دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: موج تجارت جنسی، رشد بیش از حد جمعیت و استفاده از سرنگ مشترک -حتی در درمانگاه‌ها- مهم‌ترین عامل گسترش ویروس ایدز است.

پژوهشگران با تحقيق فراوان رد بيماري ايدز و انتقال آن به انسان را تا دهه 1920 در کينشازا در جمهوری دموکراتيک کنگو گرفته‌اند.

اين بررسي که توسط پژوهشگران دانشگاه آکسفورد و دانشگاه لون بلژیک انجام شده، نشان مي‌دهد اين شهر يکي از مهم‌ترين خاستگاه‌هاي اين ويروس بوده و خط آهن کينشازا نقش مهمي در پراکندگي ويروس اچ‌آي‌وي به ديگر نقاط اطراف اين شهر داشته است.

آنها با استفاده از نمونه‌هایی بایگانی‌شده از کدهای ژنتیکی اچ‌آی‌وی توانستند رد اين ويروس را تا شهر کينشازا دنبال کنند و شجره‌نامه نسبي درباره منشاء جهاني شدن اين ويروس بنويسند.

گزارش اين گروه که در نشريه «ساينس» منتشر شده، نشان مي‌دهد موج تجارت جنسي، رشد بيش از حد جمعيت و استفاده از سرنگ مشترک -حتي در درمانگاه‌ها- مهم‌ترين عامل گسترش ويروس در اين منطقه بوده است.

خط آهني هم که از اين منطقه عبور مي‌کرده، باعث پراکندگي ويروس توسط مسافران به مناطق اطراف شده است. اچ‌آی‌وی شکلی جهش‌یافته از ویروسی است که شامپانزه‌ها را گرفتار می‌کند و ویروس نقص ایمنی میمونی نام دارد.

اين پژوهشگران در بررسي‌هاي خود جهش‌هاي ويروس را هم مورد بررسي قرار دادند. پروفسور اولیور فیبس، از دانشگاه آکسفورد دراين‌باره می‌گويد: «مي‌شود رد پای تاریخ را در ژنوم امروزی تماشا کرد.

اين موضوعي است که ثبت شده و نشانه یک جهش در ژنوم اچ‌آی‌وی از بین نمي‌رود.» این ویروس چندین‌بار جهش پیدا کرده است و درنهایت، هم‌اکنون میلیون‌ها نفر در بیشتر کشورهای دنیا ناقل آن هستند.

اما اینکه چرا اين منطقه منشاء پاندمي اين ويروس بوده به دقت مشخص نيست، اما شواهدي درباره آن وجود دارد. اين شواهد به اواخر دوره حاکمیت اروپایی‌ها در آفریقا مربوط مي‌شود. اين شهر که در زمان خودش لئوپولدویل ناميده مي‌شد، بخشي از منطقه تحت حاکميت بلژيک بود.

پروفسور اولیور فیبس می‌گوید: «این منطقه بسیار بزرگ و به سرعت در حال رشد بود و طبق سوابق پزشکی ثبت‌شده در دوره استعمار آن زمان، موارد متعددی از ابتلای افراد به انواع بیماری‌های قابل انتقال از طریق روابط جنسی وجود داشت.»

از سويي ديگرجمعيت زياد کارگران در اين منطقه توازن بين جنسيتي را بر هم زده و باعث شيوع تجارات جنسي شده بود. همين مسأله کافي بوده تا ويروس از شيوع‌هاي کوچک منطقه‌اي ناگهان در منطقه‌اي پر رفت و آمد با روابط جهاني منتشر شود.

در حقيقت دوره رونق کينشازا باعث شد ويروسي که براي مدت‌ها در آفريقا به صورت يک اپيدمي مانده بود، ناگهان راهش را به جهان باز کند و تبديل به يک پاندمي شود. با اين حال اين ويروس تا شش دهه بعد به صورت يک معضل جدي در نيامد، تا اينكه همه‌گيري اين ويروس در آمريکا و در دهه 1980 باعث شناسايي و توجه جهاني به آن شد.

منبع:همشهري‌دانستنيها

کد خبر 281090

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha