سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: مرتضی گودرزی دیباج، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری گفت: امروز نیازمند غنی سازی فرهنگی در حوزه تفکر و مطالعات هستیم و باید به دنبال شوکی باشیم که عامل پویایی و تحرک در جامعه شود.

به گزارش ايسنا؛ مراسم افتتاح نمایشگاه هشتمین سوگواره هنر عاشورایی دوشنبه 10 آذر ماه، در تالار سوره مجموعه حوزه هنری، با حضور جمعی از اساتید، مدیران، هنرمندان و راه یافتگان این سوگواره برگزار شد.

مرتضی گودرزی دیباج در این مراسم گفت: در برگزاری این سوگواره با یک توقف یک‌ساله مواجه بوده‌ایم و این بر کسی پوشیده نیست. و تا مادامی که ما انرژی و توان داریم، نمی‌گذاریم این خیمه بر زمین بیفتد. شاید لازم است از خود بپرسیم برای چه چیزی در این همایش هنری شرکت کرده‌ایم، آیا تنها نگاه مادی و جایزه گرفتن بوده است؟ باید مرزی میان سوگواره هنر عاشورایی با سایر جشنواره‌ها را رعایت کنیم که این مرز از منظر ارزشی و اعتقادی است.

دیباج ادامه داد: ما به دنبال بیلان و آمارهای مسؤولیتی خود نبوده‌ایم. خدا نکند مسؤولان و هنرمندان ما این گونه فکر کنند و بدون توسل و توکل پا به این عرصه متعالی بگذارند. آنچه از بزرگان نقل شده و در کتب گذشته تا کنون آمده موید این نکته است که بزرگان اهل هنر در هر رشته‌ای از خوش‌نویسی تا تذهیب و نگارگری برای آغاز خلق اثر خود وضو می‌ساختند که عده‌ای شاید آن را افسانه بنامند ولی این گونه نیست. این حرکت باعث تزکیه نفس و آرامش روحی و خلق اثری متعالی می‌شد.

او ادامه داد: امروز در شرایطی قرار گرفته‌ایم که باید دقیق‌تر باشیم چون خطرات بیشتر است و باید با تذهیب و مراقبت نفس، از ناپاک شدن جلوگیری کرد. امروز زمانی است که باید این سوال را از خودمان بپرسیم که آیا قصد داریم تنها در حادثه کربلا بمانیم یا میخواهیم در خصوص موضوعی که جهان را متأثر کرده است، تعمق و اندیشه کنیم؟

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری درباره‌ی پرداختن به موضوع عاشورا و توجه به عنصر تعهد در آن گفت: هنر عاشورایی زیر مجموعه‌ی هنر دینی است و هنر دینی نمی‌تواند متعهد نباشد و تعهد بر می‌گردد به ریشه و غایت تعهد به خداوند متعال، زیرا به اذن اوست که یک اثر هنری خلق می‌شود و عنایت اوست که شامل هنرمند می‌شود که مدارج هنری را بپیماید. اوست که لطفش شامل حال ما شده است.

وی افزود: دومین تعهد این است که بررسی کنیم ما برای چه کسی کار می‌کنیم؟ مگر نه این که درمورد عاشورا، امام حسین(ع) و پیام آن سخن می‌گوییم و کار می‌کنیم؟ کل این ماجرا طرحی برای گذاشتن پیام است. سوم تعهد به پیام کربلا است، زیرا بنا نبود که پیام کربلا در کربلا و واقعه آن بماند و خلاصه شود، زیرا پیام آن صحنه به صحنه و پیش از تولد امام حسین(ع) تا رسیدن ایشان به کربلا طراحی شده است.

دیباج با بیان این که پیام عاشورا عمیق‌تر از فرم‌ها و شکل‌های کلیشه‌ای موجود است، اظهار کرد: اگر قرار است پیام انسانیت امام حسین(ع)، را به گوش جهانیان برسانیم باید فراتر از خود اتفاق و عناصر کلیشه‌ای آن عمل کنیم.

وی با انتقاد از آثار ضعیفی که با نام امام حسین (ع)، خلق می‌شود تاکید کرد: باید از ورود اثری که ضعیف است و شایستگی ندارد به سوگواره جلوگیری کرد زیرا باید شرافتی خاص برای این موضوع قائل شویم، فرهنگ عاشورا فقط مربوط به ما نیست و یک پیام و حرکت برای تمامی جهانیان است. باید تجدید نظر درست در محتوا و فرم‌ها داشته باشیم تا بتوانیم نسبت با همان تعهدهایمان اثری متعالی و ارزنده به جامعه معرفی کنیم و باید نسبت به اتفاقات کنونی جامعه خود و خطراتی که اعتقادات دینی- ملی ما را نشانه رفته‌اند، حساسیت نشان دهیم و نسبت به آن یک اثر روزآمد و قوی خلق کنیم.

این پژوهشگر درمورد وظایف یک هنرمند متعهد گفت: تکنولوژی و شکل‌های نادرست آن در حال نابودی فرهنگ ما هستند. ما باید درس فرهنگی بدهیم. میزان بی‌اخلاقی موجود در جامعه باید توسط هنرمند رصد شود تا بتوان امید به تحول داشت. هنر متعهد فقط طراحی پرچم، علم و کتل نیست؛ باید روزآمد کارکرد و به روز بود، باید به عاشورا و مسائل آن نه به نگاه نمره و جایزه بلکه تأثیر آن در رفتار، زندگی و آخرت فرد نگریست. امروز زمانی است که باید مطالعه، تحقیق و پژوهش کنیم و نیازمند غنی‌سازی فرهنگی در حوزه تفکر و مطالعات هستیم و باید به دنبال شوکی باشیم که عامل پویایی و تحرک ما و جامعه شود و این وظیفه شما جوانان خلاق و نوآور است که زمینه این تغییرات را فراهم کنید.

در این مراسم با حضور محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، صدیقه سلمان دبیر هنری هشتمین سوگواره هنر عاشورایی، قاسم غلامی، فرهاد ابراهیمی، حسن یاقوتی، عفت السادات افضل طوسی، محمد خزائی، احمد آقاقلی زاده، قدرت الله معماریان، محسن نوری نجفی، فرشته سعیدا ، جوایز بخش‌های مختلف هشتمین سوگواره هنرهای عاشورایی به نفرات برگزیده اهدا شد.

کد خبر 279937

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha