گروه اجتماعی: سازمان بازرسی کل کشور، دوره پیش‌دانشگاهی در نظام آموزش و پرورش را کم‌اثر و پرهزینه توصیف کرد و پیشنهاد حذف این دوره، انتقال آن به آموزش عالی و اختصاص هزینه‌های آن را به دوره ابتدایی ارائه کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، بازرسان و کارشناسان این سازمان در بررسی عملکرد دوره پیش‌دانشگاهی آموزش و پرورش به این نتیجه رسیدند که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دلیل این‌که در برنامه‌ریزی دوره پیش‌دانشگاهی هیچ نقشی ندارد، دانش‌آموزان پذیرفته‌شده در مراکز آموزش عالی را موظف به گذراندن واحدهایی می‌کند که قبلاً آن‌ها را در دوره پیش‌دانشگاهی گذرانده‌اند.

همچنین به دلیل این‌که برنامه‌های درسی پیش‌دانشگاهی برای یک سال تحصیلی پیش‌بینی نشده، باعث‌شده تا اوقات بیکاری دانش‌آموزان زیاد باشد و دوره پیش‌دانشگاهی به دوره‌‌ای برای کسب مهارت در قبولی کنکور تبدیل شود.

در این گزارش به کاهش اعتبار علمی دیپلم متوسطه نظام آموزشی کشور با ایجاد دوره پیش‌دانشگاهی اشاره شده و آمده است: دانش‌آموزان رشته‌های نظری 12 سال به صورت عملی تحصیل می‌کنند ولی نظام آموزشی کشور 11 ساله محسوب می‌شود و دانش‌آموزان فوق از همسالان خود که در رشته‌های فنی حرفه‌ای تحصیل می‌کنند همواره یک‌ سال عقب‌تر هستند.

جذب دبیران مجرب مقطع متوسطه در دوره پیش‌دانشگاهی، بسنده‌کردن دانش‌آموزان این دوره به کسب حداقل نمره در هر درس و تغییر آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها در این دوره باعث شده است تا ضرورت انتقال دوره پیش‌دانشگاهی به نظام آموزش عالی لازم به نظر آید.

کد خبر 28251

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز