سید محمد فخار: نخستین‌گام برای خروج میلیون‌ها موتورسیکلت تهران از امروز با ثبت‌نام داوطلبان خرید موتورسیکلت‌های برقی آغاز می‌شود.

آلودگی

اين اقدام مديريت شهري بي‌شك يكي از مؤثرترين اقدامات براي حفظ محيط‌زيست، سلامت شهروندان و كاهش هزينه سوختي است كه هر روز در تهران هدر‌مي‌رود. ثبت‌نام موتورسيكلت‌هاي برقي در حالي از امروز آغاز مي‌شود كه وجود 3.5ميليون موتورسيكلت، يكي از معضلات جدي پايتخت تلقي مي‌‌شود. هر موتورسيكلت بنزيني سالم 8برابر يك خودرو با استاندارد يورو2‌ آلايندگي توليد مي‌كند. در عين حال هيچ نهادي براي كنترل آلودگي‌هاي زيست‌محيطي اين وسايل نقليه تاكنون گام برنداشته است.

وحيد حسيني، مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران در اين‌باره به همشهري گفت: به‌طور ميانگين هر موتورسيكلت به ازاي هر كيلومتر پيمايش حدود 15گرم آلودگي ايجاد مي‌كند. اين درحالي است كه هم‌اكنون خودرويي با استاندارد يورو2 در هر كيلومتر 2.7 گرم آلودگي توليد مي‌كند. با احتساب پيمايش دست‌كم 10كيلومتر در روز براي هر موتورسيكلت، هر كدام از اين وسايل آلوده‌كننده روزانه 150گرم آلودگي به آسمان تهران مي‌افزايند. از طرفي مديريت شهري قرار است تا پايان سال 10هزار موتورسيكلت را برقي كند. به اين ترتيب روزانه1.5 تن از آلودگي هواي شهر كاسته مي‌شود.

جايگزيني موتورهاي بنزيني با موتورهاي برقي و حمايت از استفاده هرچه بيشتر از اين وسيله حمل‌ونقلي پاك، يكي از برنامه‌هاي داوطلبانه شهرداري تهران در راستاي كاهش آلاينده‌هاي زيست‌محيطي هوا و صداست. مزاياي مستقيم طرح شامل هزينه بسيار كم انرژي مصرفي (كمتر از پانصد تومان در هر 100كيلومتر پيمايش)، هزينه اندك در تعمير و نگهداري، سازگاري كامل با محيط‌زيست، حذف بخارات بنزين، كاهش چشمگير در گازهاي گلخانه‌اي، حذف هرگونه ذرات معلق و كاهش چشمگير آلودگي صوتي است كه مي‌تواند شهروندان را دعوت به استفاده از اين وسايل نقليه جديد كند. مزاياي غيرمستقيم طرح نيز شامل كاهش 30درصدي آلودگي هوا، كاهش 15درصدي ذرات معلق موجود در هوا، كاهش آلودگي صوتي، كاهش هزينه‌هاي انرژي براي مصرف‌كنندگان و كاهش چشمگير ترافيك درصورت جايگزيني با اتومبيل‌هاي تك‌سرنشين مي‌شود.

به‌گفته حسين افشين مدير پروژه موتورهاي برقي شركت كنترل كيفيت هواي تهران، با هماهنگي‌هاي انجام شده با بانك شهر، متقاضيان خريد موتورهاي برقي مي‌توانند از امروز (11آذر) براي ثبت‌نام و پيگيري فرايند خريد اين موتورها اقدام كنند. به‌گفته وي، اطلاعات انواع مدل‌هاي موتورهاي برقي كه موفق به دريافت تأييديه‌هاي لازم براي استفاده در تهران شده‌اند، در سايت ليزينگ شهر به نشانيwww. leasingshahr. ir قرار گرفته است و متقاضيان مي‌توانند موتور مورد نظر خود را انتخاب كنند.

  • روزشمار طرح

مطالعات اوليه طرح موتور‌سيكلت‌هاي برقي در ارديبهشت‌92 شروع شد. اين مطالعات در ارديبهشت سال‌جاري به پايان رسيد و در پي آن فراخوان شركت‌هاي داوطلب مشاركت در طرح اعلام شد. در پي آن در مرداد‌93 نمونه نخستين موتورهاي برقي وارد كشور شد و در شهريور نمونه‌ها توسط كارشناسان آزمايش شدند.

با توجه به مطالعات انجام شده در شهر تهران، موتورسيكلت‌ها 6درصد از حمل‌ونقل روزانه در تهران را بر‌عهده دارند. 12درصد سفرهاي تهران در محدوده طرح ترافيك اتفاق مي‌افتد كه وسعتي معادل 4.2درصد از شهر تهران را پوشش مي‌دهد.
همچنين بيش از يك‌چهارم آلودگي توليد شده در شهر تهران ناشي از تردد موتور‌سيكلت است.

با توجه به روند رو‌به‌افزايش تعداد موتورسيكلت در محدوده طرح ترافيك، برآوردها نشان مي‌دهد كه در سال‌هاي آتي، از 3.5ميليون موتور‌سيكلت درحال تردد در پايتخت، بيش از 2ميليون دستگاه در محدوده طرح ترافيك تردد خواهند كرد و سهم 23درصدي آلودگي هواي ناشي از موتورسيكلت‌ها به 30درصد افزايش مي‌يابد. سهم 50درصدي آنها در آلودگي صوتي امروز تهران نيز به 60درصد خواهد رسيد. همه اين مشكلات بايد به افزايش تصادفات موتورسيكلت‌ها افزوده شود.

کد خبر 279835

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha