۳ روز پس از اقدام قطر در اخراج شماری از رهبران اخوان‌المسلمین از این کشور، رسانه‌های خبری پیش‌بینی کردند این رهبران عازم مالزی یا ترکیه شوند.

اين در حالي است كه رئيس‌جمهور جديد تركيه نخستين سفر خارجي خود را بعد از انتخابات، به قطر آغاز كرد تا درباره وضعيت رهبران اخوان‌المسلمين رايزني كند. همزمان ديروز ليبي هم قطر را به ارسال سلاح به مخالفان مسلح داخل اين كشور متهم كرد تا فشارها بر قطر افزايش يابد. شماري از منابع آگاه اخواني در گفت‌وگو با روزنامه عربستاني الشرق الاوسط اعلام كردند كه مقصد بعدي رهبران اخوان مالزي يا تركيه خواهد بود. ابراهيم منير دبيركل سازمان جهاني اخوان‌المسلمين در غرب، با تأكيد بر اينكه اغلب اخواني‌هاي اخراج شده از قطر ويزاي ورود به مالزي يا تركيه را دارند، افزود: اين امر اقامت آنان در اين كشورها را تسهيل خواهد كرد.

در اين بين، رسانه‌هاي مصر گزارش دادند كه خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس هم در حال وساطت براي عزيمت رهبران اخوان به تونس است. قطر 3روز پيش و تحت فشار كشورهاي همجوار عرب خود از 7نفر از رهبران اخوان المسلمين خواست تا كشور را ترك كنند. رهبران اخوان پس از عزل محمد مرسي رئيس‌جمهور سابق مصر، اين كشور را به قصد قطر ترك كرده‌بودند. اين امر حساسيت كشورهاي عربستان، بحرين و امارات را برانگيخت. تصميم قطر در اخراج اين رهبران پاسخ به تعهداتش درقبال كشورهاي همجواري است كه از اسفند‌ماه گذشته سفراي خود را از قطر فراخواندند.

با وجود اين، اقدام جديد قطر نمي‌تواند به‌معناي قطع رابطه با آنان و در نتيجه چرخش در سياست كلي آن در قبال اين جماعت باشد بلكه بيشتر پاسخ به نگراني‌ها و فشارهاي عربستان است. از همين روست كه اين رهبران به‌احتمال قوي به كشور متحد قطر يعني تركيه خواهند رفت كه روابط سردي با مقام‌هاي جديد مصر دارد. عربستان و كشورهاي اقماري‌اش 9خواسته از قطر دارند كه مقام‌هاي دوحه تاكنون به 3مورد از آنها پاسخ داده‌اند و از اين رو، بعيد است كه اين كشورها پس از خروج رهبران اخوان از قطر، سفراي خود را به دوحه بازگردانند.

اردوغان در مقام مهم‌ترين متحد قطر در حال حاضر،با شيخ تميم بن حمد آل ثاني امير قطر درباره 2پرونده مهم منطقه‌اي يعني تعيين مقصد آتي رهبران اخوان و ربوده شدن شماري از سربازان لبناني به‌دست جبهه النصره و داعش در مناطق مرزي با سوريه رايزني كرد. 2كشور قطر و تركيه سياست واحدي را درقبال اخوان و گروه‌هاي مسلح اتخاذ كرده‌اند. اما ديروز اتهام جديدي به قطر وارد شد و نخست‌وزير ليبي مقام‌هاي دوحه را به مسلح‌سازي مخالفان اسلامگرا متهم كرد تا بدين‌ترتيب قطر يك بارديگر در مظان اتهام قرار گيرد. عبدالله الثاني تأكيد كرد كه قطر 3هواپيماي نظامي حامل سلاح و مهمات را به فرودگاه طرابلس كه تحت كنترل گروه‌هاي مسلح است ارسال كرده است. اين اتهام در حالي به قطر وارد مي‌شود كه امارات همسايه آن نيز از مقام‌هاي دولتي ليبي حمايت مي‌كند و حتي اخيرا مواضع اسلامگرايان را در ليبي بمباران كرد.

کد خبر 272036

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha