همشهری آنلاین: وزیر ارتباطات درباره تغییر تعرفه‌های تلفن ثابت خاطر نشان کرد: کسی نگفته که قصد افزایش این تعرفه‌ها را داریم بلکه ما می‌خواهیم تعرفه‌ها متعادل شود.

محمود واعظی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در پاسخ به این سوال که با توجه به تاکید دولت یازدهم و به ویژه وزیر ارتباطات مبنی بر بالا نرفتن تعرفه‌های ارتباطی و فشار نیامدن به مردم همچنان به نظر می‌رسد در این دولت بیشترین امتیازات برای اپراتورها در نظر گرفته شده و اپراتورها نه تنها مجاز به ارائه‌ی خدمات نسل‌های بالاتر که منجر به سوددهی بیشتر برای آنها می‌شود شده‌اند بلکه براساس مجوز‌های وزارت ارتباطات در نهایت توانسته‌اند تعرفه‌های مختلف خود را افزایش دهند اظهار کرد: این‌که ما مجوز ورود به نسل‌های بالاتر ارتباطی را به اپراتورها داده‌ایم اگرچه امتیازی برای آنها محسوب می‌شود و کار آنها وسعت پیدا می‌کند اما در حقیقت با ارائه‌ی این مجوزها قصد ما آن است که برای مردم امکانی ایجاد شود که از تکنولوژی‌های روز دنیا عقب نماند و از خدماتی که در کشور‌های دیگر استفاده می‌شود مردم ایران نیز استفاده کنند.

وزیر ارتباطات ادامه داد: در گذشته مجوز به تکنولوژی داده می‌شد، اما ما برای این‌که اپراتورها مجاز باشند با سرمایه کمتر، خدمات متنوع‌تری را به مردم ارائه کند تکنولوژی را آزاد کرده و به اپراتورها مجوز دادیم که به نسل‌های بالاتر ورود کنند.

واعظی همچنین عنوان کرد: براین اساس فکر می‌کنم در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و وزارت ارتباطات مهم‌ترین هدف آن است که مردم بتوانند از امکاناتی که ما را به سمت شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک پیش می‌برد به تدریج بهره‌مند شویم.

وزیر ارتباطات همچنین اظهار کرد: قرار نیست در کشور تمام امور به دست دولت انجام شود چرا که بخش خصوصی توان انجام کارهای بزرگی را دارد که اگر قرار باشد دوام بیاورد باید به این حیطه‌ها ورود پیدا کند. ما نیز در تصمیمات خود هم ملاحظه مردم را می‌کنیم و هم بخش خصوصی را مورد توجه قرار می‌دهیم و در این میان طبیعی است که گاهی مردم و اپراتور فکر کنند در تصمیم‌گیری به آنها فشار وارد می‌شود.

این عضو کابینه دولت یازدهم در ادامه‌ی صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال ایسنا که آیا از نظر او در حال حاضر تعرفه‌های جدیدی که در بخش‌های مختلف ارتباطی اعلام می‌شود عادلانه است، توضیح داد: آنچه تاکنون تصویب شده قطعا به همین شکل است به عنوان مثال در حوزه اینترنت و دیتا پیش از این براساس مصوبه‌ای که سه سال قبل ابلاغ شده بود به ازای هر کیلوبایت داده رقمی بالغ بر 14.5 ریال اعمال می‌شد که اخیرا اپراتورها در این زمینه تعرفه‌ای معادل پنج ریال را اعمال می‌کردند که ما این تعرفه را به نیم ریال رسانده و حدود 10 برابر کاهش دادیم.

وی در ادامه یادآور شد: این تصمیمات همه برای آن است که مردم بتوانند از خدمات ارتباطی با سهولت بیشتری استفاده کنند.

واعظی ادامه داد: در حال حاضر تعرفه‌های مخابرات به گونه‌ای است که مشترکان برای استفاده از تلفن ثابت در درون استان تنها دقیقه‌ای 30 ریال پرداخت می‌کند.

وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که پیش از این تعرفه هر دقیقه مکالمه درون‌شهری به ازای هر سه دقیقه پنج تومان بوده، توضیح داد: اکنون این تعرفه 30 ریالی برای تمام استان محسوب می‌شود و مشترکان تلفن ثابت در هر استانی که سکونت داشته باشند می‌توانند با پرداخت همین هزینه با تمام شهرهای استان ارتباط برقرار کنند. در حالی که پیش از این برای نقاط مختلف ایران طبقه‌بندی‌هایی صورت گرفته بود که هر 200 کیلومتر یک زوم محسوب شد و براین اساس افرادی که در نقاط مرزی سکونت داشتند بخش قابل توجهی از درآمد خود را بابت تماس‌های تلفنی هزینه می‌کردند اما اکنون تعرفه مکالمه تمام استان‌ها با یکدیگر 330 ریال است.

وی همچنین اظهار کرد: اکنون هم کسی نگفته است که می‌خواهیم تعرفه‌های تلفن ثابت را گران کنیم و در واقع برنامه‌ی ما آن است که این تعرفه‌ها متعادل شوند. در دوره‌ای پیش از این قرار بر اجرای طرح هم‌کدسازی بود و مخابرات به شدت با این موضوع مخالف بوده و اینگونه اعلام می‌کرد که با اجرای این طرح متضرر می‌شود، اما ما خواستیم که مردم طعم شیرین همکدی را بچشند تا پس از یک دوره شش ماهه بار دیگر در تعرفه‌های تلفن ثابت تجدید‌نظر و بازنگری صورت بگیرد.

او ادامه داد: حال نیز ما هنوز این بازنگری را انجام نداده و تعرفه‌ها را تغییر نداده‌ایم و اگر پس از اعمال تعرفه‌های جدید نقطه‌نظری بود آنگاه می‌شود نسبت به آن صحبت کرد.

کد خبر 282787

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha