همشهری آنلاین: تفاهم دو جانبه بین ایران و ایتالیا در خصوص همکاری برای حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار به‌ویژه در شناسایی راه‌حل‌های مشترک بین رئیس سازمان محیط زیست ایران و وزیر محیط زیست ایتالیا امضا شد.

به گزارش ایرنا، حمید جلالوندی مدیر کل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست در تشریح دستاوردهای سفر هیات بلند پایه این سازمان به ایتالیا گفت: امضای یادداشت تفاهم دوجانبه برای حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار یکی از دستاوردهای این سفر است.

وی افزود: این تفاهم‌نامه با هدف بهبود توسعه پایدار و ارتقای منابع انرژی سازگار با محیط زیست به ویژه انرژی‌های تجدیدپذیر، ترویج برنامه‌های بهره‌وری انرژی، اجرای اقدامات برای کاهش و کنترل اثرات انرژی، صنعت و حمل و نقل و محیط زیست، ترویج انطباق با تغییرات آب و هوا با توجه خاص به مدیریت منابع آب و اقدام برای مقابله با بیابان‌زایی، ترویج خط مشی مناسب برای حفظ تنوع زیستی، همکاری برای حفظ محیط زیست دریایی، ترویج و ابداع همکاری‌های مشترک برای دستیابی به اقتصاد سبز، اشتغال سبز و اقتصاد کم کربن به امضا رسید.

وی افزود: در پیوست‌های این یادداشت تفاهم‌نامه چارچوب همکاری در زمینه انرژی، تعییرات آب و هوا و اقدام ملی متناسب برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را به وجود می‌آورد.

  • وزیر محیط زیست ایتالیا مهمان افتتاحیه نمایشگاه محیط زیست

مدیر کل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست از جمله توافقات صورت گرفته در سفر به ایتالیا را حضور شرکت‌های ایتالیایی دارای فناوری‌های زیست محیطی در چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست دوم تا پنجم اسفند ماه در تهران برشمرد و گفت: وزیر محیط زیست ایتالیا در مراسم افتتاحیه نمایشگاه در دوم اسفند حضور می‌یابد.

جلاوندی با بیان این که ایتالیا ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا در مدت 6 ماه آینده عهده‌دار است و ایران هم ریاست دوره‌ای کشورهای عضو اکو را بر عهده دارد، اظهار داشت: برنامه‌ریزی به منظور ارتقای آموزش‌های زیست محیطی با استفاده از ظرفیت مرکز مطالعات محیط زیست ایتالیا از دیگر توافقات مذاکرات برای 10 کشور عضو اکو است که در قالب ایجاد کمیته مشترک با موسسه مطالعات محیط زیست ایتالیا (ISPRA) اجرایی می‌شود.

جلالوندی ادامه داد: حضور معاون وزیر امور خارجه یک روز بعد از مراسم تحلیف ریاست جمهوری در کشورمان و پس از آن سفرهای متعدد مقامات ایتالیایی به ایران، به روشنی گویای تمایل ایتالیا برای توسعه مجدد روابط با جمهوری اسلامی ایران بوده است.

مدیر کل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: ایتالیا در ماه‌های اخیر بر اساس یک خط‌مشی حساب شده و آگاهانه سعی کرده است روند رو به رشد روابط دوجانبه را با مبادله هیئت‌های پارلمانی و فرهنگی حفظ کرده و در عین حال، با تسهیل در آمد و شد تجار و صنعتگران زمینه را برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری آتی بعد از لغو تحریم‌ها فراهم کند.

جلاوندی افزود: این کشور اینک به مدت 6 ماه ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را نیز در اختیار دارد و در انتصاب‌های جدید اروپایی نیز "فدریکا موگرینی"، وزیر خارجه سابق، به عنوان نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا تعیین شد که گویای وزن قابل توجه ایتالیا در اتحادیه در دوره جدید است.

وی هدف از سفر هیات عالی رتبه از سازمان حفاظت محیط زیست به کشور ایتالیا را امضای تفاهم‌نامه محیط زیستی به منظور توسعه همکاری‌های دوجانبه و شرکت در مراسم اعطای جایزه مینروا (الهه دانش) به معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست به خاطر دستاوردهای علمی و به‌عنوان زن موفق در عرصه سیاسی عنوان کرد.

وی تصریح کرد: در فرصت پیش آمده ملاقات با مقامات عالی رتبه کشور ایتالیا از جمله وزیر محیط زیست ایتالیا، وزیر امور خارجه ایتالیا، رئیس پارلمان ایتالیا، سخنرانی در مرکز تحقیقات استراتژیک آموزش دیپلماتیک، گفت‌وگوهای رسانه‌ای با شبکه‌های مختلف از جمله مصاحبه زنده با شبکه تلویزیونی RALNEWS و بازدید از مرکز مطالعات زیست محیطی وزارت محیط زیست ایتالیا که در بخش‌های مطالعات زمین، دریا، هوا و با استفاده از فناوری‌های روز و آزمایشگاه‌های پیشرفته خدمات زیست محیطی فنی را ارایه می‌کنند و همچنین آشنایی با فناوری کیسه‌های بیولوژیکی انجام شد.

کد خبر 279873

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha