سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۰
۰ نفر

برای سال‌ها گزارش‌های مختلفی از همکاری سازمان اطلاعات ارتش پاکستان (آی‌اس‌آی) با طالبان منتشر شده بود و برخی این کشور را حتی «بهشت‌طالبان» می‌نامیدند اما روز گذشته شبه نظامیان افراطی این گروه برای انتقام از ارتش پاکستان به مدرسه بچه‌های نظامیان در پیشاور حمله کردند تا با قتل عام حداقل ۱۴۰نفر ازجمله ۱۳۰ کودک هولناک‌ترین روز تاریخ معاصر پاکستان رقم بخورد.

اکثر کشته شدگان حمله طالبان دانش‌آموزان زیر ۱۵ سال مدرسه متعلق به ارتش پاکستان هستند.

بچه‌هاي كلاس اول تا دهم مدرسه‌اي كه بيش از ۵۰۰ دانش‌آموز در آن تحصيل مي‌كنند مثل هر روز ديگر مشغول درس خواندن بودند كه 6 مرد كه اتفاقاً يونيفرم‌هايي مانند پدر يا يكي از اعضاي خانواده‌ اين كودكان، يعني لباس ارتش پاكستان را به تن داشتند وارد مدرسه شدند. از محبت پدر و برادر اما خبري نبود؛ به جايش شبه‌نظاميان طالبان با لباس ارتشي‌ها براي اين بچه‌ها رگبار گلوله و جليقه‌هاي انتحاري به همراه آورده بودند.

به‌صورت رسمي دولت پاكستان تعداد كشته‌شدگان اين حمله را 131 نفر اعلام كرده كه حداقل 100 نفر آنها بچه بوده‌اند اما برخي منابع تعداد كشته‌شدگان را بيشتر از ۱۴۰ نفر هم گزارش كرده‌اند. حال بسياري از زخمي‌هاي اين حمله وخيم است و به‌احتمال زياد آمار قربانيان افزايش خواهد يافت. آنطور كه شاهدان عيني گفته‌اند شبه‌نظاميان طالبان پس از عبور از ديوارهاي مدرسه در ساعت ۱۰ صبح به وقت محلي سالن اجتماعات مدرسه را هدف قرار دادند و وقتي بچه‌ها مشغول يادگرفتن كمك‌هاي امدادي بودند قتل عام شدند.

قبل از آنكه بچه‌ها حتي بفهمند كه تاوان كدامين گناه را پس مي‌دهند گلوله‌هاي بي‌هدف بود كه سر و سينه‌شان را مي‌شكافت. مدت كوتاهي بعد از صداي گلوله‌ها اما اين صداي مهيب انفجار انتحاري بود كه جان بيشتر بچه‌ها را گرفت و دفترهايشان را خونين كرد. علاوه بر حمله به سالن اجتماعات كه تعداد زيادي از دانش‌آموزان زير ۱۵ سال در آن بودند گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه شبه نظاميان طالبان كلاس به كلاس هم گشتند تا بچه‌هاي ديگر را هم بكشند و آمار قتل عام حمله‌شان را بالا ببرند. بيش از ۱۳۰ دانش‌آموز هم در اين حمله خونين زخمي شده‌اند كه منابع بيمارستاني حال بسياري از آنها را وخيم اعلام كرده‌اند. منابع بيمارستاني پاكستان گفته‌اند كه تيراندازي به بيشتر بچه‌ها شبيه اعدام بوده و شبه نظاميان مغز و قلب اكثر آنها را هدف قرار داده‌اند.

  • هدف: انتقام كور

هر چند در ميان كشته‌شدگان اين حمله هولناك معلم‌ها و كاركنان مدرسه هم ديده مي‌شوند اما اكثر كشته‌شدگان دانش‌آموزان مدرسه متعلق به ارتش پاكستان بودند. گفته مي‌شود كه حدود ۱۰۰ نفر از كشته‌شدگان بچه بود‌ه‌اند. ارتش پاكستان روز گذشته پس از ساعت‌ها درگيري از كشته‌شدن همه 6 عامل حمله خبر داد كه يك نفر از آنها كمربند انفجاري خود را در ميان بچه‌ها منفجر كرده است. طالبان در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام كرده كه اين حمله خونين براي انتقام از حملات ارتش پاكستان عليه مواضع اين گروه صورت گرفته است. طي هفته‌هاي گذشته در عمليات ارتش پاكستان حدود 100 نفر از شبه نظاميان طالبان در وزيرستان شمالي و منطقه خيبرپختونخوا كشته شدند.

محمد عمر خراساني يكي از سخنگوهاي طالبان در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفت: ما مدرسه ارتش را براي حمله انتخاب كرديم چون ارتش، خانواده‌هاي ما را هدف قرار مي‌دهد. ما مي‌خواستيم كه آنها درد را حس كنند. آنچه در چهره پدر و مادرها جلوي مدرسه ديده مي‌شد اما فراتر از درد بود. پدر يكي از بچه‌ها كه جنازه بچه ۱۴ ساله‌اش را پيدا كرده بود رو به دوربين‌ها فرياد مي‌زد: صبح بچه‌ام‌ با لباس مدرسه از خانه بيرون رفت و حالا در كفن است. پدر ديگري درحالي‌كه اشك امانش نمي‌داد گفت: بچه‌ام همه رؤياي من بود، آنها رويايم را كشتند. سخنگوي طالبان در گفت‌وگو با رويترز اعلام كرده به عاملان حمله دستور داده شده بود كه به كودكان آسيبي نرسانند و فقط پرسنل نظامي را هدف بگيرند. نحوه اين عمليات انتحاري در عمل اما نشان مي‌دهد كه عاملان حمله در تلاش براي كشتار هر چه بيشتر بودند.

  • آتش‌زدن مربيان

مربيان نظامي در زمان حمله مشغول آموزش امداد به بچه‌ها بودند و يكي از شاهدان اعلام كرده آنها در مقابل چشم بچه‌ها با ريخته شدن گازوئيل به آتش كشيده شده‌اند. ارتش پاكستان ۱۴۶ مؤسسه آموزشي اعم از مدرسه و دانشگاه در نقاط مختلف اين كشور دارد. شبه نظاميان طالبان روز گذشته اعلام كردند كه مراكز متعلق به ارتش در واكنش به حملات عليه آنها هدف اصلي‌شان خواهد بود. نواز شريف نخست‌وزير پاكستان روز گذشته به‌دنبال اين ماجرا به پيشاور رفت و اين حمله را يك فاجعه ملي خواند.

نخست‌وزير پاكستان همچنين از مقام‌هاي همه احزاب اين كشور خواست براي تشكيل نشستي به پيشاور بروند. فرمانده ارتش پاكستان هم براي بررسي اوضاع به شهر رفته و ممنون حسين، رئيس‌جمهور پاكستان و مقام‌هاي بسياري در جهان اين حمله را محكوم كرده‌اند. افغانستان و پاكستان سال‌هاست كه با حملات طالبان دست وپنجه نرم مي‌كنند. زماني گفته مي‌شد پاكستان پناهگاهي امن براي طالبان است اما حالا رقم خوردن هولناك‌ترين و خونين‌ترين روز تاريخ معاصر پاكستان نشان داده كه اوضاع براي پاكستان هم با مانور افراط‌گراها در كشورهاي مختلف جهان وخيم‌ و بحراني شده است.

شايد به همين‌خاطر بود كه اشرف غني، رئيس‌جمهور افغانستان چند روز قبل در نشستي با حملات هر روزه طالبان كنترل خود را از دست داد و خطاب به طالبان‌ها فرياد زد:«ديگر بس است»؛«خون‌بس» اما بعيد‌ترين چيزي است كه اين روزها در پاكستان، افغانستان، سوريه، عراق و ديگر مناطق نفوذ افراط‌گراها به ذهن مي‌رسد.

کد خبر 281293

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha