چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۹
۰ نفر

الهه رحمانی‌خاکی: کاموا بافتن را - هرچند کوچک و مختصر- بیشتر خانم‌ها تجربه کرده‌اند؛ به‌طور مثال بافتن کلاه، شال گردن، ژاکت و... . به‌طور حتم اگر اهل این هنر باشید هر بار که پوشاکی را می‌بافید مقداری از نخ کاموای شما اضافه می‌آید و خیلی وقت‌ها شاهد جمع شدن گلوله نخ‌های کوچک و بزرگ رنگارنگی هستید که شاید نمی‌دانید با آنها چکار کنید.

نخ کامواهای فرامـوش شده

ما به شما مي‌گوييم كه با اين نخ كامواهاي اضافه چه كنيد. شما مي‌توانيد با اين نخ‌هاي اضافه، يك پادري يا جلو دري، رو ميزي يا حتي روتختي‌ جالب ببافيد كه بسيار شاد و ديدني خواهد شد. در اينجا ما بافت 2 مدل از اين نمونه‌‌ها را آموزش خواهيم داد و شما به‌طور حتم مي‌توانيد از اين روش‌ها استفاده و در كنار خلاقيت خودتان آثار بسيار جالبي را خلق كنيد.

يكي از گلوله نخ‌ها را بر‌داريد. با قلاب متوسط 25 الي 30زنجيره بزنيد. بعد به تعداد زنجيره‌ها پايه بلند ببافيد. درصورت تمايل اگر بخواهيد يك جلو دري بيضي داشته باشيد، پايه‌ها را يك‌بار از زير و يك‌بار از روي پايه به‌صورت دور زدن زنجيره ببافيد. بعد از 3 رج، شروع به اضافه كردن پايه‌ها كنيد؛ به‌طور مثال هر 5پايه يك پايه اضافه ‌كنيد تا جايي كه بافت ما به‌صورت چين چين يا كاسه‌اي نشود، سپس به بافت‌ ادامه دهيد. اين اضافه كردن پايه‌ها را در قسمت‌هاي مختلف كار انجام بدهيد تا كاري صاف و يكنواخت داشته باشيد. هر زمان كه نخ‌تان تمام مي‌شود انتهاي آن را به نخي جديد با رنگي متفاوت كه داريد گره بزنيد و بافت‌تان را ادامه بدهيد. وقتي كار به اندازه دلخواهتان رسيد انتهاي كار را كور كرده و بافت‌تان را روي زمين كاملا باز كنيد. پارچه ضخيمي را انتخاب كرده و زير كارتان بيندازيد و به اندازه 4سانت بيشتر از سايز بافت جهت جاي دوخت برش بزنيد سپس به پشت كار وصل كرده و پس از وصل‌كردن كار را پشت و رو كنيد. قسمتي را كه براي اين كار باز گذاشته‌ايد تميز و بدون درز با نخ و سوزن بدوزيد. بافت به‌دست آمده را مي‌توانيد جلوي در حمام، اتاق و هر جاي ديگري كه دوست داريد پهن كنيد و از زيبايي آن لذت ببريد.

حال به مدل و طرح دومي كه با اين كامواهاي رنگارنگ مي‌توانيد يك جلو دري، رو تختي و يا حتي روميزي تهيه كرد توجه كنيد؛ با 2 ميل درشت يا ريز به تناسب ضخامت نخ‌هايتان به تعداد 10الي 20پايه سر بيندازيد سپس به‌صورت بافت ساده در قطعه‌هاي مربع يا مستطيل براساس سليقه خودتان در رنگ‌هاي مختلف كار را ببافيد. اگر مي‌خواهيد رو تختي داشته باشيد اندازه طول و عرض روتختي خود را بگيريد و مساحت به‌دست آمده را تقسيم بر اندازه هر مربع از لحاظ مساحت كنيد. عدد به‌دست آمده همان تعداد مربع‌هايي است كه بايد ببافيد و پس از بافتن به هم وصل ‌كنيد. اگر دوست داريد جلو دري داشته باشيد مي‌توانيد در يك كادر مستطيل تعداد 4در 6مربع با ابعاد 10در 10سانت را ببافيد و سپس از پشت به هم وصل كنيد بعد براي محكم‌تر شدن و مقاومت بيشتر كار، همانند طرح بيضي كه در مورد قبلي توضيح داديم از پارچه ضخيمي براي زير كار به‌عنوان آستر استفاده كنيد. حال از كار هنري‌تان لذت ببريد و آن را در هر جايي كه مي‌خواهيد بيندازيد و از اين خلاقيت و استفاده بهينه‌اي كه از كامواهاي بي‌استفاده و كنار گذاشته‌تان داشته‌ايد خوشحال باشيد. از مزاياي اين كار اين است كه درصورت كثيف شدن كار دستي‌تان، خيلي راحت مي‌توانيد آن را در ماشين لباسشويي انداخته و بشوييد يا اگر قصد شست‌وشوي دستي آن را داريد مي‌توانيد آن را به آرامي و با صابون شست‌وشو دهيد.

کد خبر 279997

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha