مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۷
۰ نفر

پایبندی به قانون از عوامل مهم رفع ترافیک است.

white line

 همچنين هر شهروند با عدم‌رعايت قوانين و مقررات، در به‌وجودآمدن بي‌نظمي تردد سهم دارد.مديريت شهري در زمينه توجه به ارتقاي فرهنگ رفت‌وآمد در پايتخت، پروژه كلاني تحت عنوان «خط سفيد» را تعريف كرده كه در گام نخست اجراي اين پروژه قرار است به اصلاح و مرمت زيرساخت‌هاي ضروري ازجمله خط‌كشي‌هاي معابر شهري همچون گذرگاه‌هاي عابر پياده پرداخته شود تا عابران از محل‌هايي غيراز گذرگاه‌هاي مشخص شده عبور نكنند و رانندگان نيز به اين گذرگاه‌ها و در واقع به حقوق عابران پياده احترام بگذارند. گام بعدي اجراي اين پروژه نيز توجه به آموزش و فرهنگ‌سازي و آشنايي شهروندان به حقوق خود و زمينه‌سازي براي مطالبه آن در چارچوب قانون است.

به گفته سيدجعفر تشكري هاشمي معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران، ترافيك، 3 ركن اساسي دارد كه به آن مثلث ترافيك مي‌گويند و 3 ضلع اين مثلث شامل مهندسي ترافيك، آموزش و اجراي قانون است. وي بخش‌هايي از وظايف دستگاه‌هاي دست‌اندركار و تكاليف شهروندان در مورد ترافيك و لزوم توجه به فرهنگ ترافيك را تشريح كرد.

مهندسي ترافيك به‌عنوان نخستين رأس اين مثلث، با برنامه‌ريزي، طراحي، مديريت و كنترل ترافيك در ارتباط است و روابط بين وسايل نقليه و شبكه ارتباطي را در جهت رسيدن به ترددهاي راحت، كارآمد و ايمن مورد مطالعه قرار مي‌دهد.‌ وي با بيان اينكه هدف اساسي مديريت ترافيك، كاربرد روش‌ها و مجموعه اقداماتي براي استفاده بهينه و حداكثري از امكانات و تأسيسات موجود و بهبود وضعيت راه‌ها و معابر است، افزود:

در اين زمينه مسئوليت‌هايي بر عهده دستگاه‌هاي مختلف از شهرداري‌ها گرفته تا پليس و از وزارت راه تا وزارت صنعت و خودروسازان گذاشته شده است. در موضوع آموزش و فرهنگ‌سازي به‌عنوان دومين رأس مثلث ترافيك نيز هر يك از نهادهاي فرهنگي وظيفه دارند تا در حوزه مسئوليت‌هاي خود، آموزش اقشار مختلف جامعه را بر عهده گرفته و تلاش كنند تا اين آموزش‌ها در اذهان شهروندان نهادينه شود.

كاهش ترافيك نيازمند رويكردهاي فرهنگي است. تشكري هاشمي در اين‌باره اظهار كرد: دستگاه‌هاي مسئولي همچون شوراي ترافيك شهر تهران و شوراي‌عالي ترافيك شهرهاي كشور به‌منظور هماهنگي در اين خصوص تعريف شده‌اند تا موضوع ترافيك را از ابعاد و زواياي مختلف مورد بررسي قراردهند و وظايف بخش‌هاي مختلف را تبيين كنند. وي با بيان اينكه نبود مديريت يكپارچه شهري، يكي از مهم‌ترين عوامل پيچيده شدن مشكل ترافيك تهران است، تصريح كرد: در حال حاضر دستگاه‌هاي متعددي براي رفع ترافيك و آسان‌كردن تردد در تهران تلاش مي‌كنند اما تصميم‌گيري، اجرا و مديريت ترافيك برعهده يك نهاد مشخص نيست و همين امر موجب تشديد بي‌‌نظمي در ترافيك شده است.

کد خبر 280640

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha