همشهری‌آنلاین: در مراسم اختتامیه «جایزه داستان تهران» از قاسم هاشمی‌نژاد، نویسنده، مصصح و مترجم پیشکسوت ایرانی تجلیل می‌شود.

قاسم هاشمی‌نژاد

به گزارش ستاد خبری «جایزه داستان تهران»، در این مراسم که روز چهارشنبه سوم دی‌ماه در سالن اصلی برج میلاد برگزار خواهد شد، با هدف تجلیل از پیشگامان حوزه داستان‌نویسی شهری، آیین بزرگداشتی برای این نویسنده برپا خواهد شد.

رمان «فیل در تاریکی» مهم‌ترین اثر داستانی هاشمی‌نژاد است که به عقیده اغلب صاحبنظران و منتقدان یکی از بهترین آثار داستانی ایرانی در ژانر پلیسی به شمار می‌رود.

با توجه به اینکه ماجراهای این رمان در شهر تهران اتفاق می‌افتد و توصیف‌های متعدد نویسنده از این شهر در آثار داستانی پیش از آن کمتر سابقه داشته است، به نوعی می‌توان «فیل در تاریکی» را از اولین رمان‌های شهری ایران برشمرد. به همین دلیل «جایزه داستان تهران» که با هدف ثبت و ماندگار کردن تصاویری از شهر تهران در داستان‌نویسی معاصر ایران شکل گرفته، اختتامیه این جشنواره را فرصت مناسبی برای تقدیر از نویسنده رمان «فیل در تاریکی» دانسته است.

قرائت یادداشت‌های چند نویسنده هم‌دوره هاشمی‌نژاد در وصف کارهای او و اهدای لوح تقدیر جشنواره به مناسبت تجلیل از یک عمر فعالیت فرهنگی و خلق یکی از ماندگارترین آثار داستانی با محوریت شهر تهران، بخشی از این مراسم بزرگداشت خواهد بود.

قاسم هاشمی‌نژاد سال ۱۳۱۹ به دنیا آمده و تاکنون در حوزه‌های مختلف ادبیات بزرگسال، ادبیات کودک، شعر، نقد ادبی و تصحیح متون تاریخی و عرفانی فعالیت کرده است. بر مبنای مشهورترین رمانش هم یعنی «فیل در تاریکی» فیلمی به همین نام توسط زنده‌یاد نعمت حقیقی فیلمبردار فقید سینمای ایران ساخته شده که ناتمام مانده است.

مراسم اختتامیه «جایزه داستان تهران» چهارشنبه ساعت 18 با حضور جمعی از نویسندگان، چهره‌های فرهنگی و مسئولان حوزه شهری در سالن اصلی برج میلاد برگزار می‌شود و شرکت در آن برای تمامی علاقه‌مندان ادبیات آزاد است.

جایزه داستان تهران را «ماهنامه داستان همشهری» و «سازمان زیباسازی شهر تهران» برگزار می‌کنند و «بانک شهر»، «برج میلاد» و «معاونت و سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران» همکاران برگزاری این جشنواره ادبی هستند.

کد خبر 281620

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha