کمتر از یک هفته مانده به اربعین حسینی، موج سفرهای ایرانی‌ها برای حضور در بزرگ‌ترین راهپیمایی جهان آغاز شده و در چند روز آینده به اوج خواهد رسید.

عزاداری حسینی-اربعین

براساس گزارش‌هاي دريافتي از مرزهاي كشور هم‌اكنون انبوه زائران در مرزهاي مختلف زميني منتظر طي شدن تشريفات قانوني و ورود به خاك عراق هستند. همانگونه كه پيش‌بيني مي‌شد، استقبال گسترده و بي‌سابقه مردم ايران براي شركت در آيين اربعين امسال همراه با مشكلات بسياري بود. در بسياري از مرزها هجوم مردم باعث كندي كارها و معطلي چندين ساعته و حتي چند روزه آنها شد. تعدد اخبار و سرگرداني مردم در مسائلي مانند تهيه ويزا يا لزوم پرداخت يا عدم‌پرداخت عوارض خروج از كشور اين مشكلات را بيشتر آنچه بود، كرده است.

اما به‌نظر مي‌رسد با بر‌طرف شدن برخي موانع،پس از انتشار خبر دستور مقام معظم رهبري براي هموار‌سازي‌ مسير زيارت، مشكلات كمتر شده‌اند. در آخرين خبر و پس از آنكه منابع خبري بسته شدن مرز شلمچه را اعلام كرده بودند، حالا باز شدن اين مرز تأييد شده است.

روز جمعه قرارگاه اميرالمومنين(ع) مستقر در مرز شلمچه طي اطلاعيه‌اي از بسته شدن اين مرز خبر داد. در اين اطلاعيه از مردم درخواست شده بود به هيچ‌وجه به سمت مرز شلمچه نروند، به دليل آنكه طرف عراقي به‌منظور تجهيز امكانات خود، مرز شلمچه را به‌مدت يك روز بسته اعلام كرده است.

اما ديروز فرماندار خرمشهر اعلام كرد امكان تردد از مرز شلمچه دوباره فراهم شده است. ولي‌الله حياتي با اعلام اينكه از روز اول آذر تاكنون ۱۸۰ هزار زائر از اين مرز به سمت عتبات مشرف شده‌اند گفت: به لطف خدا مشكلي وجود ندارد و هم‌اكنون زائران در حال تردد هستند. عبور زائران از شلمچه به خوبي و رواني انجام‌پذير است و در شلمچه مشكلي وجود ندارد.طرف عراقي ظرفيت پذيرش 20هزار نفر در روز را اعلام كرده بود اما با توجه به حجم زياد زائران اربعين حسيني روزانه بيش از 50هزار زائر، متقاضي عبور از مرز شلمچه به عراق براي شركت در آيين اربعين حسيني هستند.بنا به‌گفته مسئولان دشت‌آزادگان از اوايل آذرماه تا روز چهاردهم اين‌ماه 150هزار نفر از مرز چذابه عبور كرده‌اند و تا ساعت 12ظهر ديروز بيش از 27هزار نفر از مرز خارج شده‌اند.

اما سردار محمدرضا اسحاقي، فرمانده انتظامي خوزستان در توضيح دلايل معطلي مردم و كند‌شدن خدمت‌رساني به زائران گفت: شايعاتي ايجاد شده كه امكان تردد با كارت ملي ميسر است و اين خبر غير واقعي باعث ايجاد وقفه‌هايي مي‌شود. امكان تردد در عراق فقط با گذرنامه‌هاي معتبر ممكن است و هرگونه تردد با كارت ملي و يا گذرنامه‌هاي غيرمعتبر صحت ندارد. همزمان مشكلات در محدوده مهران، مرز ديگر ايران و عراق نيز رو به كاهش است. درحالي‌كه روزهاي گذشته براي چند ساعتي مرز مهران بسته شد و عده‌اي از زائران منتظر در اين مرز مجبور به تغيير مسير و تلاش براي ورود از مرزهاي ديگر شدند، رئيس پليس مهاجرت و گذرنامه نيروي انتظامي در تشريح آخرين وضعيت عبور و مرور زائران از مرز مهران گفت: هم‌اكنون در مرز مهران تردد زائران با سهولت انجام مي‌شود و خوشبختانه با هماهنگي كه با طرف عراقي شده، مشكلي وجود ندارد. رئيس پليس مهاجرت و گذرنامه نيروي انتظامي در پاسخ به سؤال فارس در مورد همراه داشتن ويزا تصريح كرد: ويزا با كشور عراق است و ظاهراً مشكلي وجود ندارد و نيروي انتظامي براي كنترل عبور زائران از مرز، كنترل ويزا را ندارد و فقط داشتن گذرنامه را كنترل مي‌كند.

همزمان فرماندار شهر مرزي مهران نيز از افزايش حجم تردد در اين محدوده خبر داد. مراد ناصري با بيان اينكه پيش‌بيني مي‌شود تعداد خروج روزانه از اين مرز به 50هزار نفر برسد، گفت: امكانات موجود در پايانه مرزي براي تردد روزانه 30هزار زائر مناسب است ولي اگر بخواهيم روزانه تعداد بيشتري از اين مرز تردد كنند آن وقت ممكن است زائران با تأخير از مرز خارج شوند. او به همه كساني كه قصد دارند براي شركت در آيين اربعين حسيني به عراق سفر كنند توصيه كرد با توجه به فرصت باقيمانده تا روز اربعين، به‌تدريج و بدون عجله به مرز مهران مراجعه كنند و نظم موجود در مرز را رعايت نمايند تا زمينه خروج آنها با سرعت بيشتري فراهم شود.

ناصري همچنين درباره عوارض خروج از كشور توضيح داد: مبلغ اين عوارض 125هزار ريال بود كه با همكاري نيروي انتظامي از زائران اربعين حسيني دريافت نمي‌شود. رواديد ورود به عراق نيز حذف شده و زائران عتبات عاليات بدون پرداخت وجهي مي‌توانند به اين كشور سفر كنند.

از سويي مديركل عتبات سازمان حج و زيارت از برداشته‌شدن ويزاي سفر هوايي به عتبات براي زائران اربعين خبر داد. محسن نظافتي در پاسخ به سؤالي درخصوص اينكه آيا ويزاي سفرهاي هوايي زائران اربعين به عتبات هم برداشته شده است يا خير؟ اظهار داشت: ويزاي سفر هوايي به عتبات براي زائران اربعين برداشته شده است. وي با بيان اينكه عواض خروج از كشور در سفرهاي هوايي زائران عتبات برداشته نشده است، اضافه كرد: در هر دو مرز زميني و هوايي مسافران عتبات عاليات، فقط روي گذرنامه زائران مهر خروج زده مي‌شود و نيازي به دريافت ويزا نيست. البته اين نكته را بايد درنظر داشت كه اين تسهيلات فقط مربوط به ايام اربعين است.

کد خبر 280303

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha