همشهری آنلاین: رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق گفت: رابطه و علاقه ایران و عراق، استراتژیک است و این موضوع تنها به شیعیان محدود نشده و اهل سنت و کردها نیز به همین صورت هستند.

لاریجانی - حکیم

به گزارش خبرگزاری فارس به عراق، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح پنجشنبه در سومین روز حضور خود در کشور عراق، با حضور در مجلس اعلاء این کشور با سیدعمار حکیم رئیس این مجلس دیدار و گفت‌وگو کرد.

لاریجانی در این دیدار گفت: جایگاه و شرایط کنونی عراق مدیون زحمات شما و بیت شریف است.

وی با اشاره به وجود آرامش سیاسی در عراق، افزود: قطعا کلید توسعه و سرمایه‌گذاری در یک کشور آرامش سیاسی است که خوشبختانه این موضوع در عراق محقق شده است.

لاریجانی همچنین به ظرفیت‌های همکاری میان ایران و عراق جهت سرمایه‌گذاری و کشاورزی اشاره کرد و گفت: نباید همه حواس‌ها را به سمت مبارزه با تروریسم سوق داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: مبارزه با تروریسم بلای بسیار بزرگی است البته وضعیت در سوریه و لبنان خیلی بهتر از گذشته است و فضا از حالت قبل درآمده و دولت سوریه در این جهت اقدامات مناسبی انجام داده البته از نظر سیاسی گفت‌وگو‌ها در جریان است و برخی کشورها پیشنهاداتی را مطرح کرده‌اند.

لاریجانی طرح تروریسم معتدل را از سوی برخی کشورهای غربی و عربی دانست و گفت: تفکیک تروریست‌ها به خشن و معتدل آشوب‌هایی هست که غرب آن را دنبال می‌کند و این در ادامه اشتباهات گذشته است.

وی ادامه داد: در دیدار با العبادی گفت‌وگوهایی داشتیم از طرف دیگر مراجع در نجف به طور دردمندانه به مسائل نگاه می‌کنند که در این رابطه باید برخی اشکالات رفع شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به توطئه برخی کشورهای عربی و غربی برای کاهش قیمت نفت و به تبع آن ضربه زن به اقتصاد کشورهای همپیمان عراق، ایران و روسیه گفت: خوشبختانه جمهوری اسلامی بیش از این اتفاقات تمهیداتی را مانند افزایش صادرات غیرنفتی اندیشیده بود. البته اتکا به نفت در ایران مانند عراق نیست و با توجه به روند نزولی قیمت نفت عراق باید اقداماتی دز این زمینه انجام دهد.

وی ادامه داد: با توجه به روند نزولی قیمت نفت به نظر می‌رسد این وضعیت دوام زیادی ندارد زیرا برخی کشورهای رقیب از کاهش قیمت نفت هستند از آن سود می‌برند.

وی همچنین تصریح کرد: خوشبختانه وضعیت تسلط بر مسائل تروریستی بسیار خوب است.

لاریجانی گفت: رفتار آمریکا در مبارزه با تروریسم ابهام‌انگیز است به ویژه ایجاد تروریسم معتدل به نوعی یک فریبکاری است. از طرف دیگر امروز بودجه کشور عراق به مجلس ارائه می‌شود از این رو باید تمهیداتی با توجه به کاهش قیمت نفت اندیشیده شود.

در این دیدار عمار حکیم هم گفت: رابطه و علاقه ایران و عراق استراتژیک است و این موضوع تنها به شیعیان محدود نشده و اهل سنت و کردها به همین صورت هستند.

وی با اشاره به کمک‌های ایران در مبارزه با تروریسم، افزود: قطعا آمریکا اگر می‌خواست برای مبارزه با تروریست‌ها وارد عمل شود، 4 یا 5 ماه طول می‌کشد اما ایران 4 یا 5 روزه وارد عمل شد و کمک‌های جدی به عراق در این حوزه کرد.

حکیم همچنین گفت: مسائل و مشکلات اقتصادی در امنیت و تنش‌های سیاسی اثر گذار است چراکه بحث اقتصاد بر امینت تاثیر دارد.

وی با اشاره به تمهیدات جمهوری اسلامی برای مبارزه با تحریم‌ها، گفت: ایران با استفاده از اقتصاد مقاومتی و سیاست تعامل با بحران و سختی‌ها توانست با تحریم‌ها مبارزه کند.

حکیم با تاکید بر اینکه هماهنگی داخلی عنصر اصلی اقتدار کشورها است، گفت: در شرایط کنونی شاهد هستیم که روحیه مردم عراق بسیار بالا بوده و حضور چشمگیر مردم در اربعین حسینی تاثیر بسزایی در این موضوع داشته است.

وی تصریح کرد: تعامل اقتصادی و سیاسی بین ایران و عراق بسیار مشکل‌گشا است، از این رو باید در جهت توسعه کشاورزی و ایجاد شهرک‌های صنعتی با حضور سرمایه گذاران ایرانی برنامه ریزی شود. همچنین در زمینه مسکن‌سازی نیز باید از ایران کمک بگیریم زیرا با توجه به تصویب بودجه بسیاری از اقدامات را می‌توانیم انجام دهیم.

کد خبر 281997

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha