چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه ایالات متحده که به همراه رابرت گیتس، وزیر دفاع این کشور برای اولین‌بار در حال انجام دیدار مشترکی از خاورمیانه هستند در حالی روز پنجشنبه سرزمین‌های اشغالی را به مقصد آمریکا ترک می‌کند که این سفر در عمل هیچ دستاوردی نداشت.

هیأت دونفره رایس-گیتس در اولین مرحله از سفر خود به مصر رفتند و در نشست وزرای امور خارجه شورای همکاری خلیج‌فارس شرکت کرده و با حسنی مبارک، رئیس جمهوری  این کشور دیدار کردند.

آنان در ادامه به ریاض، پایتخت عربستان سعودی رفته و در دیدار با عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان پیرامون اوضاع عراق و سایر مسائل به گفت‌وگو نشستند.

اسرائیل توقفگاه بعدی این دو بود که روز چهارشنبه با شیمون پرز، رئیس رژیم صهیونیستی و سایر مقامات ارشد این رژیم ملاقات‌هایی داشتند و پنجشنبه در کرانه باختری با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان ملاقات خواهند کرد.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، رایس طی اظهاراتی علت اصلی مأموریت‌اش به خاورمیانه به همراه گیتس را اطمینان دادن به متحدان واشنگتن در منطقه عنوان کرد.

او با تأکید بر این‌که واشنگتن و دوستانش در خاورمیانه علایق و منافع مشترک زیادی دارند جنگ با تروریسم و افراطی‌گری و صیانت از دستاوردهای پروسه صلح را مهم‌ترین حوزه‌های اشتراک و تعلق خاطر کشورهای خاورمیانه و ایالات متحده برشمرد.

رایس و گیتس درحالی با ادعای نشان دادن حضور جدی ایالات متحده در تحولات خاورمیانه سفر خود به چهار کشور خاورمیانه را آغاز کردند که ایالات متحده همیشه حضوری همه‌جانبه در منطقه داشته است.

او ادعا دارد در این سفر سعی کرده متحدان آمریکا در منطقه را متقاعد کند که اقدامات آمریکا در عراق برای این کشور و همه خاورمیانه ثبات و آرامش به ارمغان خواهد آورد.

آغاز مسابقه تسلیحاتی

این سفر پس از افشای برنامه فروش تسلیحاتی بی‌سابقه ایالات متحده به چند کشور خاورمیانه انجام شد. کشورهای ذینفع این برنامه اسرائیل، مصر و عربستان سعودی هستند که به‌همراه قطر، بحرین، عمان و امارات عربی متحده مجموعا 63 میلیارد دلار سلاح از ایالات متحده دریافت خواهند کرد.

ارسال 30 میلیارد دلار سلاح برای اسرائیل طی ده سال آینده در قالب کمک‌های بلاعوض ایالات متحده به این رژیم متضمن افزایش 25 درصدی کمک‌های آمریکا به تل‌آویو در مقایسه با مدت مشابه گذشته است.

فروش بمب‌های هدایت‌شونده لیزری به عربستان سعودی، که اولین مورد فروش این‌گونه تسلیحات به کشوری عربی است هم در قالب یک معامله تسلیحاتی 20 میلیارد دلاری با کشورهای عرب حاشیه جنوبی خلیج‌فارس گنجانده شده است.

واشنگتن با عرضه این حجم عظیم از تسلیحات عملا به دنبال ایجاد مسابقه‌ای تسلیحاتی در خاورمیانه است که ذینفع نهایی آن آمریکا خواهد بود. مذاکره پیرامون این خریدهای تسلیحاتی یکی از اهداف اعلام شده سفر رایس و گیتس به منطقه بود.

کد خبر 27999

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز