چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: بعضی از مواد غذایی و نوشیدنی‌ها می‌توانند شروع‌کننده‌ی سردرد و مخصوصاً سردرد میگرنی باشند که البته تأثیر این مواد غذایی در خانم‌ها بیشتر است.

سردرد یکی از شایع‌ترین مشکلات زندگی امروزی و مخصوصاً برای افراد پر مشغله است که وقت و بی‌وقت ما را درگیر کرده و از کار و زندگی می‌اندازد. البته می‌بینیم که دیگر کوچک و بزرگ هم نمی‌شناسد. خیلی وقت‌ها حتی بچه‌ها هم از سردرد ناله می‌کنند؛ اما متأسفانه به موازات این افزایش در شیوع سردردها مصرف مسکن‌ها هم زیاد شده است. خیلی از ما در اولین رویارویی با سردرد سریعاً یک مسکن می‌خوریم و این کار برای ما کاملا عادی شده است. از عوارض مصرف طولانی این داروها که بگذریم ما در اینجا حرف دیگری داریم:

قبل از مصرف قرص و مسکن، برای چند لحظه به چیزی که آن روز خورده‌اید یا نوشیده‌اید یک نگاهی بیندازید! شاید مجرم اصلی همان غذا یا نوشیدنی باشد. بعضی از مواد غذایی و نوشیدنی‌ها می‌توانند شروع‌کننده‌ی سردرد و مخصوصاً سردرد میگرنی باشند که البته تأثیر این مواد غذایی در خانم‌ها بیشتر است. پس بهتر است این مواد غذایی و نوشیدنی‌ها را بشناسیم و در صورت بروز سردرد پس از مصرف آن‌ها از مصرفشان خودداری کنیم.

در اینجا لیستی از شایع‌ترین مجرم‌های سردرد را برایتان آورده‌ایم:

شکلات

خیلی از افرادی که از سردردهای مکرر شکایت دارند همان افرادی هستند که شکلات در برنامه غذایی روزانه‌شان به طور پررنگی وجود دارد. سردردهای این گروه از بیماران شدیداً با میزان مصرف شکلات آن‌ها در ارتباط است. برخی از متخصصین مغز و اعصاب می‌گویند شروع سردرد میگرنی با مصرف شکلات به دلیل محتوای اسیدآمینه تیرامین در آن است. از طرفی علاقه بیشتر خانم‌ها به مصرف شکلات در دوران‌های استرس و تغییرات هورمونی می‌تواند شروع سردرد را تسریع کند. پس خانم‌ها تأثیرپذیری بیشتری خواهند داشت. تغییرات هورمونی از یک طرف و مصرف شکلات از طرف دیگر. پس بد نیست شما هم توجهی به این ارتباط داشته باشید و دقت کنید که آیا سردردتان با مصرف شکلات ارتباطی دارد یا خیر.

کافئین

شاید با خود بگویید کافئین که بیشتر یک مسکن برای سردرد است پس در اینجا چه کار می‌کند؟ حقیقت آن است که مصرف مقادیر کم کافئین و نوشیدنی‌های کافئینی تأثیر خوبی بر کاهش علائم آزارنده سردرد دارد پس می‌توان آن را در گروه درمان کننده‌های میگرن قرار داد؛ اما مصرف مقادیر بالای کافئین می‌تواند به عنوان شروع‌کننده میگرن باشد. این سردردها مخصوصاً بعد از قطع مصرف بعد از یک دوره طولانی مصرف نوشیدنی‌های کافئینی و ایجاد وابستگی به آن‌ها نیز ایجاد می‌شود. در این شرایط قطع مصرف نوشیدنی کافئینی می‌تواند در تخفیف علائم جدا کمک کننده باشد؛ اما خبر خوب اینکه نوشیدنی‌های بدون کافئین هم امروزه در حال گسترش‌اند.

تیرامین

تیرامین اسیدآمینه‌ای است که با کاهش سطح سروتونین مغزی و از طرف دیگر اتساع عروق خونی به عنوان یک شروع‌کننده دیگر سردردهای میگرنی در نظر گرفته می‌شود. مواد غذایی که بیش‌ترین سطح تیرامین را دارند از قرار زیرند:

* پنیر کهنه

* گوشت‌های فراوری شده مثل سوسیس و کالباس

* آووکادو

* موز بسیار رسیده

* شکلات

* مغزها و دانه‌ها

* سویا و فراورده‌های آن

بستنی

بستنی را به خاطر بستنی بودنش متهم نمی‌کنیم! مشکل ما با یخ آن است. احساس سردرد یک دفعه‌ای که خیلی از ما بعد از مصرف بستنی احساس می‌کنیم آن قدر سریع است که به طور منطقی هم نمی‌توان آن را به ترکیبات خورده شده موجود در آن ربط داد. بلکه حس سرما و یخ بودن بستنی است که این قدر سریع بر بدن تأثیر می‌گذارد. مخصوصاً در شرایطی که بدن شما گرم است این تأثیر بستنی به طور واضح‌تری احساس می‌شود. درد در طول 30 تا 60 ثانیه به اوج خود می‌رسد؛ بنابراین خوردن غذاهای سرد مثل بستنی‌ها مخصوصاً در افراد با سابقه میگرن می‌تواند باعث شروع سردردهای میگرنی شود. در حالی که خیلی از افراد بدون سابقه میگرن ممکن است هیچ مشکلی با غذاهای سرد نداشته باشند. پس بهترین توصیه برای میگرنی‌های دوستدار بستنی این است که سعی کنند آن را آرام‌آرام و ذره‌ذره میل کنند.

افزودنی‌های خوراکی مثل نیترات‌ها، نیتریت‌ها و MSG ها

به نظر می‌رسد برخی افزودنی‌های غذایی شامل نیترات‌ها، نیتریت‌ها و MSG (همان ترکیب منوسدیم‌گلوتامات) می‌توانند از شروع‌کننده‌های مهم سردرد باشند. این افزودنی‌ها می‌توانند جریان خون به مغز را افزایش دهند و از این طریق باعث سردرد در برخی افراد شوند.

غذاهای پرچرب

باور کنید یا نکنید، حقیقت آن است که تغییر در میزان چربی در گردش در عروق خونی با شروع سردرد در ارتباط است. پس بهترین کار مخصوصاً در افرادی از حملات مکرر سردرد در عذاب‌اند تلاش برای کاهش دریافت چربی و مصرف غذاهای کم چرب است.

تبیان

کد خبر 282535

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha