یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۷
۰ نفر

رضا علی‌شاهی: ادعای این موضوع که گیاهی وجود دارد که می‌تواند جایگزین شکر شود و در عین حال برای سلامتی انسان کاربرد دارد خبر بسیار خوشحال کننده‌ای است.

استویا (Stevia rebaudiana) گیاهی است که  که زادگاه آن آمریکای جنوبی است و برای قرنها  به عنوان شیرین کننده و یک دارو گیاهی استفاده شده است. از این گیاه در دهه اخیر در کشورهای آسیایی مانند ژاپن نیز استفاده می‌شود.

شیرینی شیره‌ای که از این گیاه بوته مانند 60 سانتیمتری خارج می‌شود 300 برابر شکر  معمولی است ولی کالری آن به مراتب پایین‌تر از شکر است.محققان دانشگاهی در پاراگوئه به این نتیجه رسیدند که  این گیاه  همچنین دارای خواص آنتی اکسیدان و آنتی‌باکتریال است.

همچنین این گیاه در هنگام پخت هرگونه کیک و آب نبات تا 200 درجه سانتیگراد حرارت را می‌تواند تحمل کند. درحال حاضر کشاورزان پاراگوئه‌ای بسیار خوشحال هستند چرا که شرکت  کوکاکولا و چند شرکت دیگر بزرگ آمریکایی به دنبال توسعه پرورش این گیاه هستند.

درحالی که پرورش استویا در سایر کشورها از جمله چین، که به بزرگترین تولید کننده این گیاه تبدیل شده است، دنبال می‌شود، در پاراگوئه به لحاظ موقعیت آب و هوایی، کشاورزان قادر به 3 بار برداشت این محصول در سال هستند.

ولی قبل از اینکه دلارهای شرکت‌های آمریکایی به طرف آنها  سرازیر شود مشکل بزرگتری وجود دارد. دولت آمریکا حتی با توجه به استفاده این گیاه در سایر کشورهای دنیا، این گیاه را جزء افزودنی‌های غیر مجاز اعلام کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی پاراگوئه می‌گوید مسئولان صنعت تولید شکر آمریکا سعی در متوقف نگه‌داشتن این تجارت را دارند.

البته دلیل این ممانعت واضح است، استویا گیاهی سالم با کالری پایین و شیرین کننده بسیار قوی است و این موضوع می‌تواند باعث رکود صنعت تولید شکر در آمریکا بشود، گرچه شرکت‌هایی مانند کوکاکولا با توجه به نیازو سود سرشار که از این موضوع عایدشان می‌شود به‌راحتی از کنار این قضیه نمی‌گذرند.

کد خبر 28263

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز