یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۲
۰ نفر

شهرهای بزرگ آمریکا شنبه‌شب شاهد برگزاری بزرگ‌ترین تجمع و تظاهرات اعتراضی علیه خشونت پلیس علیه سیاهپوستان بود.

اعتراض

اين تظاهرات به‌ويژه در 2ايالت واشنگتن و نيويورك بسيار پرتعداد و با حضور خانواده‌هاي چند سياهپوستي برگزار شد كه در همين ماه‌هاي اخير بر اثر خشونت پليس كشته شدند. اين تظاهرات با فراخوان خانواده‌هاي اين سياهپوستان و همچنين گروه‌هاي دفاع از حقوق مدني برگزار شد.

روز شنبه براي نخستين بار مادران 4 سياهپوست كشته شده توسط پليس يعني اريك گارنر، مايكل براون، تمير رايس و تريون مارتين در يك برنامه زنده در شبكه خبري سي‌ان‌ان حاضر شدند. پسران جوان و نوجوان اين مادران بدون داشتن سلاح توسط پليس به ضرب گلوله يا به‌خاطر گرفتن گردن، كشته شدند. آنها در اين برنامه تلويزيوني، رنگ پوست و نژاد فرزندانشان را عامل مهمي در اعمال خشونت بيش از حد پليس و كشته شدن آنها دانستند و از مردم آمريكا خواستند كه در مقابل چنين وضعيتي سكوت نكنند.

بعد از اين برنامه تلويزيوني پرمخاطب بود كه همه در آمريكا منتظر واكنش افكار عمومي بودند. اين واكنش شنبه‌شب با تظاهرات چندصدهزار نفري در چندين ايالت آمريكا بروز پيدا كرد. اين تظاهرات، «عدالت براي همه» نامگذاري شده‌بود. علاوه بر واشنگتن و نيويورك، سانفرانسيسكو، كاليفرنيا، تگزاس و ده‌ها شهر آمريكا صحنه برگزاري تظاهرات عليه خشونت پليس بود. مردم در اين تجمعات خواستار اصلاح رفتار خشن پليس به‌ويژه در برخورد با سياهپوستان شدند.

در نيويورك معترضان شعاري مي‌دادند كه مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت: «پليس نيويورك! امروز تا الان چند نفر را كشتي؟» اين تظاهرات‌ها آرام برگزار شد اما نيروهاي پليس با حضور گسترده در خيابان در حالت آماده‌باش قرار‌داشتند. از‌ماه گذشته و بعد از اعلام دومين حكم تبرئه براي يكي ديگر از مأموران پليسي كه يك سياهپوست را كشته بود، اعتراض‌هايي كه از تابستان گذشته در شهر فرگوسن آغاز شده‌بود دوباره شعله‌ور شد.

اين اعتراض‌ها به‌ويژه در شب‌ها با حضور گسترده مردم در خيابان‌ها گاه به خشونت هم كشيده مي‌شد. در 2 هفته گذشته در نيويورك نزديك به 300نفر در اين اعتراض‌ها توسط پليس دستگير شده‌اند. در اعتراض‌هايي كه در شنبه‌شب در نيويورك و واشنگتن و ديگر ايالت‌هاي آمريكا برگزار شد، صدها نفر از اهالي فرگوسن هم شركت داشتند. آنها به‌طور جمعي در 2 گروه در نيويورك و در تجمع ميدان يونيون و همچنين درواشنگتن شركت كردند.

در نيويورك مادر اريك گارنر در جمع معترضان شركت كردو بعد از پايان تجمع بيانيه‌اي را شامل فهرست درخواست‌هاي معترضان خواند. خانواده‌هاي اين سياهپوستان كشته شده از مردم معترض خواسته‌اند كه بدون سر و صدا و تنها با برگزاري تجمعات و تظاهرات سكوت، به‌دنبال اصلاح ساختاري رفتار پليس باشند. دادستان آمريكا و همچنين رئيس‌جمهور اين كشور در سخنان جداگانه‌اي وعده اصلاح رفتار پليس را داده‌اند و اوباما بودجه‌اي را هم در اين زمينه به تصويب كنگره رسانده‌است. اما اعتراض‌هاي مردمي و تظاهرات خياباني همچنان ادامه دارد.

  • شكاف درآمدي ميان سفيد وسياه

براساس آماري كه روزنامه واشنگتن‌پست اخيرا از وضعيت معيشت و زندگي سياهپوستان و سفيدپوستان جامعه آمريكا منتشر كرده، شكاف و نابرابري آشكاري ميان سطح زندگي و درآمد اين دو گروه درون جامعه آمريكا ديده مي‌شود. براساس اين گزارش، تفاوت ميانگين درآمد سالانه خانواده‌هاي سفيدپوست و سياهپوست گاه تا 10برابر هم مي‌رسد.

کد خبر 281017

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha