همشهری آنلاین: فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) از اخطار و اقدام تاکتیکی این قرارگاه برای برخورد با بیش از یکهزار و ۶۰۰ پرواز متخلف در آسمان کشور در نه ماهه گذشته سال جاری خبر داد.

فرزاد اسماعیلی

قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) یکی از نیروهای چهارگانه ارتش است که در بهمن سال 1387 و با تقسیم نیروی هوایی ایران، به دستور فرمانده معظم کل قوا تشکیل شد.

این قرارگاه تمام سامانه های متعلق به پدافند هوایی کشور از جمله رادارها، دستگاه های جمع آوری اطلاعات، آتشبارهای موشکی با بردهای بلند، متوسط و کوتاه و سامانه های توپخانه ای پدافندی ارتش و سپاه را تحت کنترل خود دارد تا از آسمان کشور حفاظت کند.

با توجه به اقدامات پدافندی که در جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد، سازمان بین المللی هوانوردی، آسمان ایران را امن ترین آسمان در منطقه اعلام کرد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) در گفت وگو با ایرنا، به نحوه عملکرد این قرارگاه و فعالیت های آن برای حفظ امنیت آسمان کشور سخن به میان آورد.

امیر سرتیپ «فرزاد اسماعیلی» که با 43 سال سن یکی از جوانترین فرماندهان نیروهای مسلح کشور است، اعلام کرد که قرارگاه پدافند هوایی از ابتدای امسال تاکنون بیش از یکهزار و 600 مورد اخطار و اقدام تاکتیکی علیه پروازهای متخلف داشته است.

وی گفت: 30 تا 40 درصد از این اخطارها مربوط به هواپیماهای مسافربری خارج شده از مسیر هوایی مصوب بود که هدایت شدند تا از مسیرهای حیاتی و حساس ما عبور نکنند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) افزود: حدود 60 درصد این پروازها مربوط به هواپیماهای شناسایی و یا جنگنده فرامنطقه ای بودند که قصد نزدیک شدن داشتند اما به موقع به آنها هشدار داده شد.

امیر اسماعیلی ضمن تاکید بر اینکه شاهد تجاوز مرزی نبودیم، گفت: اگر نزدیکی آنها به مرزهای ایران بیش از حد می شد، هواپیماهای جنگی برای رویارویی با آنها بر می خاستند و سامانه های موشکی نیز روشن می شدند تا آنها را دور کنند.

وی با بیان اینکه به تازگی پرواز مشکوکی در سطح کشور مشاهده نشده، تصریح کرد: اگر در فضای جمهوری اسلامی ایران پرواز مشکوکی را ببینیم، آن را ساقط خواهیم کرد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) ادامه داد: علاوه بر ساقط شدن هرگونه هواپیمای مشکوک بدون سرنشین، در صورت پرواز مشکوک هواپیماهای مسافربری نیز آنها بلافاصله مجبور به فرود خواهند شد.

امیر اسماعیلی، در کنار حفظ امنیت برای آسمان ایران، اولین اصل برای پدافند کشور را حفظ امنیت پروازهای مسافربری عنوان کرد.

امن ترین آسمان در منطقه

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) ضمن تاکید بر اینکه ایران امن ترین آسمان منطقه را دارد، گفت: این امنیت به خاطر سیستم، آموزش خوب کارکنان، ایمان راسخ و هماهنگی در شبکه یکپارچه شامل قرارگاه پدافند، نیروی هوایی ارتش، نیروی هوا فضای سپاه، سازمان هوایی کشوری و شرکت فرودگاه های کشور است.

افزایش تردد پرواز در آسمان ایران

امیر اسماعیلی با بیان اینکه پیش از تیر سال جاری، روزانه 350 فروند هواپیمای مسافربری خارجی از فضای کشور عبور می کرد، عنوان کرد: با توجه به مناقشات سیاسی اخیر در برخی کشورها، عمده پروازها از فراز ایران صورت می گیرد، بنحویکه امروز روزانه بین 900 تا یکهزار و صد فروند هواپیمای عبوری در آسمان ایران به ثبت می رسد.

وی با بیان اینکه این پروازها باید رصد شود، گفت: مراکزی حساس و حیاتی داریم که این هواپیماها نباید بر فراز آنها پرواز کنند؛ وظیفه هدایت و سلامت این پروازها بر عهده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) است.

هشدار به پروازهای فرامنطقه ای

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) به پروازهای فرامنطقه ای که قصد نزدیک شدن به مرزهای جمهوری اسلامی ایران را دارند، هشدار داد و افزود: استراتژی دفاعی ما در مقابل این پروازها این است که باید از فضای مقدس جمهوری اسلامی ایران دور شوند، زیرا در بحث رزمایش برابر قوانین بین المللی پس از اخطار اقدام تاکتیکی صورت می گیرد.

امیر اسماعیلی عنوان کرد: بارها اقداماتی را علیه پروازهای فرامنطقه ای انجام داده ایم، اما این اقدامات توسط مردم دیده نمی شود.

هواپیماهای جاسوسی آمریکا وارد منطقه می شوند

وی اعلام کرد: هواپیماهای جاسوسی و شناسایی آمریکا اعم از «یو 2»، «آرکیو 4»، «ام کیو 1» و هواپیماهای گشت دریایی به خاطر جمع آوری اطلاعات، وارد منطقه می شوند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) تاکید کرد: اقدام این هواپیماها را تحت نظارت داشته و ضمن اقدام لازم آنها را از مرزهای خود دور می کنیم.

امیر اسماعیلی ادامه داد: آنها با توجه به عملیات مخفی که انجام می دهند، انتظار ندارند که آنها را رصد کنیم اما با فضل خداوند، آنها به موقع رویت و به آنها اخطارهای لازم داده می شود.

وی تاکید کرد: پدافند هوایی با اینگونه اقدامات تخاصمی تعارف ندارد و با جدیت با آنها برخورد می کند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) گفت: هواپیماها و کشورهای فرامنطقه ای متعلق به این منطقه نیستند که جمع آوری اطلاعات را حق خود بدانند.

بیگانگان نباید در منطقه حضور داشته باشند

امیر اسماعیلی معتقد است که کشورهای منطقه ای باید دست به دست یکدیگر دهند و رصد لحظه ای و جمع آوری اطلاعات در سایه دوستی و مودت انجام شود.

وی گفت: نباید به کشورهای فرامنطقه اجازه داده شود که در منطقه، آسمان و حتی فضای بین المللی بین کشورهای دوست، حاشیه خلیج فارس و دریای عمان پرواز و حضور داشته باشند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) اعلام کرد: به نظر ما آن دسته از پرواز هایی که قصد جمع آوری اطلاعات دارند، خارج از مرزهای ایران پرواز بین المللی هستند و باید با احتیاط و بر اساس شرایط بین المللی رفتار کنند و در صورت تخطی با آنها برخورد جدی خواهد شد.

نوآوری در پدافند

امیر اسماعیلی در بخش دیگری از گفت وگوی خود با خبرنگار ایرنا با اشاره به توانایی تکنولوژیکی این قرارگاه گفت: یکی از وظایف اتاق فکر پدافند هوایی این است که تهدیدات را به حد اشراف اطلاعاتی پنج سال آینده برساند، به این معنی که ما ببینیم دشمن درصدد است که از نظر آفندی به چه نقطه ای برسد.

وی ادامه داد: برای پنج سال آینده طرح «نور ولایت» را که یک طرح آمایش سرزمینی است، پیش بینی کرده ایم؛ در این طرح، سامانه هایی از کلاس های مختلف کشف و شناسایی، شنود و دیدبانی موشکی و جنگ الکترونیک پیش بینی شده است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) گفت: امروز بالای یکهزار نفر از دانشجویان نخبه، مشتاقانه با قرارگاه پدافند همکاری می کنند.

امیر اسماعیلی با تاکید بر اینکه در رابطه با سیستم های پدافندی، در دنیا مطرح هستیم، افزود: جز پنج کشور دارای دانش رادار ماورای افق هستیم.

وی با تاکید بر اینکه تمایلی به خرید تجهیزات از خارج نداریم، گفت: اتاق فکر ما در بخش مطالعات راهبری، بخش های عملیاتی، آماد و پشتیبانی، جنگ الکترونیک و شنود را با هم تلفیق می کند تا از دل آن سامانه هایی همچون «سپهر»، «کیهان»، «اسکایو» و «صیاد 40» خارج شود.

کد خبر 281943

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha