سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۷
۰ نفر

علی ابراهیمی: براساس مصوبه دولت برای ساماندهی وضعیت گندم، آرد و نان علاوه بر افزایش ۳۰درصدی قیمت‌ها، آزادپز شدن ۲۰درصد نانوایی‌ها و بهبود کیفیت نان با افزایش رقابت هدفگذاری شده است.

علی قنبری

دراين‌باره با علي قنبري، معاون وزير صنعت، معدن و تجارت و مديرعامل شركت بازرگاني دولتي ايران گفت‌وگو كرده‌ايم.

  • متوسط افزايش نرخ نان در سطح كشور چقدر است؟

هنوز برآوردي از متوسط افزايش قيمت نان در سطح كشور نداريم اما به كارگروه‌هاي استاني اعلام شده است كه ميزان افزايش قيمت نان بر مبناي مصوبه دولت حداكثر 30درصد باشد.

  • طرح آزادپز شدن نانوايي‌ها در چه مرحله‌اي است؟

اجراي اين بخش از مصوبه دولت نيز از روز دوشنبه هفته جاري آغاز و مقرر شده تا كارگروه‌هاي استاني حداقل 20درصد از سهميه گندم و آرد استان‌ها را براساس قيمت تمام‌شده به نانوايي‌هاي آزادپز بفروشند و نان نيز به نرخ تمام‌شده عرضه شود.

  • قيمت گندم و آرد تحويلي به آزادپزها چقدر است؟

قيمت نان آزاد بر اساس قيمت گندم به نرخ تمام‌شده هزارو 150تومان و نرخ انواع آرد براساس درصد سبوس‌گيري 13 تا 20درصدي و نوع نان توليد شده متفاوت خواهد بود.

  • نرخ نان آزادپز‌ها حداكثرچه ميزان افزايش مي‌يابد؟

تعيين نرخ نان آزادپزها بر مبناي بازار رقابتي خواهد بود و قيمت‌گذاري خيلي دقيقي در مورد اين نان‌ها صورت نمي‌گيرد اما با تعيين ضوابط كلي تعيين قيمت توسط سازمان حمايت، مراكز استان‌ها حداكثر نرخ نانوايي‌هاي آزادپزي را بر مبناي نرخ آزاد اعلام مي‌كنند.

  • با اين روند حداكثر نرخ نان سنگك با گندم هزار و 150توماني و درصد سبوس مشخص شده آرد چقدرخواهد بود؟

اين نرخ در استان‌هاي مختلف متفاوت خواهد بود و بايد با بررسي اسناد و مدارك هزينه تمام‌شده توليد توسط سازمان حمايت و بر مبناي فرمول مشخص اعلام شود. اما قطعا نرخ آرد آزاد بيش از هزارو 250 و قيمت نان سنگك آزادپز بالاتر از هزار و 500تومان نخواهد بود.

  • چه سازوكاري براي بهبود كيفيت نان پيش‌بيني شده؟

بازار رقابتي، نانوايي‌هاي آزادپز را ملزم به رعايت كيفيت مي‌كند و كارگروه‌هاي استاني سازمان‌هاي صنعت و معدن و تعزيرات حكومتي نيز بر اين نظارت دارند. در نانوايي‌هاي يارانه‌اي نيز سيستم نظارتي قبلي حاكم است.كيفيت گندم توليد داخل وارداتي پايش مي‌شود. اكنون گندم مورد استفاده در كارخانه‌هاي آرد كيفيت مناسبي دارد. علاوه بر اين مركز پژوهش غلات، آزمايشگاه‌ها و دستگاه‌هاي نظارتي كه در استان‌ها نمايندگي دارند بر كيفيت آرد نظارت كرده و نانوايي‌ها نمي‌توانند آرد بي‌كيفيت را عامل افت كيفي انواع نان قلمدادكنند.

کد خبر 279967

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha