همشهری آنلاین: کتاب جدید رضا قیصریه در شرایطی که این نویسنده و مترجم مطرح کشورمان به دلیل عارضه سکته مغزی همچنان در بیمارستان بستری است، وارد بازار نشر شد.

 رضا قیصریه

به گزارش مهر؛ کتاب «میخسیک‌های متابولفیزیکی» عنوان کتاب جدید رضا قیصریه است که از سوی انتشارات آرون عرضه شده است. این کتاب شامل داستانهای خیلی خیلی کوتاهِ دو جمله‌ای تا داستانک‌های چند صفحه‌ای است و در مجموع 9 روایت را تشکیل می‌دهد.

نویسنده رمان «کافه نادری» تنها با هدف سرگرم کردن خواننده و نه آموختن یا پند دادن، اثر جدید خود را با زبانی بسیار جذاب خلق کرده است.

در این کتاب که سازگاری بسیاری با روحیه سال‌های اخیر قیصریه دارد، مترجم کتاب «کافه زیر دریا» پوچ بودن رفتار و منش بسیاری از آدم‌ها از خواننده معروف آمریکایی تا پزشکی که بینی جراحی می‌کند و نیز سیاستمداران را با طنزی تلخ به چالش می‌کشد اما در نهایت بی تفاوتی خود را نسبت به نوع نگاه این افراد نشان می‌دهد.

به دلیل نوگرایی به کار رفته در این اثر، نویسنده مجموعه «هفت داستان» پیش از انتشار آن، بارها نسبت به حساسیتی که درباره این کتاب دارد، اشاره و بر این نکته تاکید کرده بود که خود را آماده نقدهای بسیاری نسبت به این کتاب کرده و آماده است تا به همه آنها گوش دهد.

در طرح جلد کتاب «میخسیک‌های متابولفیزیکی»، نازنین خوانساری، گرافیست، از ایده پیشنهادی قیصریه بهره گرفته و جلد را براساس نقاشی برونو کاروزو (Bruno Caruso) هنرمند معاصر ایتالیایی طراحی کرده است.

اين نقاشی، بخشی از مجموعه طرح‌ها و مطالعاتی است که کاروزو در آسایشگاه بیماران روان‌پریش انجام داده است.

در یکی از داستانک‌های «میخسیک‌های متابولفیزیکی» آمده است:

بهم گفت: انسانیت کجاست؟ دنبالشم.
شهر زیر پایمان بود. آرنج را گذاشته بودیم روی نرده‌های ایوان. طبقه دهم بودیم.
گفتم: اون ساختمان بیست و هفت طبقه‌ای رو می‌بینی؟ اونجا؟
انگشت اشاره را بردم بالا. نشانش دادم. هیکلش از پشت ابر آلودگی‌ها پیداست.
گفت: آهان دیدم. همان قناسه که طرفش چراغ‌های بزرگراهند؟
درسته. آره پشت همون یک کوچه باریک و بلنده. بن بست. یک خانه شصت ساله است.
آجر بهمنیه در سبز رنگی داره که گوشه‌هاش منبت کاری ست. اونجا انسانیته. کوبه در را می‌زنی. زنی در را باز می‌کنه. از لای در فقط چشم راستش را می‌بینی. بهش بگو منو رُدریگز فرستاده.

رضا قیصریه که ۲۴ آبان دچار عارضه سکته مغزی شد، همچنان در بخش آی‌سی‌یو بیمارستان پارس در تهران بستری است. به دلیل سن بالا، پزشکان تاکنون عمل جراحی برای برداشتن لخته ایجاد شده در مخچه مغز را تجویز نکرده‌اند و این نویسنده و مترجم، سوم آذرماه تنها تحت عمل جراحی کوچکی برای کاهش فشار مایع مغزی قرار گرفت. این مدرس دانشگاه همچنان در وضعیت جسمی نامناسبی قرار دارد و از مشکل شدید تکلم رنج می‌برد.

 

کد خبر 279957

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha