سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۴:۰۰
۰ نفر

پروین بیک*: زبان بدن ابزاری برای انتقال بسیاری از پیام‌هایی است که به دیگران منتقل می‌کنید. شاید با زبان بدن‌تان تأثیراتی را روی مخاطبان بگذارید که خودتان از آن بی‌خبرید.

نگاه به مانیتور

در اینجا چند تکنیک به شما آموزش می‌دهیم تا از زبان بدن برای موفقیت در فروش بهره بگیرید:

1. مثل یک سوپرمن بایستید

صاف ایستادن و نگه داشتن دست‌ها با فاصله‌ی کمی از بدن نشان‌دهنده‌ی قدرت است. مانند سوپرمن بایستید و دستا‌ن‌تان را بر روی پشت‌تان بگذارید. این ژست حاکی از اعتماد به نفس شما دارد. این مدل ژست گرفتن را قبل از ورود به مکان موردنظری که در آن احساس راحتی نمی‌کنید، با خود تمرین کنید. حتماً مطمئن شوید که در زمان تمرین کسی به شما نگاه نمی‌کند، شاید این کار از نظر دیگران کمی عجیب به نظر برسد، اما کارساز است.

2. میزان انرژی خود را بسنجید

به میزان انرژی خود در طول برگزاری جلسه از یک تا ده نمره بدهید. شاید شما هم مانند خیلی‌های دیگر نمره‌ی 8 یا 9 را به خودتان بدهید. اما متأسفانه باید بدانید که از نظر دیگران نمره‌ی شما 3 یا 4 است. جلسه‌ای که به نظر شما پرانرژی بوده از نظر بقیه بی‌روح و خسته‌کننده است.

یادتان باشد دفعه‌ی بعد که وارد جلسه شدید، انرژی خود را 20 درصد بیشتر کنید. باید در طول جلسات شور و شوق و اشتیاق بیشتری از خود نشان دهید.


3. جوش نخورید، به جایش لبخند بزنید

اخم، تظاهر، و ترش‌رویی سیگنال‌های منفی به مغز می‌فرستد و مغز باور می‌کند که هر کاری که در حال انجام دادن هستید، سخت و دشوار است. در نتیجه‌ میزان ترشح کورتیزول به گردش خون افزایش می‌یابد و به دنبال آن شما مضطرب‌تر می‌شوید. کم‌کم میزان استرس شما بیشتر می‌شود و طولی نمی‌کشد که شما در یک جلسه‌ی مهم به ظرف داغی تبدیل می‌شوید که ظاهرش خوب و آرام است و از دورن می‌جوشد. به جای اخم کردن بهتر نیست لبخند بزنید؟ خودتان را "مجبور" به لبخند زدن بکنید. باور کنید کارساز است. لبخند شما را در نظر مخاطبان دوست‌داشتنی‌تر می‌کند.

علاوه بر این، لبخند شما از میزان استرس اطرافیان نیز می‌کاهد. بسیاری از ما در برابر رفتارهای دیگران مانند آینه عمل می‌کنیم. پس لبخند بزنید تا مخاطبانِ آینه‌ای هم به شما لبخند بزنند. اگر شما سرتان را به نشانه‌ی تأسف تکان دهید، آنها هم همین کار را خواهند کرد. اگر ابروهای‌تان به هم گره بخورد و اخم کنید، آنها هم به شما اخم می کنند.

4. مثل یک سوپرمدل بایستید

اگر به صورت چهره‌به‌چهره‌ مقابل مخاطب بایستید، احساس مقابله و نبرد را به او انتقال می‌دهید. یکی از روش‌های کاهش حس غریزیِ تهدید در افراد این است که کمی فاصله‌‌ی خود را با طرف مقابل حفظ کنید و مانند یک مدل در زاویه‌ای مناسب بایستید. مدل‌ها معمولاً برای گرفتن عکس جلوی دوربین و نزدیک به آن نمی‌ایستند.

اگر مقابل مشتری ایستاده‌اید بلافاصله و سریع از او فاصله نگیرید، این کار ممکن است پیام بدی را انتقال دهد، فقط کمی زاویه‌ی ایستادن خود را تغییر دهید. اگر مجبور هستید با مشتری گفتگوی مهم و مستقیمی داشته باشید، زاویه‌ی 45 درجه را در ایستادن خود حفظ کنید. تماس چشمی با او را فراموش نکنید. بهترین کار این است که در کنار مشتری بایستید نه رو‌به‌روی او، زیرا این حالت حس همکاری را انتقال می‌دهد.

5. حرکات دستان‌تان بالاتر از سطح شانه نباشد

تنها در صورتی که اوسین بولت و یا داور هستید این ژست را به خود بگیرید. در غیر این صورت ژست مناسبی برای شما نیست. به سخنرانی‌های استیو جابز دقت کنید. او هیچ‌وقت دست‌هایش را جلوی صورت و یا در سطحی بالاتر از سطح شانه حرکت نمی‌داد.

6. با دستان‌تان حرف بزنید

حرکات دست معنای بیشتری به حرف‌های شما می‌بخشند. به نحوه‌ی حرف زدن خود فکر کنید و با دست حرف زدن را با خود تمرین کنید. با تمرین کردن اعتماد به نفس‌تان بیشتر می‌شود، بهتر فکر می‌کنید، از واژه‌ها و عبارات مناسب‌تر و بهتری استفاده می‌کنید و سخن گفتن‌تان جریان خوبی را به خود می‌گیرد. خلاصه اینکه از نظر مخاطبان جذاب‌تر دیده می‌شوید.

7. حالت تدافعی مخاطبان را از بین ببرید

زبان بدن فروشنده بر روی نگرش مشتری تأثیر می‌گذارد. افرادی که دست به سینه و با سری کج و رو به جلو می‌ایستند و یا می‌نشینند به طور غریزی مقاوم‌تر هستند و حالت تدافعی به خود می‌گیرند.

برای اینکه این افراد را از حالت تدافعی خود خارج کنید، با آنها دست بدهید. از آنها بخواهید که کارت ویزیت‌شان را به شما بدهند یا آنها را به نوشیدن یک لیوان چای یا قهوه یا آب دعوت کنید. مثلاً بگویید من می‌خواهم برای خودم چای بریزم، شما هم میل دارید برای‌تان بیاورم؟ اینکه برای فردی یک لیوان آب یا یک فنجان چای بیاورید نه تنها نشانه‌ی ادب شما است بلکه یخ او را هم باز می‌کند و حالت تدافعی او از بین می‌رود و مقاومتش در برابر شما کمتر می‌شود.

8. قبل از اینکه صحبت کنید، خوب فکر کنید

برقراری تماس چشمی از اهمیت بالایی برخوردار است. اما زمانی که در حال فکر کردن هستید، حفظ تماس چشمی با مخاطبان دشوار است. اکثر ما عادت داریم در زمان فکر کردن بالا و پایین را نگاه می‌کنیم و یا به نقطه‌ای دور خیره می‌شویم و پس از اینکه که افکارمان را در ذهن‌مان سر و سامان دادیم، دوباره تماس چشمی را با مخاطب برقرار می‌سازیم.

برای شما یک پیشنهاد داریم. زمانی که در حال فکر کردن هستید، قبل از اینکه به صحبت‌تان ادامه دهید این کار را بکنید: لحظه‌ای مکث کنید، نگاهی متفکرانه به خود بگیرید، به نقطه‌ای دور نگاه کنید، و بعد از آن تماس چشمی‌تان را با مخاطبان دوباره برقرار سازید و به صحبت خود ادامه دهید. حالا حرف‌های شما تأثیر بیشتری دارند، زیرا چشمان‌تان از آنها حمایت می‌کنند.

* منبع: ماهنامه بازاریاب بازارساز

کد خبر 281154

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha