پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین-هلن صدیق بنای: او را "بروس‌لی هزاره" لقب دادند، اما او با این لقب موافق نیست و خود را "بروس‌لی افغانستان" می‌نامد.

بروس لی افغانی

نامش عباس و نام خانوادگی او علیزاده است و در منطقه غرب کابل - افغانستان زندگی می‌کند. او يك کونگ‌فو‌توآ كاراست. کسی که با شباهت و تقليد از "بروس ‌لي" استاد كونگ فوتوآي چيني كه در اوج جواني و شهرت هنگام نقش آفريني در يك فيلم كشته شد، معروف شده است.

عباس جوان ۲۱ ساله‌ای است که چشم و امید پدر فلج و مادرش به او دوخته شده است. مادرش اکنون به وجود او افتخار می‌کند و می‌گوید؛ خیلی سخت بود تا عباس را با دستان خالی بزرگ کنم.

اين بروس لي افغاني از14 تا 16 سالگی کونگ فو توآ را زیر نظر استاد آن تمرین کرده است و بعد از آن به دلیل بیماری پدرش تا 20 سالگی به تنهایی ورزش را ادامه داده است.او ماه‌ها بود كه عکس‌های هنر رزمي خود در صفحه‌هاي اجتماعی به اشتراک مي‌گذاشت و تا همین چند روز پیش هم يك آدم معمولی و گمنام بود. تا اينكه فردي در صفحه فیسبوک خود عکسی از او با عنوان "افغانستان صاحب بروس لی شد" را منتشر کرد.

طبق معمول شبكه‌هاي اجتماعي، تمامي کاربران فیسبوک و توییتر عکس‌های این جوان را با عکس‌های بروس لی به اشتراک گذاشتند و او را يك شبه مشهور كردند.
بله درست است، اين پسر افغاني با موهای سياه لخت كه روی گوش‌هایش را پوشانده است، با تقليد ازحرکات و ژست‌های بروس لي واقعا، هر بیننده‌ای را به یاد بروس لی مي‌اندازد.

او مانند بروس لی قدم می‌زد و قبل و بعد از هر حرکت ورزشی مانند او فریاد می‌زد تا بازدم صدایش در خرابه‌هاي دارال‌امان طنین‌انداز شود. او با بدن ورزیده، اراده پولادین و چشمان ریز و بادامی‌اش چون عقابی به هوا مي‌پرد و در بلندي‌هاي آرزوهايش به زمين مي‌نشيند. حال كه او مشهور شده است، همه برایش درخواست دوستی می‌فرستند و رسانه‌ها برای مصاحبه به محل تمرين او مي‌روند.

او اينك در راهروهاي مخروبه کاخ قدیمی‌دارال‌امان در نزدیکی ساختمان جدید پارلمان با تجسمي از تماشاخانه بزرگ رم "کلوسئوم" در ایتالیا تمرين می‌کند. در اين ميان او خود را "بروس لی" و دوستش مهدی را "چاک نوریس" تصور مي‌كند.

عباس مي‌گويد؛ بروس لي قهرمان دوران كودكي من است. من در دنياي فيلم‌ها و حركات و رفتا‌رهاي جذاب او بزرگ شدم. به عشق او وارد اين رشته شدم و بعد از مدتي چون وضعیت مالي خوبی نداشتم و نمی‌توانستم هزينه باشگاه را پرداخت کنم، شروع به تمرين در زیر‌زمین خانه  و يا فضاي باز كردم. دليل انتخاب کاخ دارال امان نيز ديدن يكي از فيلم‌هاي بروس لی به نام "راه اژدها" بود.

بروس لی افغانی

عباس عليزاده در دارال امان در حال تمرين جلوي دوربين

بروس لی افغانی

واقعا شباهت دارد!

بروس لی افغانی

عباس و دوستش مهدي

بروس‌لی هزاره

در این فیلم بروس لی با چاک نوریس در یکی از بزرگترين آثار باستاني و تماشاخانه کلوسئوم رم مبارزه مي‌كند، خيلي لذت بردم و به دلیل شباهت کاخ دارال امان با اين تماشاخانه، این مکان را برای تمرین‌انتخاب كردم و تلاش كردم تمام صحنه‌هاي فيلم را با دوستم مهدي بازسازي كنم. مهدي را به خاطرشباهتش به چاک نوریس انتخاب كردم.

البته ناگفته نماند كه کاخ دارال امان (Darul Aman)نيز یک مکان تاریخی شناخته شده در نزد جهانیان است.

عباس در باره چگونگي شهرتش نيز می‌گوید؛ همه چیز از یک عکس شروع شد. وقتي 19 سالم بود درصفحه فیس بوکم یک عکس از حركات رزمي خودم گذاشتم و کاربران یکی پس از دیگری در پیامهایشان مرا بروس لی خطاب کردند. روز به روز که شباهتم به بروس لی براي مردم آشكارتر می‌شد در قلب من هم علاقه بيشتري به بروس لی و كارهايش شكل مي‌گرفت.

روزانه چندین ساعت تمرين می‌کردم و فیلم‌های بروس لی را تماشا مي‌كردم. با دقت به تمام حركاتش چشم مي‌دوختم و چندين بار براي ياد گرفتن يك حركت فيلم را عقب و جلو مي‌بردم. تمام حرکات و حتي صداي كياي (فرياد به همراه بازدم ورزشكار) او را تقلید می‌کردم.

حركات، ژست و عکس العمل‌های بروس لی برای من بسيار جذاب و هيجان‌انگيز است. سعی کردم تركيبي از حرکات فیزیکی و رفتار‌های شخصیتی او را در خودم پياده كنم. حتي کار با "نانچیکو" را از روی فیلم‌های او به طور حرفه‌ای ياد گرفتم.

عباس علیزداده يا بروس لی افغانستان به دلیل مشکلات مالي نتوانسته تا كنون وارد دانشگاه شود. او 6 برادر و 3 خواهر بزرگتر از خود دارد و پدرش بیمار و خانه نشين است و در آمد خانواده تعریفی ندارد.

یکی از استادان کونگ فو توآ که اکنون با عباس تمرین می‌کند، می‌گوید؛ چند سال پیش نوجوانی به باشگاه من آمد و شروع به تمرین ‌کرد و بعد از مدتي رفت و ديگر پيدايش نشد. او را چند سالی ندیدم تا اینکه امروز فهميدم آن نوجوان دیروز، بروس لی امروز افغانستان است و تنها به دليل نداشتن هزينه باشگاه آنجا را ترك كرده بود.

حالا ديگرعباس برای خود دنیای بزرگی ساخته است. رسانه‌ها و خبرگزار‌های بسياري براي مصاحبه با او وقت مي‌گذارند. خبرگزاري و رسانه‌‌هاي چون؛ گاردين، افغان، شینهوا- چين، تلویزیون آریانا و چندین رسانه دیگر... عباس فن بیان خوبی دارد و بدون استرس جلو دوربین‌های تلویزیونی حرف می‌زند.

عباس در باره آرزو‌هاي خود مي‌گوي؛ احتمال دارد به چین بروم، چون یک اسپانسر چینی به من پیشنهاد داده است. ولي من دوست دارم مانند بروس لی يك قهرمان براي كشورم و نيز یک هنرپیشه بزرگ در سینمای هالیوود شوم و کارهایی را که بروس لی به عنوان یک هنرپیشه بزرگ تا آن زمان نتوانست تمام کند، من تمام كنم.

برگرفته از؛ گاردين

کد خبر 281204

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha