برخلاف بازار‌های ارز و طلا، قیمت وام مسکن پس از مذاکرات هسته‌ای به شکل محسوسی کاهش یافت.

بورس

آخرين اطلاعات نشان مي‌دهد كه قيمت وام مسكن به‌طور ميانگين پس از مذاكرات 16درصد كاهش يافته است.به گزارش همشهري، 2عامل مهم در طول چند روز گذشته بازار‌هاي سرمايه‌گذاري ايران را دچار تغييرات اساسي كرد؛ نتايج مذاكرات هسته‌اي و كاهش قيمت نفت منجر به تغيير قيمت طلا و ارز و نزول شاخص بازار سهام و اوراق تسهيلات مسكن شد.
از سه‌شنبه هفته گذشته مهم‌ترين بازار‌هاي سرمايه‌گذاري در ايران كه عموما نقدينگي در بين آنها جا‌به‌جا مي‌شود، دچار تلاطم شده‌اند.

از يك سو بورس تهران با نزول 5ميليارد دلاري مواجه شد و از طرف ديگر قيمت ارز و طلا در بالاترين سطوح از ابتداي سال تاكنون مورد معامله قرار گرفت. در كنار اين دو بازار تازه‌ترين بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه قيمت اوراق تسهيلات مسكن در فرابورس كه به وام مسكن معروف است، به شكل محسوسي با نزول مواجه شده است. به اعتقاد كارشناسان، كاهش قيمت اوراق تسهيلات مسكن از نوعي ركود در بازار مسكن در آينده خبر مي‌دهد. دولت از ابتداي سال تاكنون با مشكل افزايش قيمت اين اوراق مواجه بود اما اكنون برخلاف رويه 8ماهه سال قيمت اين اوراق درحال نزول است.

  • اطلاعات آماري

اطلاعات آماري نشان مي‌دهد كه از سوم آذر تاكنون كه مذاكرات هسته‌اي براي يك دوره ديگر تمديد شد، قيمت اوراق تسهيلات مسكن به‌طور ميانگين 16.2درصد افت كرده است. قيمت اين اوراق در تابستان امسال به سطح 100هزار تومان هم رسيده بود و ابتداي پاييز در محدوده 95هزار تومان خريد و فروش مي‌شد. قيمت اوراق تسهيلات مسكن سال گذشته حتي به 35هزار تومان هم رسيده بود اما پس از آن به‌دليل افزايش تقاضا براي اين اوراق، قيمت آن تا مرز 100هزار تومان هم رشد كرد اما از سوم آذر قيمت اين اوراق كه در محدوده 87 هزار و 300تومان بود با 16.25درصد كاهش به سطح 74هزارتومان رسيد.


حتي قيمت برخي سررسيد‌هاي اين اوراق ديروز در فرابورس به مرز 70هزار تومان هم رسيد. روند قيمت اين اوراق در يك‌ماه گذشته در مجموع نشان مي‌دهد كه قيمت وام مسكن در مجموع 22درصد نزول كرده است اما بخش اصلي نزول قيمت اين اوراق مربوط به يك هفته گذشته است. اين اطلاعات همچنين نشان مي‌دهد كه متقاضيان از ابتداي سال تاكنون 830ميليارد تومان اوراق تسهيلات مسكن در فرابورس خريداري كرده‌اند. متقاضيان اصلي اوراق تسهيلات مسكن خريداران آپارتمان هستند. هر برگ اوراق تسهيلات مسكن معادل 500هزار تومان اعتبار وام مسكن است. خريداران با خريد 70برگ از اين اوراق مي‌توانند 35ميليون تومان وام مسكن دريافت كنند. خريد و فروش اين اوراق از طريق كارگزاران رسمي فرابورس انجام مي‌شود.

  • كاهش حجم تقاضاي خريد

در اين ميان رئيس اداره ابزارهاي نوين مالي فرابورس يكي از دلايل اصلي كاهش قيمت اوراق تسهيلات مسكن را كاهش تقاضا براي اين اوراق در پي ركود حاكم بر بازار مسكن اعلام كرد. عليرضا توكلي گفت: در چند‌ماه گذشته قيمت اين اوراق به حدود رقم 100هزار تومان هم رسيد كه خوشبختانه اين روزها هر ورقه اوراق تسهيلات مسكن زير قيمت 80هزار تومان معامله مي‌شود.
رئيس اداره ابزارهاي نوين مالي فرابورس افزود: دليل اصلي ريزش قيمت اين اوراق، كاهش حجم تقاضاي خريد است كه به زير 300ميليارد تومان در‌ ماه رسيده و اوراق تسهيلات مسكن در فرابورس با مازاد عرضه روبه‌رو شده است.

او با بيان اينكه از دي‌ماه سال گذشته تا چند‌ماه پيش تقاضا براي خريد اوراق تسهيلات مسكن در فرابورس بر عرضه پيشي گرفته بود، گفت: پيش از اين، بانك مسكن به‌طور متوسط و ماهانه 317ميليارد تومان اوراق تسهيلات مسكن منتشر مي‌كرد و مقدار تقاضاي اين اوراق نيز به‌طور متوسط و ماهانه 192ميليارد تومان بوده است و اين حكايت از مازاد عرضه به ميزان 125ميليارد تومان در ‌ماه بود. اما از دي‌ماه 92 و همزمان با افزايش مبلغ وام مسكن از 20به 35ميليون تومان، تفاضاي وام به‌شدت افزايش يافت و متوسط تقاضاي ماهانه تسهيلات از 192ميليارد تومان به بيش از 560ميليارد تومان در ‌ماه رسيد.

رئيس اداره ابزارهاي نوين مالي فرابورس اضافه كرد: اين افزايش تقاضا به حدي بود كه با وجود افزايش حجم اوراق منتشره توسط بانك مسكن از 317 به بيش از 432ميليارد تومان در ماه، پاسخگوي تقاضاي 560ميليارد تومان در ‌ماه نبوده و همين مسئله سبب افزايش شديد قيمت اوراق حق تقدم تسهيلات در بازار شده بود. او پيش‌بيني كرد: با توجه به اينكه در حال حاضر ركود بر فضاي مسكن در كشور حاكم است، به‌نظر مي‌رسد اين كاهش قيمت اوراق تسهيلات مسكن ادامه داشته باشد و شاهد افزايش دوباره و هيجاني قيمت اين اوراق در ماه‌هاي پيش رو نباشيم.

 

  • 739هزار و 459نفر با اوراق تسهيلات مسكن، خانه‌دار شدند

آخرين تعداد سهامداران تا پايان آبان‌ماه امسال، 7 ميليون و 804هزار و 456نفر اعلام شده است. طبق آمار رسمي تعداد كدهاي معاملاتي موجود در مدت مشابه پارسال، معادل 6ميليون و 826هزار و 62نفر بود. مطهره مروج، مدير امور ناشران شركت سپرده‌گذاري مركزي اوراق بهادار در اين‌باره گفت:

از ميان اين تعداد كد معاملاتي، 5 ميليون و 732هزار و 330كد فعال هستند. در عين حال، 5ميليون و 702هزار و 377كد متعلق به سهامداران حقيقي و 29هزار و 667كد متعلق به سهامداران حقوقي است. مطهره مروج با اشاره به اينكه از ميان دارندگان كدهاي حقيقي، يك ميليون و 634هزار و 252كد متعلق به زنان است، گفت: بر اين اساس، تعداد 3 ميليون و 935هزار و 364كد در اختيار مردان قرار دارد. او تأكيد كرد: هم‌اكنون براي 286سرمايه‌گذار خارجي نيز كد معاملاتي صادر شده است و اين افراد امكان فعاليت در بازار سرمايه ايران را دارند.

او با اشاره به اينكه تعداد 589هزار و 424كد براي دريافت اوراق تسهيلات مسكن در 8‌ماه امسال صادر شده است، تأكيد كرد: اين ارقام نشان مي‌دهد كه تعداد كل كدهاي صادر شده از ابتداي امسال تا پايان آبان ماه، در قياس با مدت مشابه 92، معادل 14درصد رشد را تجربه كرده است. مروج ادامه داد: تا پايان آبان ماه، تعداد 365نماد براي انواع سهام و اوراق پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار و يك نماد براي صندوق قابل معامله در بورس صادر شده است.

همچنين در اين مدت، تعداد 388سهم و اوراق در فرابورس پذيرفته شده است. به علاوه، هم‌اكنون تعداد 4 صندوق در سهام، يك صندوق مختلط، يك صندوق زمين و ساختمان و يك نماد براي دارايي فكري در فرابورس موجود است. او در توضيح اوراق پذيرفته‌شده در بورس انرژي تأكيد كرد: تعداد نمادهاي بار پايه روزانه (برق) در اين بورس، 3 هزار و 712 نماد و تعداد اوراق سلف كالا در بورس كالا، يك نماد است. مروج به كدهاي ايجاد شده به واسطه تسهيلات مسكن اشاره كرد و گفت: تاكنون، 105589هزار و 424كد براي خريد و فروش سرمايه‌گذاران حقيقي و حقوقي در حوزه اوراق تسهيلات مسكن صادر شده است. او اعلام كرد: تاكنون، تعداد 2 ميليون و 400هزار و 366نفر خريدار اين اوراق بوده و 739هزار و 459نفر توسط آن خانه‌دار شده‌اند.

کد خبر 279934

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha