سید محمد فخار: هوای پایتخت برای ششمین‌ روز در ‌ماه آذر با شاخص ناسالم برای گروه‌های حساس روبه‌رو شد.

آلودگی هوا

هواي تهران با افزايش ذرات معلق كمتر از 2.5 ميكرون عدد 124 را براي ميزان آلايندگي هوا به‌ثبت رساند تا بار ديگر موضوع آلودگي هوا در رسانه‌ها و نزد محافل خبري جريان يابد. در كنار خبرهايي مبني بر وخامت اوضاع هوا، خبري خوش ديروز اعلام شد كه شايد بتواند مبدأ رخدادهاي ارزشمندي در پايتخت شود. معصومه ابتكار معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست از آمادگي دولت براي همراهي با شهرداري تهران در اجراي كمپين آسمان آبي، زمين پاك خبر داد.

ابتكار در اين‌باره تصريح كرد كه در اجراي كمپين «آسمان آبي، زمين پاك» آماده همكاري با مديريت شهري پايتخت هستيم و دستان شهرداري تهران را به گرمي مي‌فشاريم. وي با اشاره به اينكه اجراي طرح آسمان آبي، زمين پاك و2محور انضباط ترافيكي و تفكيك زباله از مبدا، گامي مؤثر در حفاظت محيط‌زيست در حوزه شهري است، گفت: با اجراي طرح انضباط ترافيكي و در كنار آن توسعه حمل‌ونقل عمومي و ترغيب شهروندان به استفاده از وسايل حمل‌ونقل عمومي به‌طور قطع وضعيت آلودگي صوتي و آلودگي هوا در كلانشهر تهران تغيير خواهد كرد.

معاون رئيس‌جمهور با تأكيد بر اينكه در اجراي اين طرح با شهرداري تهران همكاري خواهيم كرد، گفت: اقدام ارزشمند شهرداري پايتخت جاي تقدير دارد. قطعا سازمان حفاظت محيط‌زيست و اداره كل محيط‌زيست استان تهران در اجراي برنامه‌هاي فرهنگي و آموزشي و ارتقاي فرهنگ محيط‌زيست شهروندان با شهرداري تهران همكاري خواهند كرد.

  • اقدامي با مشاركت شهروندان

كمپين آسمان آبي، زمين پاك يكي از گام‌هاي جدي محيط‌زيستي شهرداري تهران است كه قرار است به‌زودي با دعوت از شهروندان در جاي‌جاي پايتخت عضوگيري كند. در اين تلاش مردم‌نهاد، مديريت شهري مي‌كوشد موضوع مسئوليت‌پذيري شهروندان در كاهش آلودگي هوا و كاهش زباله را افزاش دهد و براي جلوگيري از افزايش آلاينده‌هاي محيط‌زيستي از ظرفيت گروه‌هاي غيردولتي استفاده كند. همچنين همراهي نهادهاي دولتي و سازمان‌هاي مردم‌نهاد مي‌تواند زمينه اجراي برنامه‌هاي محيط‌زيستي را افزايش دهد. حضور سازمان حفاظت محيط‌زيست نيز مي‌تواند بسترساز بودجه‌ريزي و استفاده از كارشناساني باشد كه در اين اقدام با شهرداري تهران همراه مي‌شوند.

برنامه 5ساله مديريت شهري كه با مشاركت شهرداري و شوراي شهر تهران به تصويب رسيده، سال93 را يكي از شاخص‌ترين فرصت‌ها براي پيشبرد اقدامات محيط‌زيستي در پايتخت تعيين كرده بود و اين گام‌ها در بخش‌هاي مختلف اجرا مي‌شود.
پيش از اين نيز با ورود موتورسيكلت‌هاي برقي، نوسازي ناوگان حمل‌ونقل عمومي، ورود خودروهاي هيبريدي، افزايش معاينه فني اتوبوس‌ها و افتتاح خطوط مترو گام‌هاي جدي براي كاهش آلاينده‌ها برداشته شده بود.

براساس اطلاعات رسيده از ايستگاه‌هاي سنجش آلودگي و هواشناسي شهر تهران، وضعيت هوا امروز نيز در شرايط ناسالم پايدار مي‌ماند.  ايستگاه‌هاي شهر ري، پارك قائم، پارك سلامت و سوهانك در شرايط هشدار قرار گرفتند. حشمت‌الله بسطامي، سخنگوي شركت كنترل كيفيت هواي شهر تهران درباره عوامل آلاينده هواي تهران به همشهري گفت: اثرات آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس شامل افزایش احتمال علائم تنفسی، تشدید بیماری‌هاي قلبی و ریوی ، مرگ و میر زودرس در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی و افراد مسن است. مسئولان توصیه مي‌كنند در اين شرایط گروه‌های حساس و افراد مبتلا به بیماری‎های قلبی و ریوی، سالمندان و کودکان از فعالیت‌های طولانی مدت در فضای باز پرهيز كنند.

نمودار

کد خبر 281025

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha