همشهری‌آنلاین: مسئول دبیرخانه نظارت برکانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان سمنان از برگزاری جشنواره روستاهای دوستدار کتاب در این استان خبر داد و گفت: این امر به منظور توسعه فرهنگی در روستاها انجام می‌شود.

جشنواره روستاهای دوستدار کتاب در استان سمنان

به گزارش مهر، حجت الاسلام محمدرضا حدادیان اظهار داشت: مجموعه فعالیت‌های فرهنگی ـ ترویجی مرتبط با کتابخوانی را که با مشارکت مردمی، نهادها و دستگاه‌های فعال در روستا اجرا شده یا برای اجرا در سال آینده پیش بینی شده است، می‌توان برای شرکت در جشنواره معرفی کرد.

وی گفت: به منظور گسترش و توسعه فرهنگی در روستاها، حمایت از اقدامات انجام شده و پیشنهادهای نو و ابتکاری در حوزه كتاب و كتابخواني و توجه دادن مردم و نهادهای روستایی به اهمیت کتاب، جشنواره روستاهای دوستدار کتاب در سطح روستاهای اجرا می شود.

دبیر ستاد جشنواره روستاهای دوستدار کتاب در استان سمنان ادامه داد: در هر برنامه، اعم از اجرا شده یا پیش بینی شده، اهداف، شیوه اجرا، نهادهای مشارکت کننده و نحوه تامین بودجه آن باید ذکر شده باشد.

حدادیان با بیان اینکه دبیرخانه استانی جشنواره فرم‌های ارسالی شرکت کنندگان درجشنواره را بعد از دریافت بر اساس دو ویژگی واجد الشرایط و فاقد شرایط تفکیک می کند افزود: آثار واجد الشرایط به دبیرخانه مرکزی جشنواره در تهران ارسال می شود.

وی ادامه داد: اصل طرح برای برنامه های پیش بینی شده، فرم تکمیل شده سه گانه با امضاء و مهر دهیار و رئیس شورای اسلامی روستا و مستندات برای فعالیت های انجام شده (فیلم، عکس، گزارش، تقدیرنامه) از مدارک لازم برای شرکت در جشنواره است.

مسئول دبیرخانه نظارت برکانون های فرهنگی هنری مساجد استان سمنان با اشاره به فعالیت بیش از ۲۰۰ کانون مساجد در این استان اظهار داشت: از این تعداد ۸۰ کانون در روستاها هستند که میتوان از ظرفیت آنها استفاده شود.

حدادیان با بیان اینکه کتاب بهترین دوست انسان است افزود: هیچ جایگزینی برای کتاب وجود ندارد.

وی گفت: در ادارات کل ارشاد هر استان، دبیرخانه‌ای تشکیل شده است تا هدایت کننده جشنواره در استان‌ باشد.

دبیر ستاد جشنواره روستاهای دوستدار کتاب در استان سمنان افزود: هر روستا هم بر اساس فراخوان اقدامات، برنامه‌ها، مدارک و مستندات خود را شامل فیلم، عکس، تقدیرنامه، گزارش و مواردی که دالّ بر فعالیت‌های مرتبط با کتاب و کتابخوانی آن روستا است، با امضای دهیار و رئیس شورای اسلامی روستا، همراه با فرم‌های تکمیل شده به دبیرخانه استانی جشنواره که در ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها مستقر است ارسال می‌کند تا پس از آن، داوری‌ها انجام شود.

حدادیان با بیان اینکه بر اساس آخرین آمارهای جمعیتی، بین ۲۸ تا ۳۰ درصد از مردم ایران در مناطق روستایی ساکن هستند افزود: به هر حال این جمعیت متمرکز و فعال در روستاها نیازمند برنامه‌ریزی مطلوب در حوزه‌های مختلف از جمله فرهنگی بوده و در همین راستا جشنواره روستاهای دوستدار کتاب برگزار می‌شود.

وی گفت: هیأت داوران جشنواره از میان نامزدهای نهایی، پنج روستای برگزیده و پنج روستای قابل تقدیر دوستدار کتاب را انتخاب و معرفی می کنند.

مسئول دبیرخانه نظارت برکانون های فرهنگی هنری مساجد استان سمنان تصریح کرد: برنامه ارسالی باید شامل مجموعه فعالیت هایی همچون، تأمین فضا و بناهای فرهنگی برای کتابخانه، کتابفروشی، انجام فعالیت‌های فرهنگی ترویجی مانند مسابقه ها، جشنواره‌ها، نمایشگاه‌های کتاب و فعالیت‌های ابتکاری، برنامه‌های سال آینده شامل تأمین فضا و بناهای مرتبط، فعالیت‌های ترویجی ابتکاری و ... باشد.

حدادیان در خاتمه با بیان اینکه دهیاران، شورای اسلامی روستا، بخشداران، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد می‌توانند بیشترین نقش را در معرفی روستاهای دوستدار کتاب داشته باشند، گفت: در اجرای طرح ملی انتخاب روستاهای دوستدار کتاب، نیازمند همه ظرفیت‌ها اعم از ظرفیت‌های اجرایی و رسانه‌ای هستیم.

کد خبر 279858

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha