميان شاخ و برگ بوته‌هاي جنگل‌هاي انبوه، يكي از ترسناك‌ترين موجودات روي زمين، آناكونداي سبز، با شش متر طول و بيش از صد كيلوگرم وزن مي‌خزد.

چند قدم دورتر، يك مرد با دست خالي در حاليكه لباس مشكي رنگي آغشته به خون گراز به تن دارد، آرام آرام مثل يك گراز وحشي به سمت مار حركت مي‌كند، «پول رازولي» ماموريت خطرناكي برعهده دارد. قرار است او توسط غول پيكرترين و خطرناك‌ترين مار جهان شكار شده و بلعيده شود.

رازولي، مجري حيات وحش 27 ساله همراه با تيم ده نفره حرفه‌اي خود 60 روز تمام را در جنگل و رودخانه آمازون گذراند،

رودخانه‌اي كه در آن هر خطري از سيل و مارماهي‌هاي الكتريكي گرفته تا شكارچيان غيرقانوني آنها را تهديد مي‌كرد.
پول رازولي براي ساخت فيلم مستندي به نام «زنده خورده شدن» كه از شبكه ديسكاوري پخش شد، اين خطر را به جان خريد و اين فيلمي بود كه اعتراض بسياري از حاميان محيط زيست را برانگيخته است.

در اين فيلم مستند، دوربيني كه رازولي به همراه دارد نشان مي‌دهد كه آناكوندا وقتي به دور شكار خود حلقه مي‌زند، چه اتفاقي مي‌افتد و وقتي شكار را مي‌بلعد، چه مراحلي در شكم اين هيولا طي مي‌شود.

در اين فيلم، طولاني‌ترين روند مرگ در جهان به تصوير كشيده خواهد شد. اين مجري پردل و جرات حيات وحش از اينكه چنين خطر بزرگي را به جان خريده مي‌گويد:«هدف من از اين كار، جلب توجه افراد بيشتري به از بين رفتن جنگل‌هاي باراني است.

حال ممكن است وقتي من توسط آناكوندا بلعيده مي‌شوم ترس از مار براي خيلي‌ها باقي بماند و بيشتر شود و از طرفي شايد چنين كاري جرقه‌اي باشد تا آتش حفاظت از جنگل‌هاي باراني را روشن كند، بايد منتظر ماند و از نتيجه كار من با خبر شد.»

به نظر، رازولي، مارهاي آناكوندا به خوبي شناخته نشده‌اند. او معتقد است كه اين گونه از شكارچي‌ها در راس زنجيره غذايي قرار دارند. آنها موجوداتي شگفت‌انگيز هستند كه در طبيعت هيچ دشمني به غير از انسان ندارند، انساني كه به اشتباه تصور مي‌كند مارهاي آناكوندا براي او خطر بزرگي محسوب مي‌شوند.

او ادامه مي‌دهد: شايد باور نكنيد اما آناكونداها موجوداتي بسيار خجالتي هستند كه وقتي احساس خطر مي‌كنند تبديل به شكارچيان خطرناكي مي‌شوند، اين مارها معمولا در آب و يا كنار بركه‌ها ماوا مي‌گيرند و جثه‌شان از پيتون‌هاي آفريقايي و آسيايي بزرگتر است.

آناكونداها، مارهايي سمي نيستند اما آرواره‌هاي بسيار قوي‌اي دارند كه اگر شكار را در دهان بگيرند، باعث مرگ حتمي او مي‌شوند، رازولي اخيرا توسط يك آناكوندا گاز گرفته شده و توسط آناكونداي ديگري تعقيب شده است.

اين تعقيب و گريز، تقريبا پنج ساعت طول كشيد و سرانجام افرادي كه همراهش بودند موفق شدند وي را از آرواره‌هاي مرگبار هيولاي آمازون نجات دهند و اين در حالي بود كه پس از رهايي از مرگ، يكي از دنده‌هاي روزالي شكسته بود.

  • فكر بلعيده شدن

بهار سال گذشته بود كه روزالي به آمازون رفت تا فيلم مستند بلعيده شدن توسط آناكوندا و نجات پيش از مرگ را فيلمبرداري كند. البته دو سال طول كشيد تا مقدمات تهيه اين فيلم هيجان انگيز فراهم شد.

اولين قدم در ساخت فيلم مستند، اين بود كه فيلمسازها بايد مطمئن مي‌شدند كه روزالي كشته نخواهد شد، يعني وقتي آناكوندا به دور روزالي به عنوان شكار حلقه مي‌زند، تا مرز خفه كردن وي پيش نمي‌رود، آنها مي‌بايست در آخرين لحظات مانع اين كار مي‌شدند.

روش شكار آناكوندا اين طور است كه وقتي به شكاري مثل گرازهاي وحشي حمله مي‌كند دندان‌هاي وارونه‌اش را در بدن شكار فرو مي‌كند تا مبادا جانور بتواند فرار كند سپس اگر نزديك بركه باشد شكار را به داخل آب مي‌كشد به دور آن حلقه مي‌زند و بعد استخوان‌هايش را مي‌شكند تا راحت‌تر بتواند آن را ببلعد.

قدرت آناكونداهاي غول پيكر كه معمولا ماده هستند و نوع نر آنها كوچكتر است واقعا انسان را به وحشت مي‌اندازد، فشاري كه آناكوندا هنگام شكار به سينه انسان وارد مي‌كند برابر با ضربه يك كاميون 9 تني است. خوشبختانه اين موجودات كمتر با انسان‌ها رودررو مي‌شوند اما فراموش نكنيد كه هر موجودي را كه بخواهند در چشم برهم زدني مي‌توانند شكار كرده و ببلعند.

منبع:همشهري سرنخ

کد خبر 282921

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha