سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۰۴:۴۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: شوش قلب تاریخی ایران است؛ پایتخت نخستین تمدن ایران‌زمین در حدود شش هزار سال پیش که تا قرن‌ها پس از آن هم جایگاه مهم خود را از دست نداد و هنوز هم مسکونی باقی مانده است.

شوش

امروز گرچه از اين تمدن عظيم، تنها محوطه‌اي باستاني در شمال غربی استان خوزستان با ويرانه‌هايي از كاخ‌ها به‌جا مانده، اما هنوز هم نشانة عظمت ايران را مي‌توان در تك تك اشياي كشف شده در اين محوطه باستاني و سنگ‌هاي عمارات آن به تماشا نشست.

اين محوطة باستاني كه در کرانۀ رودخانۀ «شائور» (یکی از شاخابه‌های رودخانۀ کرخه) در حدود 120 کیلومتری شمال اهواز قرار گرفته، قرن‌ها پيش مأمن مردماني شد كه تمدن بزرگ عيلام را شكل دادند.

بنا به پژوهش‌های باستان‌شناختی، شوش با قدمتی نزدیک به 6200 سال، یکی از قدیم‌ترین شهرهای ایران و جهان است که به طور مداوم مسکونی بوده است.

مهم‌تر این که شوش از مهم‌ترین محوطه‌های باستانی ایران و یکی از مهم‌ترین محوطه‌های باستانی جهان است. بعید است کتابی را در زمینۀ باستان‌شناسی خاورنزدیک یا تاریخ جهان باستان تورق کنید و به اشاره‌ای به شوش در حکم یکی از کهن‌ترین خاستگاه‌های نخستین نهادهای اجتماعی ـ سیاسی در تاریخ بشر برنخورید.

منبع: همشهري‌سرزمين من

کد خبر 280475

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha