حرف و حدیث‌های زیادی طی سال‌های گذشته درباره ارتباط ترکیه با داعش حتی خرید نفت از این گروه تروریستی مطرح شده است اما وزیر امور خارجه ترکیه در سفر خود به تهران همه این مسائل را عملیاتی روانی علیه آنکارا خواند و آنها را تکذیب کرد.

ترکیه

مولود چاووش اوغلو در نشست خبري خود ديروز در تهران با اعلام اينكه تركيه بارها اعلام كرده كه بمباران هوايي نمي‌تواند بر داعش اثري بگذارد همه گزارش‌ها درباره ارتباط آنكارا با داعش را رد كرد و اين اتهام‌ها را حركتي هدفدار خواند. چاووش اوغلو با رد هر نوع ارتباط با داعش اعم از كمك‌هاي مالي، خريد نفت يا اجازه گذر اتباع خارجي براي پيوستن به اين گروه، گفت:تركيه حتي قبل از اينكه كشورهاي ديگر اسم داعش را بشناسند نام اين گروه را در فهرست گروه‌هاي تروريستي خود قرار داده بود.

او با اعلام اينكه مواضع تركيه درباره داعش هميشه روشن بوده است اعلام كرد كه كشورش در راه مسدود كردن كمك‌هاي مالي به داعش گام‌هاي زيادي برداشته است. چاووش اوغلو در واكنش به گزارش‌هاي منتشر شده گفت:ما هيچ وقت به اين گروه تروريستي كمك نكرده‌ايم. ما به كساني كه با گروه‌هاي تروريستي همكاري دارند هم گفته‌‌ايم كه اين اقدام بازي با آتش است كه دامن خود آنها را مي‌تواند بگيرد.

وزير امور خارجه تركيه همچنين خريد نفت داعش از سوي تركيه را تكذيب كرد و آن را اتهامي غيراخلاقي به دولت تركيه خواند. او با تأكيد بر اينكه اعلام خريد نفت داعش از سوي تركيه، بخشي از عمليات رواني عليه اين كشور است، گفت: هيچ‌كس تاكنون نتوانسته سندي درباره خريد نفت داعش از سوي تركيه ارائه كند. وزير امور خارجه تركيه همچنين درباره مسئله به رسميت شناختن كشور مستقل فلسطين از سوي كشورهاي اروپايي ضمن اعلام حمايت دولت تركيه از اين اقدام تأكيد كرد:

متأسفانه در مورد مسئله صلح، اسرائيل هيچ وقت حركت سازنده‌اي از خودش نشان نداده و هر وقت بحث بازگشت به مرزهاي ۱۹۶۷ يا طرح صلحي پيش‌ مي‌آيد اين رژيم بلافاصله غزه يا ديگر اراضي فلسطيني را بمباران مي‌كند و فضاي به‌وجود آمده براي صلح را از بين مي‌برد. مولود چاووش اوغلو همچنين درباره بازداشت روزنامه‌نگاران تركيه‌اي طي روزهاي اخير با اشاره به اينكه روزنامه‌نگاران ممكن است به‌خاطر جرائم غيرمطبوعاتي بازداشت شوند اعلام كرد كه بايد منتظر تكميل روند قضايي اين افراد باقي ماند و فشار براي آزادي آنها قبل از طي روند قضايي را خلاف ارزش‌هايي كه اتحاديه اروپا هم قبول دارد خواند.

کد خبر 281415

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha