رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران گفت: در ‌ماه آبان، همزمان با کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن، ارزش معاملات این اوراق نیز با روند نزولی مواجه شد و به ۶۹۰میلیارد ریال رسید.

بورس

به گزارش همشهري، عليرضا توكلي با اعلام اين خبر افزود: بررسي‌هاي موجود نشان مي‌دهد، در پي كاهش قيمت اوراق در ‌ماه آبان ارزش معاملات اين اوراق نيز افت قابل توجهي داشت، به‌طوري كه رقم 690ميليارد ريال را به ثبت رسانده است. او ادامه داد: معاملات اوراق تسهيلات مسكن در ‌ماه گذشته به كمترين ميزان خود در يك‌سال اخير رسيد و حجم اين معاملات از ارقام بالاي يك ميليون ورقه در ماه، در آبان‌ماه به كمتر از 800هزار ورقه رسيد.

توكلي درباره عوامل مؤثر بر كاهش قيمت اوراق تسهيلات مسكن در آبان‌ماه توضيح داد: در سال گذشته حجم متقاضيان خريد اوراق كمتر از 300ميليارد تومان در ‌ماه بود كه پس از مصوبه شوراي پول و اعتبار مبني بر افزايش سقف تسهيلات مسكن، با رشد شديدي مواجه شد و به ارقام بالاي 600ميليارد تومان در‌ ماه رسيد.

وي در ادامه گفت: فقط در اسفند‌ماه سال گذشته، حجم تقاضاي تسهيلات مسكن به 885ميليارد تومان رسيد و بانك مسكن نيز به‌خوبي به تعهدات خود عمل كرده و به تمام تقاضاي متقاضيان تسهيلات مسكن پاسخ داد. به‌گفته توكلي، يكي از دلايل اصلي رشد قيمت اوراق تسهيلات مسكن در ماه‌هاي گذشته، رشد تقاضا و پيشي گرفتن تقاضا از عرضه بود، به‌گونه‌اي كه در 8‌ماه گذشته به‌طور ميانگين ميزان تقاضاي ماهانه 162ميليارد تومان بيشتر از عرضه اوراق جديد در بازار بود.

خوشبختانه از مهرماه سال‌جاري تعداد حجم تقاضاي اوراق تسهيلات مسكن كاهش يافت و به‌ترتيب در مهر و آبان با كمبود تقاضا مواجه بوديم. توكلي تأكيد كرد: طبق آمارهاي موجود، ميانگين قيمت اوراق در آبان نسبت به مهر با افت 4.7درصدي روبه‌رو بود.

کد خبر 280397

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha