همشهری آنلاین: بهرام شیردل، طراح موزه ملی آب ایران گفت: معماری مدرن در ایران شکست خورد چراکه معماران ایرانی هیچ چیز به آن اضافه نکردند.

به گزارش روابط عمومي بنیاد معماری انقلاب اسلامی، بهرام شیردل استاد معمار، با اشاره به برخی از معروفترین بناهای دوران معاصر و کپی‌برداری طرح این بناها از دیگر آثار غربی، گفت: بناهایی که بسیاری آنها را نمونه برجسته معماری معاصر یعنی قبل از انقلاب می‌دانند بناهایی هستند که با الهام گرفتن و بهتر است بگوییم کپی از بناهای غربی ‌ساخته شده‌اند و اینها عامل دامن زدن بر ترویج معماری غربی بودند که معماری ما را دچار بحران کردند.

طراح موزه ملی آب ایران درباره تهيه سند جامع معماری نيز گفت: بنیاد معماری انقلاب اسلامی که رسالت تدوین چشم‌انداز معماری را دارد باید در نظر داشته باشد که مهندس معمار را از معمار جدا کند؛ همانند تفاوت میان مهندس پزشکی و پزشک. در مسیر تدوین چشم‌انداز باید با معماران روبرو شویم چراکه نظریه و ایده از آن معمار است که متأسفانه امروز، در آموزش و تربیت معمار سوال‌های بسیار وجود دارد.

شیردل افزود: برای آنکه بتوانیم چشم‌اندازی از معماری ایران داشته باشیم باید ببینیم معماری در گذشته این مرز و بوم چگونه بوده و امروز وضعیت معماری چگونه است. هیچ‌کس نمی‌تواند منکر تاریخ غنی معماری ایران، لااقل تا اواخر قرن 18 میلادی شود؛ ایران قرن‌ها جایگاه نخست معماری جهان را داشته و برای جهان هزار سال معماری تولید کرده است و به یکباره در قرن 20 ایران در جهان، تهی از معماری می‌شود؛ حال این سوال مطرح است كه آن همه تجربه و افتخار چه شد و چرا چیزی جایگزین این فقدان نشد.

شیردل، نیاز به ایده معماری را از نكات قابل توجه در مسیر گرداوری سند جامع معماری دانست و تصريح كرد: ایده معماری باید مربوط به جغرافیا و جامعه ایرانی باشد، ایده معماری آمریکا که اولین طرح جامعه معماری ایران است در این مرز و بوم کارایی ندارد و امروز این تجربه را می‌توان با آلودگی شهر تهران به وضوح لمس کرد.

طراح موزه ملى اسکاتلند، ارکان اصلی معماری در سند جامع معماری را توجه به محیط زیست در معماری و سرمایه‌گذاری در معماری تاریخی دانست و گفت: باید بر روي معماری تاریخی ایران سرمایه‌گذاری کنیم و اگر سند جامع معماری به معماری تاریخی کشورمان متصل شود، این معماری در آینده، معماری صادراتی محسوب می‌شود و می‌تواند در اقتصاد جایگزین مناسبی برای نفت باشد چراکه ما ثروتی به نام فرهنگ داریم که می‌تواند نقش عمده‌ای در توسعه کشور داشته باشد.

کد خبر 282595

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha