همشهری آنلاین: نمایش «آن کس که نیامده می‌داند...» به کارگردانی ملیکا رضی که نحوه به شهادت رسیدن امام جواد (ع) توسط همسرش ام‌فضل را به تصویر می کشد، تا ۵ دی‌ماه در تماشاخانه ماه حوزه هنری میزبان علاقمندان تئاتر است.

شهادت امام جواد (ع) در آن کس که نیامده می‌داند...

به گزارش مهر؛ ملیکا رضی کارگردان «آن کس که نیامده می‌داند...» درباره اجرای عمومی این اثر مذهبی گفت: انتخاب این متن برای اجرا از این جهت که متنی زنانه بود برایم جذابیت بسیاری داشت. چون معمولا هنرمندانی که به سراغ اجرای آثار مذهبی می روند متونی مردانه و در ارتباط با مردان را برای اجرا انتخاب می کنند اما این نمایشنامه از دید زنان به مسأله شهادت امام جواد (ع) می پردازد.

وی افزود: من سال 91 در نمایش «تربت» به کارگردانی زهره غلامی که نویسنده «آن كس كه نیامده می‌داند...» نیز هست، بازی می‌کردم و از آن زمان با متن خانم غلامی آشنا شدم. از آنحا که به موقعیت زنان در جامعه علاقمندم و نمایشنامه های زهره غلامی نیز این قابلیت را دارا هستند طی صحبت هایی که با هم داشتیم قرار بر این شد تا من برخی از متون وی را اجرا کنم.

وی درباره داستان این نمایش توضیح داد: ««آن كس كه نیامده می‌داند...» درباره زندگی با برکت امام جواد (ع) و چکونگی به شهادت رسیدن ایشان است. در اصل این نمایش از زاویه دید ام‌فضل همسر امام جواد (ع) که ایشان را به شهادت می رساند و خواهرش ام‌حبیبه همسر امام رضا (ع) روایت می شود. این 2 خواهر دختران مامون عباسی بودند و داستان نمایش از زمانی آغاز می شود که ام‌حبیبه خواب بدی درباره خواهرش می بیند، خوابی که نوید دهنده فرجامی ناخوشایند است.

نمایش نمایش «آن كس كه نیامده می‌داند»

رضی درباره شیوه اجرایی نمایش عنوان کرد: متن نمایشنامه به شیوه رئالیستی نوشته شده اما من در اجرا مکان وقوع داستان را جایی بین این دنیا و دنیای آخرت یا همان برزخ گرفته ام بنابراین با این شیوه کلیه میزانسن های رئالیستی ما از نمایش حذف شد و کار به شکلی انتزاعی و سوررئالیستی به صحنه رفت.

این کارگردان درباره طراحی لباس نمایش و استفاده از نشان ها در کار یادآور شد: در اجرای این نمایش استفاده از لباس عربی را مد نظر قرار ندادم بلکه با نشان گذاری روی لباس های شخصیت ها و نمایش المان های متفاوت در رابطه با داستان و ویژگی هرکدام از این دو خواهر تلاش کردم حرف اصلی نمایش را به تصویر بکشم.

وی در پایان درباره میزان استقبالی که تاکنون از این نمایش شده است، بیان کرد: نمایش ما از 16 آذرماه اجرای خود را در تماشاخانه ماه حوزه هنری آغاز کرده است. هنوز روزهای اول اجرا است و تا نمایش به اصطلاح جا بیفتد و نزد مخاطبان معرفی شود مدتی زمان می برد اما خوشبختانه در همین روزهای آغازین هم استقبال از کار خوب بوده و چون ظرفیت سالن هم کم است، در زمان اجرا همه صندلی ها پر می‌شود.

نمایش «آن كس كه نیامده می‌داند...» نوشته‌ زهره غلامی و با كارگردانی ملیكا رضی تا 5 دی‌ماه هر روز ساعت 18 در تماشاخانه‌ ماه روی صحنه می‌رود. این نمایش جمعه و شنبه 21 و 22 آذرماه در ایام عزاداری اربعین حسینی نیز اجرا می‌شود.

تماشاخانه‌‌ ماه در ساختمان مركزی حوزه هنری به نشانی خیابان سمیه، نبش خیابان حافظ واقع است.

کد خبر 280904

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha