چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۶
۰ نفر

فتانه انفرادی: اظهارات و سیاست‌های متفاوت سازمان دامپزشکی با وزارت بهداشت درباره خمیر مرغ همچنان ادامه دارد.

خمیر مرغ

 سازمان دامپزشكي از مجاز بودن خمير مرغ مي‌گويد.اين در حالي است كه سازمان غذا و دارو استفاده از خمير مرغ را ممنوع اعلام كرده است. مردم هم همچنان نگران و بلاتكليف هستند.

وزير بهداشت‌در گفت و گو با خبرنگار همشهري گفت: استفاده از خمير مرغ گرچه در همه جاي دنيا معمول است اما در ايران چون حجم توليد مواد غيرمجاز زياد است و استانداردها رعايت نمي‌شود، اعلام كرديم كه استفاده از خمير مرغ به اين شكل مجاز نيست. سيد حسن قاضي‌زاده هاشمي اضافه كرد: استفاده از خمير مرغ بايد كاملا بهداشتي باشد و بر توليد آن هم نظارت‌هاي جدي صورت بگيرد. علاوه براين، به‌نظر مي‌رسد كه همه دستگاه‌هايي كه به نوعي با سلامت مردم سرو كار دارند بايد سياست واحدي در زمينه ايمني غذايي مردم داشته باشند تا مردم بدون فشار رواني و با طيب خاطر از مواد غذايي استفاده كنند. وي تاكيد كرد: در هر حال، استانداردها بايد رعايت شود و هر دستگاهي نبايد حرف خود را بزند چرا كه تامين سلامت مردم از هر چيزي مهم‌تر است. با وجود‌ اين رئيس سازمان دامپزشكي كشور روز گذشته اعلام كرد كه براساس تفاهم مشترك با سازمان‌هاي غذا و دارو و استاندارد‌ با سازمان دامپزشكي، استفاده از خميرمرغ مانعي ندارد و مجاز است.

به گزارش همشهري، رئيس سازمان دامپزشكي گفته اين تصميم كه استفاده از خميرمرغ مانعي ندارد و مجاز است در جلسه مشتركي كه دوازدهم آذرماه با سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد برگزار شد گرفته شده و در آن جلسه، پس از ارائه توضيحاتي از سوي سازمان دامپزشكي مبني بر معرفي چگونگي توليد خميرمرغ در خطوط مجاز توليد، به اين نتيجه رسيديم كه اگر خميرمرغ در اين بستر بهداشتي و نظارتي توليد ‌شود، داراي هيچ مشكلي نيست. او توضيح داده كه براساس اين جلسه مشترك و تفاهم‌هاي صورت گرفته توليد و استفاده از خميرمرغ هيچ مشكلي ندارد و سازمان دامپزشكي از محصولي كه با شرايط بهداشتي مناسب و عمر ماندگاري استاندارد توليد مي‌شود، حمايت مي‌كند.

تكذيب سازمان غذا و دارو

اظهارات رئيس سازمان دامپزشكي در حالي است كه مسئولان سازمان غذا و داروي وزارت بهداشت اين تصميم‌گيري‌را تكذيب مي‌كنند. مديركل روابط‌عمومي سازمان غذا و دارو به همشهري مي‌گويد: خبرهاي منتشرشده درباره مجاز بودن خمير مرغ‌ تكذيب مي‌شود و درباره مكاتبات اداره كل فرآورده‌هاي غذايي، آرايشي و بهداشتي سازمان غذا و دارو سوءتفسيرهايي از سوي برخي سازمان‌ها و رسانه‌ها صورت گرفته، چرا كه مديركل اداره نظارت و ارزيابي فرآورده‌هاي غذايي، ‌آرايشي و بهداشتي طي نامه‌اي به‌صورت شفاف سياست‌هاي سازمان غذا و دارو درخصوص ممنوعيت استفاده ازخمير مرغ را اعلام كرده است. بر اين اساس هيچ‌گونه تغيير سياستي در ارتباط با استفاده از خمير مرغ در فرآورده‌هاي گوشتي ايجاد نشده است. او اظهار مي‌كند سياست‌هاي سازمان غذا و دارو در برخورد با خمير مرغ تغييري نكرده است.

اظهار نظرهاي متناقض

به گزارش همشهري، اين نخستين‌باري نيست كه برخي سازمان ‌ها درباره ممنوعيت و يا مجاز بودن خمير مرغ متفاوت از وزارت بهداشت كه متولي اصلي سلامت مردم است، نظرشان را اعلام مي‌كنند.

پيش از اين هم با وجود آنكه اعلام شده بود‌چون بعضي از خمير مرغ‌هاي توليدي طبق شرايط استاندارد توليد نمي‌شوند و گاهي استخوان مرغ در آن له مي‌شود كه آلايندگي ايجاد مي‌كند و گاهي بافت‌هاي غيرگوشت مثل غضروف در آن وجود دارد بنابراين خمير مرغ از نظر ارزش غذايي و كيفيت اجازه توليد ندارد، برخي سازمان‌ها و صنوف مرتبط با مرغ سعي داشتند با پنهان كردن مشكلات خمير مرغ آن را مجاز و بدون ايراد براي استفاده اعلام كنند.

کد خبر 281323

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha