همشهری آنلاین: سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: در دوره تمدید ۷ ماهه براساس توافق ژنو عمل می‌شود و تغییری در مفاد این توافق و تفاهمات قبلی رخ نداده و هرگونه فعالیت در زمینه ذخایر غنی‌شده و تبدیل به میله سوخت منطبق بر نیازهای برنامه‌های تحقیقاتی کشور و سازمان انرژی اتمی دنبال می‌شود.

فارس نوشت: مرضیه افخم در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 با بیان اینکه در دهمین دور مذاکرات در وین تفاهم شد که در ماه دسامبر جلسه‌ای برگزار شود، خاطرنشان کرد: رایزنی‌ها در این زمینه در حال انجام است و هنوز درباره زمان دقیق، مکان و سطح آن تصمیم‌گیری قطعی نشده و به محض نهایی شدن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی در واکنش به انتقادات مطرح شده در خصوص تمدید مذاکرات، با بیان اینکه ما همواره اعلام کرده‌ایم که وزارت خارجه از دیدگاه‌ها و نظرات منتقدان استقبال می‌کند، عنوان کرد: این شعار نبوده است. چارچوب مذاکرات و روندی که داشت نیازمند این بود که برای گفت‌وگوی بیشتر و انجام مذاکره درباره جزئیات، زمانی در اختیار مذاکره‌کنندگان قرار گیرد و بر همین اساس دوره مذاکراتی تمدید شد.

*تمدید براساس توافق ژنو/زمان، مکان و دور بعدی مذاکرات مشخص نشده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسش خبرنگاري، درباره مطالب منتشر شده در برخی رسانه‌ها که در آن به جزئیات تمدید توافق ژنو اشاره شده نیز گفت: اخباری در این زمینه منتشر شده که من در صدد تایید و رد آن نیستم. هیچ گونه تغییری صورت نگرفته و در دوره تمدید نیز براساس توافق ژنو عمل خواهد شد و تغییری در مفاد توافق ژنو و تفاهمات قبلی رخ نداده است.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: هرگونه فعالیت در زمینه ذخایر غنی‌شده و تبدیل به میله سوخت منطبق بر فعالیت‌ها و نیازهای برنامه‌های تحقیقاتی کشور و سازمان انرژی اتمی دنبال می‌شود و متناسب با نیازها و برنامه‌ریزی‌های این سازمان است.

وی همچنین گفت: میزانی که ماهانه برای این کار نیاز (تبدیل از اکسید به میله سوخت) دارند نیز اخیرا کاهش یافته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه گفته می‌شود اطلاع‌رسانی شفاف درباره روند مذاکرات صورت نمی‌گیرد نیز گفت: اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف از آنچه قابل ارائه و اطلاع‌رسانی بوده انجام شده و در جلسه پایانی پرسش و پاسخ وزیر خارجه و همچنین اظهارات عراقچی معاون وزیر خارجه پس از پایان مذاکرات و همچنین در گزارش به مسئولان عالی رتبه و روز گذشته در همایش دیپلماسی هسته‌ای از سوی وزیر امور خارجه مطالب ارائه شد و به نظر می‌آید که در مجموع کشورهای مذاکره‌کننده، ما بیشترین میزان ارائه اطلاعات را داشتیم و این وظیفه تیم بود.

افخم همچنین گفت: آمادگی داریم به هر گونه ابهام افکار عمومی در این خصوص پاسخ دهیم.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری و همچنین اظهارات رئیس‌جمهور پس از پایان مذاکرات عنوان کرد: این اظهارات نشان می‌دهد که جای نگرانی نیست و مذاکرات با روند طی شده دقیق حساب شده و شفاف به افکار عمومی منتقل می‌شود و این باید مایه آرامش باشد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: رسانه‌ها کمک کنند که اگر نگرانی وجود دارد از طریق اطلاعات درست و توجه دادن به کدهای دقیق و اصلی دراین پرونده و سیاست‌ها در این مذاکرات، نگرانی‌های اندک مرتفع شود.

وی در خصوص افزایش قیمت ارز طی روزهای اخیر خاطرنشان کرد: اغلب تحلیل‌های کارشناسان این بود که ارتباط افزایش قیمت ارز در طی روزهای اخیر با مذاکرات وین حداقل بوده و از مذاکرات تاثیرپذیر نبوده و در یکی دو روز گذشته نیز شاهد روند نزولی و کاهش قیمت ارز بودیم و با توجه به روند یکی دو روز گذشته جای هیچ گونه نگرانی نیست.

*هنوز توافقی حاصل نشده

خبرنگاری همچنین به مطالب منتشر شده در برخی رسانه‌ها مبنی براینکه در وین توافقی حاصل شده ولی اعلام نمی‌شود اشاره کرد و نظر سخنگو را جویا شد که وی در این باره گفت: دوستان اصرار دارند در روند اطلاع‌رسانی و آنچه از سوی مذاکره‌کنندگان که به طور صریح و رسمی اعلام می‌شود شک ایجاد کنند. قبل از مسقط اعلام کردیم که هیچ گونه توافقی حاصل نشده و همه چیز در پشت میز مذاکره شکل می‌ گیرد.

افخم اضافه کرد: گمانه‌زنی‌ها در این خصوص درست نیست و اینکه گفته می‌شود توافق حاصل شده مطلب کذبی است.

وی با بیان اینکه امروز مذاکره‌کنندگان به دیدگاه نزدیک‌تری رسیده‌اند، یادآور شد: اگر چه برخی اختلافات وجود دارد ولی فاصله‌ها نسبت به قبل کمتر شده و اگر به اظهارنظرهای هیات‌های 1+5 توجه کنید همه متفق‌القول هستند که دنبال راه‌حل هستند.

وی بار دیگر گفت: اینکه توافقی حاصل شده و اعلام نمی‌شود برداشت‌های غلط برخی افراد است و اگر توافقی حاصل شود و گام‌ها یا پیشرفت‌هایی صورت گیرد به مرور اعلام خواهد شد.

افخم در خصوص ابعاد توافق سیاسی عنوان کرد: مذاکره‌کنندگان باید چارچوبی را تعیین کنند که براساس آن در خصوص توافقات و جزئیات توافق اقدامات صورت گیرد و چنانچه این توافق حاصل شود مسیر و روند برای نگارش جزئیات و توافق در خصوص جزئیات مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: هیات‌های مذاکره‌ کننده تفاهم کردند که تا قبل از پایان 4 ماه در صورتی که توافق سیاسی شکل بگیرد امکان ورود به جزئیات فراهم می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص اینکه آیا توافق سیاسی شامل تحریم‌ها نیز خواهد شد؟ عنوان کرد: همان گونه که آقای ظریف بارها تاکید کردند هیچ توافقی حاصل نمی‌شود مگر اینکه روی همه موضوعات تفاهم شود و همه موضوعات باید مورد تفاهم قرار گیرد تا امکان ورود به جزئیات باشد.

وی در خصوص اعمال تحریم‌های حقوق بشری پس از حصول توافق نیز عنوان کرد: اظهارنظر درباره اینکه بعد از حل این موضوع سراغ چه چیز می‌روند زود هنگام است، اجازه دهید متناسب با اخبار پیش برویم؛ البته ما برای خود چارچوب و نقشه راه داریم و اینطور نیست که در خلاء کار کنیم و متناسب با روندهایی که پیش خواهد رفت کار را دنبال می‌کنیم.

*محکومیت اقدام رژیم صهیونیستی در یهودی کردن سرزمین‌های اشغالی

افخم در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگاري درباره تصویب طرح کابینه رژیم صهیونیستی برای یهودی شدن سرزمین‌های اشغالی نیز خاطرنشان کرد: هر گونه اقدام از سوی رژیم صهیونیستی برای ادامه سیاست‌های تجاوزگرانه و افراط‌گرایانه آن در منطقه را محکوم می‌کنیم و معتقدیم چنین سیاست‌هایی باعث ناامن‌تر شدن منطقه می‌شود و چنانچه چنین مسائلی تحقق یابد شاهد بحران‌های بزرگ‌تری در منطقه خواهیم بود.

وی ادامه داد: ما اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی در تخریب هویت قدس شریف و هتک حرمت مسجدالاقصی را محکوم می‌کنیم و لازم است کشورهای اسلامی و آزاد جهان نسبت به تحقق خواست ملت فلسطین و لزوم پیگیری احقاق حقوق این ملت جدی‌تر و با حساسیت بیشتری عمل کنند و لازم است جامعه جهانی مانع از سیاست‌های تجاوزگرانه این رژیم در منطقه و از جمله یهودی شدن سرزمین‌های اشغالی شود.

* فعال شدن سفارتخانه‌ها گام به گام و تدریجی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر نصب تجهیزات کامپیوتری در سفارت انگلستان در تهران و زمان گشایش این سفارتخانه عنوان کرد: طی هفته گذشته اظهارنظری در این زمینه داشتیم که باید تاکید کنم جمهوری اسلامی براساس قوانین و مقررات داخلی خود نسبت به این موضوع نگاه می‌کند و پایبند مقررات کنوانسیون وین هستیم که ناظر بر فعالیت دیپلماتیک و کنسولی نمایندگی‌های خارجی است و هیچ تبعیضی بین کشورهایی که در ایران فعالیت سیاسی و کنسولی دارند قائل نیستیم.

افخم اضافه کرد: امیدواریم کشورها نسبت به شرایط و مقررات داخلی ما توجه کرده و ما نیز شرایط فعالیت عادی، طبیعی و روان نمایندگی‌های مقیم ایران را فراهم می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: فعال شدن سفارتخانه‌ها به طور گام به گام و تدریجی در حال انجام است و مسیر خود را طی می‌کند و باید مرحله به مرحله مسائل آن پیش می‌رود.

* بدون توجه به ریشه‌های بحران سوریه، امکان ارائه راه‌حل وجود ندارد

مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی  در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره پیشنهاد سعود الفیصل درباره سوریه و نظر ایران در این خصوص با بیان اینکه دیدگاه‌های مختلفی نسبت به حل بحران سوریه وجود دارد و پیش از این هم بوده و کشورهای مختلف دیدگاه‌های مختلفی دارند، عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران هم دیدگاه‌های خود را اعلام کرده و همکاری و تبادل نظر خوب و مشورت‌های منظمی بین ایران و نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه برقرار است.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما برای یافتن یک راه‌حل مبتنی بر تامین آرا و نظرات مردم سوریه و گفت‌وگوهای سوری - سوری همواره تاکید می‌کنیم و معتقدیم هر راه‌حلی باید مبتنی بر واقعیات منطقه و سوریه در حال حاضر و خواست و اراده مردم باشد و بدون توجه به ریشه‌های بحران سوریه، امکان ارائه راه حل وجود ندارد.

افخم با بیان اینکه هر پیشنهادی که مطرح می‌شود از نظر ما باید این فاکتور‌ها را در بر داشته باشد، گفت: چنانچه در این قالب جای بگیرد، امکان ارائه راه‌حل، دستیابی به حل بحران و فروکش کردن آْن فراهم است.

وی افزود: اینکه کشورهایی در منطقه فعالیت‌هایی دارند و پیشنهادات و دیدگاه‌هایی مطرح می‌شود از آغاز بحران سوریه تا امروز وجود داشته است.

*هیچ تغییری در سیاست‌های تهران در مبارزه با گروه‌های تکفیری و کمک به دولت عراق صورت نگرفته

افخم در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه پنتاگون اعلام کرده جنگنده‌های ایرانی مواضع داعش در عراق را مورد هدف قرار داده‌اند و با نیروهای دیگر در عراق در این رابطه همکاری می‌کنند نیز اظهار داشت: هیچ گونه تغییری در سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با گروه‌های تکفیری‌ها و کمک به دولت عراق و ارائه مشورت به منظور مقابله با گروه‌های تروریستی و تکفیری رخ نداده و خبرها مربوط به همکاری‌ ایران با گروه‌های نظامی کشورهای دیگر در مبارزه با داعش درست نیست.

افخم در پاسخ به سؤال دیگری درباره بمباران مواضع داعش توسط جنگنده‌های ایرانی عنوان کرد: هیچ گونه تغییری در سیاست جمهوری اسلامی ایران در ارائه کمک و مشورت به مسئولان عراقی در مبارزه با گروه‌های تکفیری و داعش صورت نگرفته و خبر همکاری‌های نظامی را تأیید نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران کماکان به ارائه مشورت‌های نظامی به عراق ادامه می‌دهد و هیچ تغییری در سیاست‌های ما رخ نداده است.

*سفر امیرعبداللهیان ربطی به مذاکرات هسته‌ای ندارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره ارتباط سفر امیرعبداللهیان معاون وزیر خارجه به مسقط و اینکه گفته می‌شود دور بعدی مذاکرات در عمان است نیز گفت: این سفر ارتباطی به موضوع مذاکرات ندارد و در چارچوب همکاری‌های منطقه‌ای و مشورت‌ها و تبادل‌نظرهای دوره‌ای ایران و عمان صورت گرفته است.

*نژادپرستی و تبعیض نسبت به سیاهپوستان موضوعی ریشه‌ای در آمریکا

افخم در خصوص اعتراضات اخیر در فرگوسن با بیان اینکه اقدامات نژادپرستانه در آمریکا و خشونت پلیس این کشور مایه نگرانی است، عنوان کرد: متاسفانه نژادپرستی و تبعیض نسبت به سیاهپوستان، موضوع ریشه‌ای در این کشور است و نقض فاحش و سیستماتیک حقوق اقلیت‌های نژادی مایه نگرانی فعالان حقوق بشری است.

وی با بیان اینکه بدرفتاری پلیس آمریکا در گزارش‌ها و همچنین گزارش اخیر کمیته منع شکنجه سازمان ملل مورد تقبیح قرار گرفته، گفت: امیدواریم توجه لازم به رفع ریشه‌ای این تبعیض و موضوعی که در نهادهای مختلف آمریکا به طور ریشه‌ای شکل گرفته توجه جدی نسبت به برطرف شدن آن صورت گیرد.

*بهره‌برداری از راه‌آهن کریدور ریلی شمال - جنوب

وی در ابتدای این نشست نیز با اعلام خبر بهره‌برداری امروز از راه‌آهن کریدور ریلی شمال - جنوب با حضور روسای‌ جمهور سه کشور ایران، قزاقستان و ترکمنستان، گفت: این کریدور از شهر اوزن در قزاقستان شروع و تا شهر برکت در ترکمنستان ادامه دارد و از آنجا به اینچه برون در مرز ایران و ترکمنستان می‌رسد که امتداد این کریدور به شرق شهر گرگان در استان گلستان می‌رسد.

افخم گفت: طول این راه‌آهن حدود 920 کیلومتر است که 85 کیلومتر آن در خاک ایران و 700 کیلومتر در ترکمنستان و 140 کیلومتر در قزاقستان است.

سخنگوی وزارت خارجه عنوان کرد: این خط ریلی جدید کشورهای منطقه در شمال ایران را به خلیج فارس متصل می‌کند و امکان دسترسی‌های فراتر را برای کشورهای منطقه فراهم می‌کند. امیدواریم خط ریلی جدید در رشد ترانزیت منطقه و حجم تبادل کالا آثار خوبی داشته باشد و باعث تقویت همکاری‌های اقتصادی و تشویق تجار و حوزه‌های اقتصادی برای همکاری‌های بیشتر شود.

وی همچنین به برگزاری کنگره بین‌المللی خطر جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام در قم اشاره کرد و گفت: این کنگره با حضور اندیشمندان کشورهای اسلامی اعم از شیعه و سنی از 83 کشور برگزار شد و گامی ماندگار در نزدیکی دیدگاه‌های جهان اسلام نسبت به مبارزه با جریان تکفیری و افراطی و همچنین پیام دعوت به صلح و دوستی بود.

*همایش جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری 18 و 19 آذر در تهران

سخنگوی وزارت خارجه همچنین از برگزاری نخستین همایش جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری بر اساس پیشنهاد رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل خبر داد و گفت: این همایش 18 و 19 آذر و با حضور شخصیت‌ها، مقات و اندیشمندان از سراسر جهان در تهران برگزار می‌شود.

افخم ادامه داد: زمانی که این پیشنهاد مطرح شد هنوز شرایط منطقه و جهان تا این حد از این منظر بحرانی نشده بود اما متاسفانه امروز خشونت و افراطی‌گری بدون مهار به یک تهدید واقعی در منطقه و جهان تبدیل شده و اگر چرایی این پدیده به درستی تبیین نشود راه‌حل‌ها برای آن هم نمی‌تواند به خوبی تنظیم و تدوین شود.

به گزارش فارس، مرضیه افخم همچنین در این نشست در خصوص سفر سعود الفیصل به وین در زمان دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای برای تاثیرگذاری بر روند مذاکرات، اینگونه اخبار را گمانه‌زنی رسانه‌ای خواند و گفت: جمهوری اسلامی ایران به طور اصولی و جدی خواهان بهترین مناسبات با کشورهای منطقه و تقویت هر چه بیشتر این همکاری‌هاست و عربستان در این زمینه جایگاه خاصی دارد.

*محکومیت انفجار مقابل اقامتگاه سفیر ایران در صنعا

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین انفجار امروز مقابل اقامتگاه سفیر ایران در صنعا را محکوم کرد و با بیان اینکه همه کارکنان سفارت ایران در سلامت هستند، عنوان کرد: یک هفته پیش آقای سید حسین نیکنام سفیر جدید ما در یمن به محل ماموریت عزیمت و استوارنامه خود را تقدیم مقامات این کشور کرد.

وی اضافه کرد: در یک دوره تقریبا طولانی به لحاظ شرایط روابط و مسائل اداری، سفیر ما دیرتر اعزام شد و حضور ایشان می‌تواند کمک کند که روند روابط سریع‌تر شکل مشخص‌تری به خود بگیرد.

افخم ابراز امیدواری کرد که در دوران سفارت نیکنام، روابط بهتر از گذشته شود و سفیر جدید بتواند فعالیت خوبی در راستای ارتقای روابط انجام دهد.

*روابط تهران و امان

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره انتصاب سفیر جدید اردن در تهران و برخی مطالب مطرح شده در خصوص اینکه انتصاب سفیر جدید به منزله تغییر در روابط امان - تهران نخواهد بود، عنوان کرد: روابط ما و اردن روال طبیعی و عادی خود را طی‌ می‌کند و فعالیت‌ سفارتخانه‌ها روان است و ایران از ارتقا و تقویت روابط استقبال می‌کند و امیدواریم متناسب با پیشرفت شرایط، از ظرفیت‌های موجود استفاده شود.

وی همچنین از زوار ایرانی عتبات عالیات در آستانه اربعین حسینی خواست که از ورود غیرقانونی و بدون دریافت مجوزهای لازم به عراق خودداری کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری درباره مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: امروز جهان معتقد است بحران ساختگی علیه ایران راه‌حل دارد و مذاکره به عنوان ابرازی برای راه‌حل مورد تایید می‌باشد و هر چه پیش‌تر می‌رویم این امکان تقویت می‌شود. مذاکره به عنوان قالب پذیرفته شده و روز به روز خود را در جهان بیشتر جا می‌اندازد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار الجزیره عربی درباره جزییات مذاکرات اظهار داشت: تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد و تا دوره‌های بعد هرگونه گزارش در رسانه‌ها درباره جزییات مذاکره و تفاهم احتمالی منتشر می‌شود و اینگونه اخبار صحت ندارد و دقیق نیست و گزارش‌هایی که روزهای آینده نیز منتشر خواهد را رد می‌کنیم.

افخم با ذکر این نکته که مذاکره در جریان است و اینکه تفاهمی حاصل شده، صرفا گمانه‌زنی است و صحت ندارد.

*مرز بازرگان باز است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به آخرین سؤال درباره مرز بازرگان و اخبار منتشر شده مبنی بر بسته شدن این مرز، عنوان کرد: مرز بازرگان باز است و ترددها ادامه دارد و موضوع ویژه‌ای در آن منطقه مطرح نیست.

وی ادامه داد: برخی رسانه‌های کشورهای دوست و همسایه شیطنت کردند و اخبار منتشر شده درست نیست و ترددها در مرز به طور طبیعی انجام می‌شود.

کد خبر 280053

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha