علی ابراهیمی: رئیس‌کل بانک مرکزی با اعلام اینکه تصمیم‌گیری در مورد نرخ سود بانکی در صف انتظار شورای پول و اعتبار قرار دارد، نرخ سود سپرده‌های برخی مؤسسات را مورد قبول بانک مرکزی ندانست و از اتخاذ روش‌های دستوری برای برخورد با آنها خبر داد.

به گزارش همشهري، ولي‌الله سيف با اعلام اينكه بانك مركزي ترجيح مي‌دهد تا با استفاده از روش‌هاي غيردستوري نرخ سود سپرده‌هاي بانكي را متعادل كند، افزود: نرخ كنوني سود اعلام شده توسط بانك‌ها، نرخ‌هايي قابل‌قبول براي بانك مركزي نيست و به بانك‌ها تذكرات لازم داده شده است. همچنين به شوراي هماهنگي و كانون بانك‌ها توصيه شده تا در اين زمينه كار كنند.

رئيس‌كل بانك مركزي گفت: اميدواريم با درك دقيق‌تر همه بانك‌ها و مؤسسات پولي و شكل‌گيري عزم جدي، اينگونه مؤسسات نيز از رقابت كاذب دست بردارند. به گفته وي، يكي از دلايل اعمال نرخ‌هاي چندگانه براي سود سپرده‌هاي بانكي، وجود مؤسسات غيرمجازي است كه متأسفانه با نرخ‌شكني موجب اخلال در بازار مي‌شوند.

سيف با توصيه به مردم در مورد اينكه براي سپرده‌گذاري به هيچ وجه تنها به ميزان نرخ سود پرداختي مؤسسات توجه نكنند، افزود: يك كارشناس سرمايه‌گذاري، به 2مولفه نرخ سود به همراه ميزان ريسك سپرده‌گذاري توجه مي‌كند. به گفته رئيس‌كل بانك مركزي، مؤسسه‌اي كه خارج از نظارت بانك مركزي فعاليت مي‌كند حتما ريسك بالاتري براي سرمايه‌گذاري دارد و نرخ بالاي سود سپرده‌هاي بانكي در اينگونه مؤسسات با هزينه‌اي همراه است. اين مؤسسات گرچه در ابتدا از پرداخت سود كاذب به سپرده‌هاي بانكي خبر مي‌دهند اما ريسك بالاي سرمايه‌گذاري در اينگونه مؤسسات در نهايت منجر به از دست رفتن اصل سرمايه سپرده‌گذاران مي‌شود. وي همچنين از آغاز ساماندهي بيش از 200هزار حساب در شبكه بانكي متعلق به وجوه دولت خبر داد.

  • دلار 2850توماني شوك ارزي ندارد

رئيس‌كل بانك مركزي در مورد نرخ پيشنهادي دلار در لايحه بودجه سال آينده اعلام كرد: به‌نظر نمي‌رسد دلار 2850توماني پيش‌بيني شده در بودجه94 در بازار ارز شوك ايجاد كند. از سال93 كه نرخ رسمي دلار 2650تومان اعلام شد، قيمت ارز به‌تدريج و در يك فرايند طبيعي رو به افزايش گذاشت.

سيف با اعلام اينكه بانك مركزي به هيچ عنوان نمي‌خواهد قيمت ارز ثابت باشد و در مقابل دخالتي هم در بازار نمي‌كند، گفت: به‌نظر مي‌رسد عوامل غيراصولي در بازار التهاب‌آفريني مي‌كند و در اين شرايط بايد آرامش لازم را داشت. ارائه تحليل‌هاي غلط و برخي اخبار نادرست به التهابات بازار مي‌افزايد و به فعالان اقتصادي توصيه مي‌شود كه به‌هيچ‌وجه تحت‌تأثير اين شرايط قرار نگيرند.

کد خبر 280528

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha