همشهری آنلاین: حسین عبده تبریزی مشاور وزیر در امور مدیریت و تامین مالی با بیان این‌که تصمیم وزارت راه وشهرسازی پرداخت تسهیلات خرید مسکن به جای تسهیلات ساخت است گفت: وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی در نظر دارند با توسعه بازار رهن، مالکیت مسکن را تسهیل کنند.

پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي نوشت: حسين عبده تبريزی درباره تحلیل برخی کارشناسان مبنی بر افزایش تورم همزمان با افزایش تسهیلات خرید مسکن گفت: پرداخت تسهیلات تورم زا نیست. با این استدلال که پرداخت وام تورم زا است تمام بانک‌های کشور باید تعطیل شوند بنابراین تورم‌زا بودن انواع تسهیلات هیچ مبنای تئوری ندارد.

وی با بیان این‌که میلیاردها نفر در دنیا با دریافت وام صاحب‌مسکن می‌شوند ادامه داد: یک زوج جوان توانایی مالی خرید خانه ۲۰۰ میلیون تومانی را ندارد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور مدیریت و تامین مالی با یادآوری این‌که در دولت نهم تسهیلات به جای خرید مسکن به سمت ساخت مسکن هدایت شد، گفت: حاصل این پرداخت تسهیلات، ساخت خانه‌های خالی و گران‌قیمت در بالای شهر شد و بخشی از معوقات سیستم بانکی مربوط به وصول نشدن همین تسهیلات است در حالی که اگر این تسهیلات برای خرید مسکن پرداخت می‌شد این منابع اکنون قابل وصول بود.

عبده تبریزی ادامه داد: تصمیم وزارت راه و شهرسازی پرداخت تسهیلات خرید مسکن به مردم است زیرا در این شرایط مردم بودجه خانوار خود را تنظیم می‌کنند و انتظام بودجه خانوار آثار ضد تورمی دارد؛ از طرفی سیاست وزارت راه و شهرسازی ارائه تسهیلات از طریق صندوق‌های پس‌انداز مسکن است و پرداخت تسهیلات از این طریق تورم‌زا نخواهد بود. در واقع استدلال افزایش تورم همزمان با رشد تقاضا به تبع پرداخت تسهیلات مسکن صحیح نیست زیرا با این تحلیل هر اقدامی در جهت افزایش قدرت خرید تورم‌زا خواهد بود. از این رو با استدلال ایجاد تورم به محض تقاضا، نباید هیچ برنامه‌ای برای افزایش قدرت خرید مردم داشته باشیم.

مشاور وزیر در امور مدیریت و تامین مالی با بیان این‌که مسکن مهمترین کالای مصرفی بادوامی است که هر خانواده در طول عمر خود خریداری می‌کند، گفت: در هیچ جای دنیا یک خانوار از محل پس‌انداز گذشته خود مسکن نمی‌خرد بلکه این مسکن از مجموع پس‌انداز گذشته و آینده افراد تهیه می‌شد بنابراین لازم است با تاسیس صندوق‌های پس‌انداز مسکن، پرداخت تسهیلات بلند مدت و بازپرداخت در دوره طولانی، مردم صاحب مسکن شوند.

عبده تبریزی با تاکید بر این‌که میلیاردها نفر در دنیا از طریق صندوق‌های پس‌انداز مسکن خانه‌دار شدند، درباره پیشنهادات وزارت راه و شهرسازی در حوزه پرداخت تسهیلات مسکن گفت: پیشنهادهای وزارتخانه در شورای پول و اعتبار در حال بررسی است و بر اساس صلاحدید بانک مرکزی و بعد از مطالعات کارشناسی درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود.

مشاور وزیر در امور مدیریت و تامین مالی با بیان این‌که قطعا بانک مرکزی علاقه‌مند به حمایت از خانه‌دار شدن مردم است، افزود: مسئولان وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی در نظر دارند با توسعه بازار رهن، مالکیت مسکن را تسهیل کنند.

وی افزود: یکی از پیشنهادات وزارت راه و شهرسازی پرداخت تسهیلات به میزان درصدی از قیمت تمام شده مسکن است؛ به عنوان مثال ۳۰، ۴۰ یا ۵۰ درصد قیمت تمام شده مسکن در قالب تسهیلات پرداخت شود.

کد خبر 281727

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha