معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در جلسه غیرعلنی مجلس حاضر شد تا توضیحاتی در مورد جزئیات بودجه سال آینده به نمایندگان ارائه دهد.

 طبق گفته غلامعلي جعفرزاده نماينده رشت در مجلس، در اين جلسه غيرعلني محمدباقر نوبخت از سپردن مسئوليت حذف يارانه اقشار پردرآمد به استان‌ها خبر داده است.پيش از اين سخنگوي دولت اعلام كرده بود كه تا هر ميزان در پرداخت يارانه نقدي استان‌ها صرفه‌جويي شود، منابع آن در طرح‌هاي عمراني همان استان هزينه خواهد شد و پولي به خزانه باز نخواهد گشت.
به گفته يك نماينده مجلس، در جلسه غيرعلني مجلس برخي از نمايندگان نسبت به گراني نان ابراز نگراني كردند و علي لاريجاني رئيس مجلس نيز بر ضرورت اتخاذ سياست‌هاي جبراني براي افزايش قيمت نان توسط دولت تأكيد كرده است.

عباس پاپي‌زاده، عضو كميسيون كشاورزي به ايسنا گفت: در اين جلسه نوبخت با تذكر لاريجاني در رابطه با افزايش قيمت نان مواجه شد مبني بر اينكه عدد 30درصدافزايش بايد كارشناسي مي‌شد و دولت بايد در رابطه با فشار آن بر اقشار كم‌درآمد بيشتر مطالعه مي‌كرد. غلامعلي جعفر‌زاده ايمن‌آبادي، عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس نيز به مهر گفت: نوبخت در جلسه غيرعلني مجلس شوراي اسلامي اعلام كرد كه مسئوليت حذف اقشار پردرآمد از يارانه نقدي به استان‌ها واگذار شده است و هر چقدر استان‌ها بتوانند يارانه نقدي حذف كنند اعتبارات آزاد شده به استان‌هاي مربوطه تخصيص پيدا خواهد كرد.

نماينده مردم رشت در مجلس ادامه داد: نوبخت معتقد بود دشمن با 2حربه كاهش توليد نفت و كاهش قيمت نفت سعي در ايجاد مشكل براي كشور داشت كه هدف‌گذاري طراحان بودجه سال۹۴ براي شكستن اين دو مكر دشمنان بود. وي ادامه داد: نوبخت اعلام كرد كه در سال آينده ۵۰۰ هزار مسكن ايجاد مي‌شود و براي بخش مسكن ۱۳۰۰ ميليارد تومان بودجه درنظر گرفته شده است. وي ادامه داد: نوبخت اعلام كرد كه ۱۵۰۰ كيلومتر از پروژه‌هاي راه‌ها به اتمام مي‌رسد، ۵ مسير ريلي تكميل خواهد شد و ۳۰ هزار كيلومتر از راه‌ها بهبود مي‌يابد. عضو كميسيون برنامه و بودجه افزود: معاونت برنامه‌ريزي رئيس‌جمهور قول داد ۴هزار و ۵۰۰ مترمكعب از فضاي دانشگاه‌ها تكميل شود، ۹ استاديوم ورزشي آماده بهره‌برداري و ۶۸ حوزه علميه خواهران و برادران تكميل شود.

  • دفاع نوبخت از افزايش 14درصدي حقوق كارمندان

دولت در لايحه بودجه سال آينده افزايش 14درصدي حقوق كارمندان دولت را پيشنهاد كرده است. پيش از اين محمدباقر نوبخت اعلام كرده بود كه به ميزان نرخ تورم بر حقوق كارمندان اضافه خواهد شد. بانك مركزي تورم آبان‌ماه را 18.2درصد و مركز آمار تورم اين‌ماه را 17.8درصد اعلام كرده است. محمدباقر نوبخت در يك برنامه تلويزيوني گفت: در حال حاضر تورم نقطه به نقطه حدود 13درصد و تورم سالانه حدود 17درصد است. پيش‌بيني مي‌كنيم متوسط تورم در سال آينده به حدود 14درصد برسد، بنابراين افزايش حقوق كاركنان كه بايد بنا بر قانون به اندازه تورم باشد تا حدود 14درصد منطقي است.

  • موافقت قاطع مجلس با كليات لايحه خروج از ركود

نمايندگان مجلس پس از بررسي كليات لايحه رفع موانع توليد رقابت‌پذير و ارتقاي نظام مالي كشور موسوم به لايحه خروج از ركود، با 156رأي موافق، 15رأي مخالف و 3رأي ممتنع از مجموع 196نماينده حاضر در جلسه، كليات آن را مورد تصويب قرار دادند. دولت برنامه‌هاي خروج از ركود را در ماه‌هاي ابتدايي سال‌جاري تدوين كرد و در تابستان بسته‌اي را براي خروج غيرتورمي از ركود به تصويب رساند. بخشي از اين بسته نياز به مصوبه مجلس داشت كه در قالب لايحه‌اي يك فوريتي به مجلس تقديم شد.

در اين مدت كميسيون مشترك كه تلفيقي از كميسيون‌هاي اصل 44قانون اساسي، كشاورزي، انرژي، صنايع و معادن، برنامه و بودجه و عمران است، اين لايحه را با 4طرح مجلس تلفيق كردند تا روز گذشته در صحن علني مطرح شود. همچنين روز گذشته معاون اول رئيس‌جمهور در مورد حمايت از توليد گفت: تاكنون 177هزار ميليارد تومان تسهيلات به بخش توليد به مردم و بخش خصوصي پرداخت شده است كه اين ميزان تا پايان سال به 280هزار ميليارد تومان افزايش مي‌يابد.

اسحاق جهانگيري افزود: امسال 10درصد به بخش كشاورزي و10درصد به بخش صنعت از صندوق توسعه ملي وام ارزي به ميزان 16هزار ميليارد تومان پرداخت شده است كه اين روند درسال 94هم ادامه خواهد داشت. محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور نيز با بيان اينكه پرداخت نقدي يارانه ۱۲۰۰ ميلياردي توليد، خلاف قانون است، گفت: يارانه توليد در قالب سود تسهيلات از هم‌اكنون قابل پرداخت است.

کد خبر 280642

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha