«تمامی اشیای کشف شده از باند بین‌المللی قاچاق عتیقه تقلبی هستند و از روی نمونه‌های واقعی‌ ساخته‌ شده‌اند».

عتیقه

اين گزارش نهايي كارشناس سازمان ميراث فرهنگي استان خراسان رضوي درباره عتيقه‌هايي است كه اعضاي باند قاچاق قرار بود آنها را 180ميليارد تومان بفروشند. اعضاي اين باند با راه‌اندازي سايت اينترنتي، محموله عتيقه را به حراج گذاشته و به‌دنبال مشتري مناسب براي فروش آنها مي‌گشتند تا اينكه مأموران يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي در جريان ماجرا قرار گرفتند. از همان زمان تحقيقات براي شناسايي و دستگيري متهمان شروع شد اما آنها هيچ رد و نشانه‌اي از خودشان به‌جا نگذاشته بودند. مأموران كه تنها راه دستگيري اين باند را معامله با آنها مي‌ديدند، به‌عنوان خريدار در سايت ثبت‌نام كردند و در نهايت توانستند براي ديدن اشياي عتيقه با اعضاي باند قرار ملاقات بگذارند.

يكي از مأموران يگان حفاظت با معرفي خود به‌عنوان تاجر بين‌المللي عتيقه با اعضاي باند قرار ملاقات گذاشت و هر چند اعضاي باند چندين بار محل قرار را تغيير دادند تا مطمئن شوند كه وي مأمور نيست، اما در نهايت توانست اعتماد آنها را جلب كرده و موفق به ديدن قاچاقچيان شود. قاچاقچيان مدعي بودند كه گنجينه‌ نفيسي در اختيار دارند كه شامل عتيقه‌هاي باستاني به‌دست آمده از حفاري‌هاي مناطق تاريخي است و برخي از اشيا را نيز از كشورهاي همسايه‌ وارد ايران كرده‌اند.

آنها مي‌گفتند كه ارزش محموله آنها 180ميليارد تومان است و در نهايت قرار شد تعداد 26قلم از اشيا را به مبلغ 30ميليارد تومان به مأمور مخفي پليس بفروشند.سرانجام روز قرار فرا رسيد. محل انجام معامله يكي از هتل‌هاي مشهد بود. ساعت 6بعدازظهر زماني بود كه قاچاقچيان براي نهايي كردن معامله درنظر گرفته بودند. علاوه بر مأموران يگان حفاظت، چند تيم از نيروهاي عمليات ويژه پليس نيز وارد ماجرا شده و هتل محل قرار را از ساعتي قبل به‌صورت نامحسوس زيرنظر گرفته بودند.

وقتي 3نفر از اعضاي باند در اين محل حاضر شدند، خبر نداشتند كه تا دقايقي ديگر در محاصره پليس قرار خواهند گرفت. درست زماني كه آنها تصور مي‌كردند به‌زودي مبلغ هنگفتي براي فروش عتيقه‌ها دريافت خواهند كرد، از سوي پليس دستگير شدند و مأموران همزمان با ورود به مخفيگاه آنها كه از قبل شناسايي شده بود، 3عضو ديگر باند را نيز در آنجا دستگير كردند. با كشف 26قلم شيء عتيقه از مخفيگاه متهمان، تمامي اشيا در اختيار كارشناسان ميراث فرهنگي قرار گرفت و متهمان نيز به مرجع قضايي معرفي شدند.

سرهنگ مهدي حسيني، فرمانده يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي استان خراسان رضوي در گفت‌وگو با همشهري گفت: كارشناسان ميراث بعد از بررسي‌هاي انجام شده اعلام كردند كه تمامي اشياي كشف شده از باند بين‌المللي تقلبي است. طبق اين گزارش، تمامي اشيا از روي نمونه‌هاي واقعي آن و به طرز كاملا ماهرانه‌اي جعل شده و هيچ ارزشي نداشت.
وي افزود: با مشخص شدن اين موضوع اتهام كلاهبرداري نيز به اتهام اعضاي اين باند حرفه‌اي اضافه شد. اين در حالي است كه بررسي‌ها نشان مي‌دهد آنها پيش از اين هم به بهانه فروش عتيقه‌ها دست به كلاهبرداري‌هاي ميليوني از عده‌اي از شهروندان در شهرستان يزد زده بودند.

سرهنگ حسيني ادامه داد: آنها به بهانه نشان دادن عتيقه‌ها به اين افراد از آنها 6ميليون تومان دريافت كرده بودند ولي پس از دريافت مبلغ، بي‌آنكه سر قرار با آنها حاضر شوند، متواري شده بودند. به گفته وي، پرونده متهمان در اختيار مرجع قضايي قرار گرفته و تحقيقات در اين زمينه ادامه دارد.

کد خبر 280404

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha