همشهری آنلاین: دنباله‌داری که به تازگی در آسمان کشف شده، در اوایل سال ۲۰۱۵ میلادی مناظری خیره‌کننده را برای ساکنان زمین به نمایش خواهد‌گذاشت.

براساس گزارش NBC، اين ستاره دنباله‌دار كه Q2 نام دارد را مي‌توان با استفاده از دوربين‌هاي دوچشمي ساده و تلسكوپ‌هاي كوچك نيز رصد كرد و در آسمان‌هاي تاريك و مكان‌هايي كه آلودگي نوري وجود ندارد، مي‌توان اين دنباله‌دار را با چشم غيرمسلح نيز ديد.

دنباله‌دار Q2 اولين‌بار در آگوست سال 2014 توسط اخترشناس آماتوري به نام تري لاوجوي كشف شد. در آن زمان دنباله‌دار چهار‌هزار بار كم‌نورتر از ستاره‌هاي كم‌نوري بود كه در آسمان با چشم غير مسلح قابل مشاهده بودند. در آن تاريخ دنباله‌دار در بخش جنوبي صورت فلكي شقايق قرار داشت و به آرامي به سوي شمال غرب حركت مي‌كرد.

دنباله‌دار لاوجوی

دنباله‌دار Q2 كه به لاوجوي نيز شهرت يافته‌است در تاريخ 26 دسامبر در قدر 5.3 با دوربين دوچشمي و تلسكوپ‌هاي كوچك قابل رصد شد. درحال حاضر اندازه كماي دنباله‌دار، اتمسفر درخشاني كه آن را احاطه كرده‌است، 369 هزار كيلومتر تخمين زده‌ شده‌است.

لاوجوي در تاريخ هفتم ژانويه 2015 به نزديك‌ترين فاصله خود از زمين خواهد‌رسيد، فاصله‌اي برابر 70.2 ميليون كيلومتر و در آن زمان اين دنباله‌دار درخشان‌تر از هميشه ديده خواهد‌شد. ميزان درخشندگي اين دنباله‌دار در هفته اول ژانويه به اندازه قدر 4.6 خواهد بود، درخششي كه آن را به يكي از درخشان‌ترين اجرام كيهاني تبديل خواهد كرد كه از سال 2007 تاكنون مشاهده شده‌است.

لاوجوي در مسيري جنوب به شمال حركت مي‌كند، يعني تقريبا عمود بر استواي كيهاني، و اين به آن معني است كه ساكنان شمالي زمين ديد بهتري از آن خواهند‌داشت.

کد خبر 282572

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha